فونیکسریمکسبهتام

موتورسیکلت خاطره انگیز ایرانی ها که از رده خارج شد

عصر خودرو : نایب‌رئیس سندیکای موتورسیکلت گفت: موتور CG۱۲۵ که سال‌های سال در کشور تولید شده به‌دلیل عدم‌توانایی مطابقت با استاندارد‌های کیفی و زیست‌محیطی روز دنیا در حال خروج تدریجی از خط تولید است.

موتورسیکلت خاطره انگیز ایرانی ها که از رده خارج شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازتسنیم، ابوالفضل حجازی، نایب‌رئیس سندیکای موتورسیکلت گفت: موتور CG125 که سال‌های سال در کشور تولید شده به‌دلیل عدم‌توانایی مطابقت با استاندارد‌های کیفی و زیست‌محیطی روز دنیا در حال خروج تدریجی از خط تولید است.

    حجازی با اعلام این خبر افزود: تولید موتورسیکلت در دهه 80 پیشرفت خوبی داشت به‌طوری که 70 درصد قطعات آن نیز در کشور تولید می‌شد اما در سالهای 84 تا 85 به‌دلیل اعمال استاندارد‌های لازم تولید این محصول کاهش یافت.

    وی خاطرنشان کرد: در این مدت به‌دلیل تولید قطعات موتورسیکلت در داخل کشور و افزایش تیراژ تولید سالانه به یک میلیون و 300 هزار دستگاه در سال قیمت این محصول در بازار مصرف کاهش قابل توجهی داشت.

    کاهش 35درصدی تولید موتور به‌دلیل رکود

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه در سال جاری به‌دلیل شرایط رکود حاکم بر بازار پیش‌بینی کاهش 35درصدی تولید موتورسیکلت می‌شود، ادامه داد: تولید موتورسیکلت در سال 92 تا 400 هزار دستگاه کاهش یافت اما تولید این محصول در سال 93 کمی رونق گرفت و تیراژ تولید آن به 550 هزار دستگاه در سال رسید. در سال 94 نیز دوباره پیش‌بینی می‌شود که به‌دلیل رکود حاکم در بازار تیراژ تولید این محصول به کمتر از 500 هزار دستگاه کاهش یابد.

    موتور‌سیکلت امسال افزایش قیمت ندارد

    حجازی با اعلام "در سال جاری هیچ‌گونه افرایش قیمتی در خصوص تولید انواع موتورسیکلت نخواهیم داشت" گفت: به‌دلیل رکود حاکم بر بازار، این محصول در سال جاری نیز به‌قیمت سال گذشته به فروش می‌رسد.

    وی با اشاره به اینکه کاهش تولید موتورسیکلت در کشور ارتباطی با تحریم ندارد، تأکید کرد: کاهش تولید در نتیجه کاهش کشش بازار و رکود حاکم برآن است که از طریق گشایش بازار‌های جدید در منطقه، توان افزایش دوباره آن وجود دارد.

    از دست رفتن بازار صادراتی 100هزار دستگاهی موتور به‌دلیل غفلت

    نایب‌رئیس سندیکای موتور بیان داشت: در سال‌های 80 تا 85 سالانه 100هزار موتورسیکلت به کشور‌های عراق و افغانستان صادر می‌شد که به‌دلیل غفلت همکاران ما از این بازارهای صادرات تقریباً از دست رفته است.

    انتقال خط تولید موتور به افغانستان

    این مقام مسئول اظهار داشت: یکی از اشتباهاتی نیز که منجر به کاهش صادرات این محصول شد، انتقال خط تولید به افغانستان و راه‌اندازی خط تولید در این کشور بود که منجر به کاهش صادرات محصولات تولیدی و آماده ما به این کشور شد.

    وی با اشاره به "علاوه بر عراق و افغانستان به‌دنبال گشایش بازار صادراتی جدیدی در کشور‌های شوروی سابق هستیم" تصریح کرد: موتورسیکلت در دنیا به دو صورت معیشتی و تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌دلیل ممنوعیت تولید، ما تنها امکان تولید و صادرات موتور معیشتی داریم.

    حجازی اظهار داشت: در سال 91 توسط استاندار وقت قم موافقت نامه‌ای با استاندار کربلا برای صادرات موتورسیکلت و ایجاد خط ممتاز مونتاژ در این کشور بسته شد که با تعویض دولت این موافقت‌نامه پیگیری نشد.

    وی گفت: بازار عراق بازار بکری است که قابلیت صادرات دوباره سالانه 100هزار دستگاه دارد.

    صنعت موتورسیکلت در حال تغییر مسیر از چین به هند

    نایب‌رئیس سندیکای موتور با بیان "صنعت موتورسیکلت ما در حال تغییر مسیر واردات از چین به‌سمت هند است" یادآور شد: در گذشته بیشتر موتور‌های ما چینی بود اما اکنون به‌سمت واردات موتور از هند متمایل شده‌ایم که در مقایسه با تولیدات چینی کیفیت بهتری دارد.

    حجازی گفت: در حال حاضر سالانه 80 تا 100 هزار دستگاه موتور از هندوستان به ایران وارد می‌شود و در این زمینه اشتغال‌زایی مناسبی برای هندی‌ها فراهم شده است.

    وی اضافه کرد: این موتور‌ها به‌صورت آماده وارد کشور شده و تنها در ایران عملیات مونتاژ روی آن صورت می‌گیرد به‌طوری که 95 درصد از قطعات مصرفی این موتور‌ها وارداتی بوده و تنها  لاستیک ایرانی دارند. اما موتور‌های چینی، 60 درصد قطعات آن در ایران تولید می‌شود.

    170 کارخانه موتورسازی تعطیل یا نیمه‌تعطیل شد

    حجازی با ابراز اینکه سرمایه‌های کلانی از صنعت موتورسیکلت سازی کشور خارج شده است، گفت: به‌دلیل عدم هدایت و حمایت لازم از صنعت موتورسیکلت کشور تعداد کارخانه‌های موتورسازی از 200 کارخانه به 30 کارخانه فعال کاهش یافته است که این تعداد فعال نیز به‌طور متوسط با 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

    وی گفت: حدود 20 تا 25 درصد از بازار مصرف کشور را محصولات هندی‌ها، 5 درصد را محصولات اروپایی و مابقی را محصولات ایرانی و چینی تشکیل می‌دهد که این بخش غالب استاندارد‌های لازم کیفی و زیست‌محیطی روز دنیا را ندارد.

    خداحافظی با CG125

    این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: موتورسیکلت CG125 که سال‌های سال از تولید آن می‌گذرد اکنون باید با کمک حمایت‌های قانونی دولت از رده خارج شود و موتورسیکلت دیگری که حداقل استاندارد‌های روز دنیا را پاس می‌کند، جایگزین شود.

    وی اضافه کرد: این نوع موتورسیکلت تولیدی در کشور، استاندارد‌های مورد نظر سازمان‌های استاندارد و محیط زیست ایران را دارا است اما به‌طور کلی ماهیت قدیمی داشته و امکان ارتقای آن وجود ندارد و مانند پیکان از رده خارج می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو