فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل جدید سایپا در اولین مصاحبه خود وعده داد

همکاری با بهترین برندهای دنیا

عصر خودرو: مهدی جمالی با تحصیلات دکترای مدیریت اقتصاد در حالی به تازگی رهبری گروه خودروسازی سایپا را به عهده گرفته که با توجه به زیان انباشته۸۹۲۷میلیارد و ۹۲۶ میلیون ریالی این شرکت در پایان ۹ ماهه ۹۳، چشم‌های زیادی به عملکرد این مدیر مالی دوخته شده است. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو حضور وی که شخصیت اقتصادی و غیر‌سیاسی دارد قطعا می‌تواند راهگشای این گروه صنعتی در امور مالی باشد.

همکاری با بهترین برندهای دنیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، وی که هفته گذشته به مناسب روز صنعت و معدن بازدیدی از روزنامه «دنیای اقتصاد» داشت در مصاحبه‌ای به اولویت بندی برنامه‌های خود در این شرکت پرداخت. وی اولویت شماره یک خود را حل مشکل مالی گروه خودروسازی سایپا دانست و تاکید کرد که برنامه توسعه محصول و پیش برد قرارداد با رنو را به صورت جدی دنبال می‌کند.
    از شروع به کار دولت یازدهم تاکنون شاهد رشد تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز بودیم، این در حالی است که خودروسازان در زمینه توسعه محصول و کیفیت هنوز پاسخ مناسبی به خواست مشتریان نداده اند. سوالی که مطرح می‌شود این است که شما به‌عنوان مدیرعامل سایپا چه پاسخی به این خواست مشتریان دارید؟

    شرکت سایپا در سه یا چهار سال گذشته با بحران شدید مالی روبه‌رو بوده و در همه زمینه‌ها این بحران باعث عقب افتادگی شرکت شده است. بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تصمیم گرفته شد که شرکت بازیابی شود و کارهای خوبی انجام گرفت؛ به‌طوری‌که در بحث توسعه محصول، استراتژی مناسبی طراحی شده است. از سوی دیگر مرکز تحقیقات استراتژیک شرکت سایپا نیز همچنان به فعالیت خود مشغول است و در جهت ارتقای سطح کیفی و توسعه محصول در این شرکت طرح‌های نو و جدیدی روی میز دارد. بر همین اساس استراتژی اصلی این شرکت عرضه خودروهای جدید و باکیفیت است که بتواند پاسخگوی نیاز چندین ساله مشتریان باشد . به همین خاطر براساس برنامه‌هایی که تنظیم شده قرار است ظرف 2 سال آینده حداقل 3 محصول جدید به بازار عرضه کنیم. این موضوع در حالی است که شرکت به شدت با محدودیت‌های مالی درگیر شده و در واقع برای بحث هزینه با مشکل جدی روبه‌رو است. با این حال اولین برنامه مصوب شرکت سایپا در بدو ورود بنده به این مجموعه تصویب بودجه مرکز تحقیقات و نو آوری صنایع خودرو سایپا یا - همان شرکت طراحی توسعه محصول - است. برهمین اساس با وجود محدودیت‌های مالی که داشتیم بودجه این شرکت را بدون هیچ‌گونه کاهشی تصویب کردیم. امیدواریم که بتوانیم این بودجه را محقق و هزینه‌هایش را تامین کنیم.

    همچنین دستورالعملی صادر کردم که به این مرکز برخلاف رویه گذشته و مرسوم نگاه شود و روی آن به‌عنوان مرکز درآمد سایپا حساب شود؛ زیرا این مرکز برندینگ شرکت است و آینده ما به آن وابسته است. بنابراین یک انرژی مثبت و خوبی در شرکت به وجود آمده و همه با یک نگاه جدید به مجموعه نگاه می‌کنند. همچنین امیدواریم که بحث توسعه محصول و ارتقای کیفیت به‌عنوان دو موضوع مهم طی دو سال آینده در این شرکت محقق شود.
    با توجه به مشکلات و کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز به‌خصوص سایپا بسیاری از حضور شما به‌عنوان مدیری مالی برای رفع این مشکلات صحبت می‌کنند. بنابراین برنامه شما برای رفع مشکلات نقدینگی این گروه چیست و اینکه چگونه قصد جبران آن را دارید آیا در این زمینه روی کمک‌های مالی دولت نیز حساب کرده اید؟

    روی کمک دولت حسابی باز نکردیم؛ زیرا استحضار دارید که دولت خود با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال در آمریکا هم زمانی که صنعت خودرو با مشکل مواجه شد با وجود آنکه اقتصاد آن آزاد است و دولت سهمی در شرکت‌های خودروسازی ندارد اما شاهد آن بودیم که دولت آمریکا به صورت مستقیم نزدیک به 18میلیارد دلار کمک مالی به شرکت جنرال موتورز کرد، اما ما با آگاهی از شرایط دولت به خصوص مشکلات و محدودیت‌های ارزی و ریالی کشور انتظار کمک مستقیم و بلاعوض نداریم.
    متاسفانه در 8 سال گذشته در شرکت دو اتفاق بد افتاد. یکی اینکه سرمایه شرکت در هیچ مرحله‌ای افزایش پیدا نکرد و تنها یک مرحله افزایش سرمایه داشتیم آن هم از تجدید ارزیابی بوده است و هیچ‌گونه نقدینگی از باب افزایش سرمایه به‌وجود نیامد. در حال حاضر مشکل اساسی هزینه شرکت است که حقوق مالکانه شرکت زیر 12 درصد آمده؛ بنابراین با سیستم بانکی مشکل پیدا کردیم. بر همین اساس در یک ماهه گذشته که در شرکت حضور یافتم ارتباط خوبی با سیستم بانکی برقرار کردیم و تقریبا با اکثر مدیران عامل بانک‌ها مذاکره کردم و این مدیران بسیاری از تسهیلات و خط‌های اعتباری که در سیستم بانکی داشتیم را مجدد برای شرکت تجدید کردند.

    در حال حاضر شما چه میزان بهره بانکی پرداخت می‌کنید؟

    یکی از مشکلات شرکت سایپا این است که روزانه نزدیک به 5/ 2 میلیارد تومان بهره بانکی و معادل همین رقم نیز زیان می‌دهد؛ یعنی سال گذشته روزانه 5/ 2 میلیارد تومان زیان ثبت کردیم. از سوی دیگر نزدیک به 650 میلیارد تومان بدهی معوقه در سیستم بانکی داشتیم که تمام این‌ها را در مدت یک ماهه با سیستم بانکی به تفاهم رسیدیم و بخشی از سرفصل معوقات خارج شده و برای بخشی اعتبار جدید طراحی کردیم. مذاکرات خوبی صورت گرفته؛ به‌طوری‌که اگر تحریم‌ها برداشته شود امکان جذب فاینانس در سیستم وجود دارد.

    در بحث رفع مشکل نقدینگی شرکت‌های خودروساز و عدم اعطای تسهیلات دولتی، قرار بر فروش اموال مازاد توسط خودروسازان بابت تامین نقدینگی بود، آیا سایپا هنوز اموال مازادی دارد که بتواند به رفع مشکل مالی این شرکت کمک کند؟

    یکی از کارهایی که پیش‌بینی کردیم فروش بسیاری از اموال مازاد و شرکت‌های غیرفعال است. کارگروهی به نام «فروش اموال و دارایی‌های مازاد و کم بازده» تشکیل دادیم که در حال مطالعه است و لیست خوبی نیز تهیه کردند. موارد جمع‌آوری شده باید مطالعه و پایش شود؛ زیرا از نظر تجاری بعضی از این اموال برای ما منبع خاص هستند، هرچند ممکن است زیان ده باشند؛ اما چون منبع اصلی ما محسوب می‌شوند باید از آنها استفاده کنیم، اما قطعا اموال و دارایی‌ها بدون بازده و غیر‌صنعتی خود را می‌فروشیم. در چند روز گذشته مذاکراتی برای همین موضوع داشتم و آنها قطعا فروخته خواهند شد تا بخشی از هزینه‌های ما از این منبع تامین شود.

    درباره ادامه همکاری با شرکای اروپایی چطور در این مدت چه اقداماتی کرده‌اید؟

    برند سایپا شامل چندین شرکت است از جمله پارس‌خودرو که سابقه طولانی در صنعت خودرو دارد. از آنجایی که شریک تجاری سایپا، رنو است، ظرف یک ماه گذشته با قائم‌مقام و مدیرعامل این شرکت مذاکراتی داشته‌ایم؛ به‌طوری‌که امکان مجدد تولید محصول مشترک پیدا شده است البته من نیز عنوان کردم که در صورتی ادامه همکاری می‌دهیم که به‌عنوان نماینده انحصاری شما در ایران باشیم.

    آیا مدیران رنو این موضوع را پذیرفتند؟

    در هر حال باب مذاکره را باز کردیم. من این را به‌عنوان اصل ادامه مذاکره تلقی کردم البته شرکت پارس‌خودرو فضای بسیار خوبی برای فعالیت با همه شرکت‌های خودروسازی دارد. از آنجایی که در گذشته با نیسان و کیا همکاری داشتیم، به همین خاطر امروز شرکت‌های بسیاری در صف مذاکره با ما هستند؛ بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شود شرط اصلی ما همکاری مشترک به صورت انحصاری است.در رابطه با تامین مالی کارهای خوبی صورت گرفته است و درخواست‌های مختلفی به معاون اول رییس‌‌جمهوری دادم. ایشان هم قول‌های مساعدی دادند و این موارد بیشتر در قالب اصلاح تسهیلات است. تسهیلاتی که در 3 سال گذشته در شرکت سایپا و عمدتا در صنعت استفاده شده، تسهیلات با نرخ بالای 30 درصد بوده است که قطعا پاسخگو نبوده است؛ بنابراین قرار شده بخشی از آن براساس تسهیلات صنعتی و ارزی دیده شود و در حال حاضر هم بانک صنعت ومعدن به ما قول داده که 100 میلیون دلار تسهیلات ارزی با سود 21 درصد که بخشی از هزینه‌های ما را جبران می‌کند، پرداخت کند.

    با توجه به آنکه از همکاری مجدد با رنو صحبت کردید و اینکه برنامه توسعه محصول را دنبال می‌کنید، اما درباره ادامه همکاری خود با شرکای چینی صحبتی نکردید. محصولات چینی چقدر در سبد سایپا جا خواهند داشت؟

    با آنکه شاید خودم اعتقاد نداشته باشم که محصولات چینی در بازار ما محصول خوبی نیستند، اما از آنجا که ملت ما مصرف‌کننده بهترین کالاها بوده است این را باید بگویم که در سه سال گذشته که تحریم‌ها جدی بود، سایپا طرف مذاکره‌ای نداشت و به همین خاطر مجبور شد در مقطعی به‌سرمایه‌گذاری با چینی‌ها بپردازد. در گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای با شرکت رنو داشتیم که با اعمال تحریم‌ها این خطوط بلااستفاده شد. از آنجا که در شرکت پارس‌خودرو سه هزار نیروی فعال داشتیم، نمی‌توانستیم خطوط را تعطیل کنیم بنابراین یکی از برندهای معتبر چینی که بسیار مشهور است را جایگزین کردیم. این برند طرف تجاری اش بی‌ام‌و آلمان است که شرکت معتبری است، ولی در عین حال اعتقاد داریم اگر تحریم‌ها برداشته شود باید پارس‌خودرو با بهترین برندها کار کند.

    گفتید که قائم‌مقام رنو به ایران آمدند. بحث خرید سهام پارس‌خودرو در گذشته مطرح بود آیا این موضوع همچنان مدنظر است؟

    شرکت مشترک رنو پارس همچنان فعال است؛ بنابراین نیازی به خرید و فروش سهام پارس‌خودرو نیست.

    در هر صورت در شرکت رنو پارس، ایران‌خودرو نیز سهیم است، اما از آنجاکه بحث فعالیت جداگانه شرکت رنو با شما مطرح است این سوال را مطرح کردم؟

    حداقل در حال حاضر در این زمینه تصمیمی نداریم و در هیات‌مدیره این موضوع مطرح نشده است.

    گفتید قرار است با رنو انحصاری کار کنید و این یکی از شروط شماست، اما در ماه گذشته شاهد این بودیم که ایران خودرو کپچر(رنو) را پیش‌فروش کرد، در این زمینه با رنو صحبتی صورت نگرفت؟

    به هر حال شرط همکاری تجاری ما این است،حالا آنها می‌توانند شرط ما را نپذیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو