فونیکسریمکسبهتام

مک‌لارن بخر یا در آن کار کن

عصر خودرو: مک‌لارن نامی شناخته شده در دنیای خودرو است، حتی برای کسی که مسابقات فرمول یک را دنبال نکند؛ جایی که این کمپانی به مدت نیم‌قرن جولان داده است، سوپرماشین‌های F۱، ۱۲C، P۱، ۶۵۰S و LT۶۷۵ را حتما می‌شناسد.

مک‌لارن بخر یا در آن کار کن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، با این حال شاید بسیاری نیز با «مک‌لارن» به‌خوبی آشنا نباشند. «مک‌لارن» با معرفی سوپرماشین زیبای خود با عنوان S570 که سطح قیمتی آن در زیر 200 هزار دلار، نسبتا قابل‌دسترس است، تبدیل به نشان‌(برند)ی شد که بیشتر بتواند در فهرست خریدها و همین‌طور دیوارهای اتاق‌خواب‌ها قرار بگیرد.

    در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ساختمان مرکزی «مک‌لارن» در «ووکینگ» انگلستان. «مک‌لارن» نخستین و پیشروترین کمپانی مسابقات فرمول یک است که در همین حال، خودروهای جاده‌ای نیز می‌سازد. نام این کمپانی برگرفته از موسس آن و قهرمان افسانه‌ای مسابقات، «بروس مک‌لارن» است.

    کسی که نزدیک به نیم‌قرن پیش در تصادفی ناگوار در پیست جان خود را از دست داد. «مک‌لارن» شهرت اصلی خود را از مسابقات فرمول یک به‌دست آورده است. درواقع، کار اصلی این کمپانی، ساخت خودروهای مسابقه‌ای است.در این میان باید گفت حال‌و‌هوای «مک‌لارن» پر از خاطره و اتفاقات تاریخ‌ساز است، به‌ویژه در داخل ساختمان‌های مرکزی با شکلی شبیه به «تایجیتو» که با نام «مرکز فناوری» شناخته می‌شود. در مرکز فناوری، تیم مسابقات فرمول یک، بخش فناوری‌های کاربردی «مک‌لارن»، «مک‌لارن اتوموتیو» (بازوی تولید خودرو) و گروه فناوری«مک‌لارن» مستقر هستند.

    این ساختمان زیبا با ساختاری از شیشه و فولاد که در سال 2010م ساخته شده، شامل دفاتر شرکتی «مک‌لارن»، تونل باد، سالن تمرین و ورزش برای کارمندان، سالن تمرین دیگر برای تیم فرمول یک، کافه مجلل و شیک و یک ویترین افتخارات است که طولی به اندازه نصف یک زمین فوتبال دارد.

    خودروهای فرمول یک «مک‌لارن» دقیقا در مرکز فناوری به‌وسیله مهندسان شیک‌پوش ساخته می‌شوند. بنابراین دسترسی به این بخش، امتیاز ویژه‌ای می‌خواهد که تنها نصیب عده معدودی می‌شود؛ مشتریان سطح بالا، اعضای تیم فرمول یک «مک‌لارن» و کارمندان کمپانی. «مک‌لارن» به‌ندرت از باشگاه‌های هواداری فرمول یک و گروه‌های نظیر آن برای بازدید دعوت می‌کند.یکی از بخش‌های اصلی ساختمان «بلوار» نام دارد که در آن خودروهای تاریخی «مک‌لارن» در فرمول یک، پارک شده‌اند.

    در صف خودروهای پارک شده، ترتیب زمان رعایت شده است. این مجموعه تاریخ‌نگاری واقعی از نوآوری‌های فرمول یک است که پیشرفت «مک‌لارن» را در دوران مسابقات، به‌ویژه در زمینه آئرودینامیک به تصویر می‌کشد. «مک‌لارن» می‌گوید، تمام خودروهای حاضر در «بلوار» آماده حرکت هستند و در مراسم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی خاص نمایش داده می‌شوند.در طرف دیگر دیوار شیشه‌ای انعکاس یک استخر آب خودنمایی می‌کند که برای خنک‌کردن تونل باد استفاده می‌شود.
    «آماندا مک‌لارن»، دختر «بروس مک‌لارن»، راهنمای این بازدید از مرکز فناوری بوده است. «مک‌لارن دختر» تنها 7 سال داشت که پدرش را از دست داد و درحال‌حاضر به‌عنوان «سفیر نشان‌(برند) مک‌لارن» فعالیت می‌کند. دانش وی درباره خودروهای فرمول یک و نوآوری‌های مختلف کمپانی و علاقه‌اش به نشان‌(برند) باعث اشتیاق بیشتر به دانستن اطلاعات درباره صف طولانی خودروهای فرمول یک می‌شود.

    ایستگاه بعدی، ساختمان مونتاژ به مساحت 350 هزار فوت ‌مربع یا 32 هزار و 516 مترمربع است.در این ساختمان، یک بخش مجزا به مساحت حدود 220 هزار فوت مربع وجود دارد که در آن تمام خودروهای جاده‌ای«مک‌لارن» مونتاژ می‌شوند. مطابق گفته «آلن فاستر»، مدیر بهره‌برداری « مک‌لارن»، این خودروها همگی با دست در 32 ایستگاه مختلف و با در کنار هم قرار دادن 11 هزار قطعه ساخته می‌شوند.

    درحال‌حاضر این خط در هر سال 1700 دستگاه سوپرماشین شامل 650 کوپه، اسپایدر و 675 LT کوپه تولید می‌کند که ساخت هر‌کدام از آنها حدود 45 دقیقه طول می‌کشد. در همین حال، سال بعد با سرعت ‌بخشیدن به روند تولید این خودروهای اسپرت، خروجی این خط تولید به 4000 تا 4500 دستگاه افزایش خواهد یافت. خودروهای میلیون دلاری P1، P1 GTR و سری خودروهای آینده «آلتیمیت» نیز در همین سالن و البته در یک خط تولید جداگانه و کوچکتر ساخته می‌شود. طبیعی است این خط تولید، چندان سریع پیش نمی‌رود.روند تولید خودروهایی با رنگ و طراحی بدنه مشابه برای بهره‌وری بیشتر به صورت همزمان دنبال می‌شود. با این حال، مطابق گفته «فاستر» خط تولید همیشه با تغییرات قابل‌توجهی روبه‌رواست.

    اتاق رنگ‌آمیزی جای دیگری است که با لباس ویژه باید وارد آن شد؛ جایی که 2 نفر در‌حال اسپری کردن رنگ به‌صورت دستی به بدنه چند LT675 هستند. جذابیت این بدنه در زیر ‌نور رنگ‌آمیزی خیره‌کننده‌ای دارد در همین حال، «فاستر» توضیح می‌دهد: وقتی مشتریان به اینجا سر می‌زنند، برخی چیزها را روی خودروهای دیگر می‌بینند و از آنها خوش‌شان می‌آید. ما زمان آماده‌سازی را کاهش داده‌ایم؛ بنابراین اگر یک مشتری چیزی مدنظر داشت، می‌توانیم به‌راحتی مطابق سفارش وی عمل کنیم. این کار، ارزش نشان‌(برند) قابل‌توجهی برای‌مان به همراه دارد.قبل از اینکه مرکز فناوری ساخته شود، پایگاه «مک‌لارن» در یک ساختمان بسیار معمولی قرار داشته که چند کیلومتر با ساختمان جدید فاصله دارد.

    البته هنوز هم این پایگاه قدیمی، محل تولید خودروهای مسابقه‌ای با نام «مک‌لارن GT » است. در واقع، کارگاه بزرگی است که در آن مدل‌هایی مانند «اسپرینت» و «GT3 » از «مک‌لارن» متولد شده‌اند.« مک‌لارن GT» یک کارگاه رویایی برای تیونینگ خودروهاست. جایی که ممکن است به‌راحتی با چیزهایی مانند یک اسپویلر بزرگ فیبرکربنی یا یک غربیلک فرمان 30 هزار دلاری روبه‌رو شوید. البته در اینجا عکسبرداری ممنوع است.

    خط پایان «مک لارن»

    مقصد نهایی، مرکز عملیات ویژه «مک‌لارن» یا MSO است که در کنار «مک‌لارن GT » قرار دارد و در اینجا هم نمی‌توان دوربین به همراه داشت. در این بخش، «مک‌لارن» برخی تنظیمات منحصر به فرد برای خودروهای مشتریان خاص انجام می‌دهد. تنها کافی است اشاره کنیم که نه‌تنها مدل‌های جدید P1 و S650 برای دریافت ویژگی‌های MSO در این بخش دیده می‌شوند، بلکه برخی مدل‌های F1 شامل یکی از «F1 GTR»‌ها که این خودروساز با آن در مسابقات «لمانز» سال 1992م به روی سکو رفت نیز حضور دارند. حتی مدل تهاجمی «مک‌لارن X1» که تنها یک نسخه از آن برای مشتری خاص در MSO در سال 2012م ساخته شده، در این مرکز دیده می‌شود که البته برای انجام سرویس است.

    تنها راه داخل شدن به مرکز MSO، زمانی است که مشتری MSO باشید؛ یعنی یک سری آپشن‌ها برای خودرو «مک‌لارن» خود سفارش دهید؛ از اِلمان‌های اضافی فیبرکربنی در داخل کابین گرفته تا طرح‌های رنگ‌آمیزی عجیب و غریب.در‌نهایت، چیزی که بیشتر از همه درباره این خودروساز جلب‌توجه می‌کند، اهتمام این کمپانی به ساخت افراطی‌ترین خودروها در پیست و خارج از پیست است. برای دیدار از نزدیک با این ساختمان‌ها در «مک‌لارن»، تنها چند راه وجود دارد. اینکه یک «مک‌لارن» بخرید یا با یک «مک‌لارن» در مسابقات شرکت کنید یا برای «مک‌لارن» کار کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو