فونیکسریمکسبهتام

داخلی‌سازی، شرط همکاری خارجی ها

عصر خودرو : با اجرای توافق هسته‌ای و ورود خودروسازان خارجی به ایران، بدون شک شاهد تغییرات بزرگی در صنعت خودرو خواهیم بود. این در حالی است که با رفع تحریم‌ها معادلات برخی خودروسازان که تا به حال از شرایط تحریم ایران بیشترین بهره را برده بودند، تغییر خواهد کرد.

داخلی‌سازی، شرط همکاری خارجی ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این میان و با توجه به شرایط تحریم، چینی‌ها به دلیل ارزان‌بودن قیمت محصولات و همچنین طراحی زیبا، خودروهای خود را در بازار ایران به فروش رساندند و بخشی از بازار خودرو داخلی را از آن خود کرده‌اند. به عبارت دیگر در شرایط تحریم، چینی‌ها فرصت را غنیمت شمرده و از همکاری نکردن خودروسازان بزرگ دنیا با ایران استفاده کرده و در بازار خودرو ریشه دوانیدند.

    با این حال چشم‌بادامی‌ها پس از رفع تحریم‌ها با ورود سایر رقبا به کشور مواجه خواهند شد که به منظور ماندگاری در بازار ایران باید تغییراتی را در کیفیت خودروهای تولیدی خود به وجود آورند. از طرفی شرایط برای شرکای قبلی خودروسازان داخلی نیز متفاوت خواهد بود.

    به گفته کارشناسان، همکاری برخی خودروسازان همچون پژو با ایران در شرایط پساتحریم، باید با ایجاد تغییرات اساسی در مفاد قراردادها بین این خودروساز و شرکت داخلی طرف قرارداد انجام شود. همچنین همکاری با خودروسازانی که پیش از این در صنعت خودرو ایران حضور داشتند و بنا به شرایط سیاسی و بین‌المللی ایران را ترک کردند پس از رفع تحریم‌ها می‌تواند با شرایط برد - برد محقق شود.

    چینی‌ها در پساتحریم دقیق‌تر عمل کنند

    در همین حال داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها شرایط مناسبی برای همکاری با خودروسازان خارجی فراهم می‌شود، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: به طور کلی هنگامی که تحریم‌ها رفع شود، محدودیت‌های تمامی شرکت‌های خودروسازی نیز از بین خواهد رفت. در این میان شرکت پژو نیز به همکاری‌های خود با ایران ادامه خواهد داد.

    میرخانی رشتی در پاسخ به این سوال که در صورت لغو تحریم‌ها چه تغییراتی باید در مفاد قرارداد شرکت پژو و ایران انجام شود؟ تصریح کرد: درباره این قرارداد، شرکت و هیات‌مدیره ایران‌خودرو با شرکت فرانسوی پژو چانه‌زنی خواهد کرد و محتوای این قراردادها به تصمیمات این 2 شرکت بستگی دارد. میرخانی با بیان اینکه درحال حاضر شرکت‌های چینی، بازار بدون رقیبی در ایران دارند، تاکید کرد: هنگامی که تحریم‌ها لغو شود، چینی‌ها در بازار ایران رقیبان بیشتری پیدا می‌کنند که در این صورت باید دقت بیشتری داشته باشند و برای ادامه فعالیت خود امتیازات بیشتری را برای ایران درنظر بگیرند، زیرا هم‌اکنون خودروهای چینی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و این درحالی است که قیمت این خودروها نیز در مقایسه با کیفیت آنها، بالا است.

    وی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت‌های امریکایی در ایران همزمان با لغو تحریم‌ها عنوان کرد: بعد از رفع تحریم‌ها اگر شرایط به گونه‌ای مهیا شود که سرمایه شرکت‌های خارجی ازجمله امریکایی‌ها حفظ شود و همچنین آنها بتوانند سود خود را در بازار ایران حفظ کنند، به‌طور قطع می‌توانند به همکاری با خودروسازان ایرانی بپردازند. بنابراین رعایت این 2 شرط اساسی برای همکاری با شرکت‌های خارجی بعد از لغو تحریم‌ها ضروری است.

    همکاری پژو با ایران به شرط داخلی‌سازی 40درصد قطعات

    در این میان شرایط برای همکاری دوباره شرکای خودروسازان داخلی که بنا به شرایط تحریم بازار و صنعت خودرو، ایران را ترک کرده‌اند، متفاوت خواهد بود و به‌طور قطع قراردادهایی که بین این شرکت‌ها و خودروسازان ما بسته می‌شود، باید به نفع کشور و صنعت داخلی باشد. در همین حال محمدرضا نجفی‌منش عضو شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه شرکت پژو بعد از رفع تحریم‌ها در کشور، آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با ایران اعلام کرده است، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در گذشته شرکت پژو فقط به خاطر ایجاد تحریم‌ها از همکاری با ایران منصرف شد که البته این قطع همکاری نیز بنا بر اراده و خواست خود شرکت پژو نبوده است. بنابراین بعد از رفع تحریم‌ها به‌طور قطع از همکاری بیشتر پژو با ایران استقبال خواهد شد.

    نجفی‌منش با بیان اینکه برای هر خودروسازی که قرار است از بازار ایران استفاده کند باید شرط داخلی‌سازی گذاشته شود، عنوان کرد: همکاری شرکت پژو با ایران باید به گونه‌ای باشد که 40درصد از قطعات در داخل تامین شود و به‌تدریج این میزان افزایش یابد تا به 80درصد برسد. زیرا با توجه به توانمندی قطعه‌سازان داخلی تحقق این امر به راحتی میسر می‌شود و ایران می‌تواند بازار را به شرط ساخت قطعات داخلی در دست بگیرد. وی درباره همکاری کشورهای امریکایی و چینی با ایران پس از رفع تحریم‌ها عنوان کرد: همکاری ایران با کشورهای دیگر ازجمله امریکایی‌ها و چینی‌ها نیز باید براساس داخلی‌سازی، استفاده از فناوری این کشورها و در اختیار قرار دادن بازار صادراتی آنها به ایران انجام شود.

    ضرورت اعمال تغییرات در مفاد قرارداد پژو با ایران

    در همین حال فضل‌اله جمالو، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فارغ از شرایط تحریم و پساتحریم باید در مفاد قرارداد شرکت ایران‌خودرو با پژو تغییرات اساسی اعمال شود در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شرایط خوبی در مفاد قرارداد شرکت ایران‌خودرو و پژو دیده نمی‌شود، از این‌رو انتقال فناوری و کمک در جهت ساخت قطعات در داخل باید در این قرارداد لحاظ شود و اگر این تغییرات در مفاد قرارداد بین این 2 شرکت انجام نشود، باز هم شرایط سابق ادامه پیدا خواهد کرد.

    جمالو خاطرنشان کرد: در قراردادی که شرکت فرانسوی رنو با ایران داشت، حدود 60 درصد قطعات در داخل تولید می‌شد، بنابراین این وضعیت می‌تواند قرارداد شرکت پژو با ایران نیز به کار برده شود. البته این میزان داخلی‌سازی قطعات بستگی به قدرت چانه‌زنی طرف قرارداد ایرانی دارد.

    وی با بیان اینکه همیشه نباید انگشت نشانه اتهام را به سمت شرکت‌های چینی برد، تصریح کرد: در کشور چین خودروهای اروپایی با بهترین کیفیت تولید می‌شوند، حتی بسیاری از خودروهایی که از چین وارد ایران می‌شود را هرگز خود چینی‌ها استفاده نمی‌کنند و متاسفانه بسیاری از هموطنان ما در قالب قراردادهای ضعیف خودروهای بی‌کیفیت چینی را با قیمت پایین وارد ایران می‌کنند و این عامل نشان می‌دهد که ایران همواره به سراغ بی‌کیفیت‌ترین خودروها رفته و در همکاری با شرکت‌های چینی با موضع ضعیفی برخورد کرده است.

    جمالو معتقد است: کشور چین ظرفیت بالقوه خوبی برای همکاری با ایران دارد. البته به این شرط که مذاکره‌کنندگان ایرانی در همکاری‌های‌شان با چینی‌ها همواره منافع ملی را درنظر داشته باشند و قراردادهایی که با کشور چین می‌بندند، در شأن ملت ایران باشد.

    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بعد از رفع تحریم‌ها خودروسازان بزرگ می‌توانند با ایران همکاری کنند، افزود: تمامی کشورها از جمله امریکا در صورت اجرای توافق هسته‌ای می‌توانند به صنعت خودرو ایران بازگردند، بنابراین باید در یک میدان رقابتی سالم وارد ایران شوند و محصولات با کیفیت خود را عرضه کنند.

    براساس این گزارش، کارشناسان نظرات مشترکی را مبنی بر لزوم اعمال تغییراتی در مفاد قراردادهای شرکت پژو و ایران در شرایط پساتحریم داشتند، همچنین معتقدند، در این قرارداد باید امکان داخلی‌سازی قطعات نیز در داخل کشور فراهم شود. اما درباره حضور چینی‌ها بعد از لغو تحریم‌ها در کشور عقاید متفاوتی وجود دارد. عده‌ای معتقدند شرکت‌های چینی به منظور ادامه فعالیت خود در ایران باید در عملکرد خود بازنگری کرده و کیفیت خودروهای تولیدی خود را افزایش دهند و عده‌ای نیز می‌گویند ایرانی‌ها باید در قراردادهای خود با چینی‌ها تجدیدنظر کنند و در این قراردادها تنها قیمت را مدنظر قرار ندهند، بلکه عامل کیفیت نیز باید به منظور رفاه حال مصرف‌کننده مورد توجه قرار بگیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو