فونیکسریمکسبهتام

مقایسه بین نیسان ماکسیما و هیوندای آزرا در بازار زیر ۱۰۰ میلیون تومان

جنگ خوشنام‌ها

عصر خودرو: بازار خودرو ایران در ادوار مختلف با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است. تا پیش از انقلاب، رنج بسیار کاملی از خودروهای وارداتی در بازار ایران دیده می‌شد اما با گذر از این برهه حیاتی کشور و اثرگذاری تحریم‌های مختلف، رونق از بازار خودرو سلب شد و در برخی بازه‌های زمانی، میزان واردات خودروهای خارجی به کشور به مرز صفر می‌رسید. یکی از کم‌تنوع‌ترین دوره‌های بازار خودروی ایران، اوایل دهه ۸۰ شمسی و پیش از بازگشایی واردات خودروهای خارجی (به صورت انبوه) به بازار ایران بود. در آن زمان که خودروسازان همان محصولات کلیشه‌ای و انگشت‌شمار خود‌ همچون پژو ۴۰۵، پرشیا، ۲۰۶، پراید و ... را ‌ روی خط تولید داشتند و خودروهای به‌روز خارجی با قوانین سخت و خاصی به خیابان‌های کشور راه می‌یافتند؛ عرضه ۲ محصول خوشنام و خوش‌ساخت ژاپنی به بازار، موهبتی بود که از سوی پارس خودرو به مصرف‌کنندگان ایرانی اعطا شده بود. نیسان ماکسیما و نیسان رونیز که در واقع به ترتیب نیسان سِفیرو A۳۳ و نیسان پالادین نسل اول به شمار می‌روند از سال سوم دهه ۸۰ شمسی به خیابان‌های کشور پا گذاشتند که با توجه به تنوع پایین محصولات خودرویی آن زمان خودروسازان کشور، کور‌سوی امیدی در دل بازار روشن می‌کرد. عرضه این محصول خوش‌ساخت و خوش‌چهره توسط پارس خودرو به بازار ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۰۶، دوباره سر و کله خودروهای وارداتی تحت نظر عاملیت‌ها پیدا شد. هیوندای و کیا جزء نخستین برندهایی بودند که در این برهه زمانی به بازار ایران راه پیدا کرده بودند. هیوندای در ابتدای کار چندی از محصولات خوشنام خود همچون سانتافه، سوناتا و آزرا را برای بازار ایران برگزیده بود‌ که در این بین آزرا در کلاسی مشابه نیسان ماکسیما قرار می‌گرفت. اگرچه که در آن روزها نتیجه مقایسه بین یک سدان مونتاژ داخلِ سن و سال‌دار ژاپنی و یک کُره‌ای به‌روز و تازه‌نفس وارداتی در دید مصرف‌کنندگان، تا حدودی روشن و واضح بود اما در شرایط فعلی که نزدیک به یک دهه از عرضه هر دو خودرو به بازار کشور گذشته است، اگر در بازار دست دوم‌ها قصد خرید یکی از این دو گزینه را داشته باشید، تکلیف چیست؟

جنگ خوشنام‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما هر یک از مبارزان این دوئل، چه چیزی در چنته دارند؟ همانطور که گفته شد، نیسان ماکسیمایی که در ایران عرضه می‌شود، دراصل نسل سوم نیسان Cefiro با کد جنریشن (نسل) A33 است که از سال 1998 تا 2004 ‌ روی خط تولید قرار داشت و تنها در برخی بازارها همچون مالزی و ایران تحت عنوان نیسان ماکسیما شناخته می‌شد. اگرچه ‌این خودرو تحت پلت‌فرمی مشترک با نیسان ماکسیمای بازار جهانی تولید می‌شد و اگر به آرایش کلی و ستون‌ها توجه کنید، کارکتری مشابه را می‌بینید اما ماکسیمای اصلی هیچ‌گاه در بازار ایران عرضه نشد. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت که در اوایل دهه 2000 میلادی، دانگ‌فنگ به عنوان شریک چینی نیسان، امتیاز تولید نیسان سفیرو A33 را خریداری کرد و در واقع پارس خودرو این محصول را از دانگ فنگ و نه نیسان خریداری کرده است. نخستین پارت از ماکسیماها در سال 1381 به مصرف‌کنندگان ایرانی تحویل داده شد‌ و 9‌سال بعد، یعنی در سال 1390 نیز از خط تولید پارس خارج شد. در سوی دیگر هیوندای آزرا یا گرنجور با نزدیک به 3 دهه تجربه تولید در برابر ماکسیما ایستاده است. نخستین نسل از این خودرو در سال 1986 به عنوان یک سدان سایز بزرگ و مشترک با میتسوبیشی Debonair ‌ روی خط تولید هیوندای رفت و پس از 19 سال، نسل چهارم این خودرو تحت عنوان گرنجور TG در سال 2005 به بازار جهانی عرضه شد. این همان نسلی است که در سال 2007 نیز توسط آسان موتور به بازار ایران راه پیدا کرد. گرنجور در بازارهای آمریکای شمالی، چین، تایوان، فیلیپین، مالزی، ایران، سنگاپور و ... تحت عنوان آزرا شناخته می‌شود. نسل چهارم این خودرو تا سال 2011‌ روی خط تولید هیوندای قرار داشت و از 2007 تا همان سال نیز بدون وقفه به کشور وارد شد و با فروش خوبی مواجه بود.

    طرح‌هایی که کهنه نمی‌شوند!
    هر دو خودرو یک وجه مشترک دارند؛ اینکه از ماکسیما و آزرا سن و سالی گذشته اما هنوز هم از جذابیت هیچ کدام کاسته نشده و کماکان پرستیژ خود را حفظ کرده‌اند. هر دو خودرو در یک کلاس، یعنی سدان‌های سایز بزرگ با اندازه حدودی 4.9 متر طراحی شده‌اند. ماکسیما با کارکتری ژاپنی و محافظه‌کارانه، اگرچه که در اواخر دهه 90 میلادی خلق شده اما به نسبت جلوتر از زمان خود طراحی شده است. همین موضوع باعث شده که این خودرو هنوز هم پرستیژ خود را حفظ کند و اصطلاحا دِمُده نشود. هیچ خط اضافه‌ای در جثه این ژاپنی پهن‌پیکر دیده نمی‌شود. همه چیز بسیار اصولی و با تناسب کامل طراحی شده است. پوزه خودرو با چراغ و جلوپنجره‌ای نازک، حالتی آیرودینامیک به خودرو می‌بخشد و همچنین با حرکت چشم به سمت بخش کناری و ستون‌ها، تناسب حالت ملایم و نرم خطوط ادامه یافته بسیار چشم‌نواز است. دستگیره‌ها ساده بوده و مثل رقیب کُره‌ای‌اش از نوع آسان باز‌شو نیست. بر طبق قانون جاده‌های آمریکا، در چهار گوشه ماکسیما شبرنگ‌های نارنجی برای راحت‌تر دیده شدن خودرو در شرایط نا مساعد قرار گرفته که با وجود کوچک بودن، طرح بخش بغل را تکمیل می‌کند. اما نکته هوشمندانه طرح این خودرو را می‌توان در توازن و تناسب بخش عقب و جلوی آن دانست. به این صورت که اگر یک ماکسیما را از جلو و دیگری را از سمت عقب در کنار هم قرار دهید، کارکتر یا به قولی ته‌چهره‌ای کاملا یکسان بین دو نمای این خودرو خواهید دید. تقریبا 95 درصد ماکسیماهای مونتاژ شده توسط پارس خودرو  با باله عقب به بازار عرضه شده‌اند و همین موضوع در تکمیل‌شدن طرح بخش عقب ماکسیما کمک بسزایی می‌کند.
    اما آزرا از جمله نخستین خودروهایی بود که با زبان طراحی گذشته هیوندای طراحی شد. در آن دوران طرح‌های ساده با خطوطی نرم و بدون اغراق سرمشق کار طراحان این برند قرار داشت و به همین خاطر طرح آزرای نسل دوم بدون هیچ جزئیات اضافه‌ای رقم خورده است. چراغ‌های مستطیل مانند با خطوط نرم در جلو و کارکتری مشابه در بخش عقب که همچون دیگر نسل‌های گرنجور/آزرا با اتصال دو چراغ، بخش عقب را تکمیل می‌کند. اگر چه که آزرا تقریبا 7 سال دیرتر از ماکسیما طراحی شده اما اگر دو خودرو را در کنار هم قرار دهید، متوجه این تفاوت نسل نخواهید شد. کما اینکه ارتفاع پایین‌تر ماکسیما به این خودرو حالتی اسپرت‌تر بخشیده و البته گلگیرها و قالب‌گیری پف‌کرده بدنه آزرا، وجهه‌ای لوکس‌تر دارد. هر دو خودرو با رینگ‌های آلومینیومی اسپرت به بازار عرضه می‌شوند که در آزراهای راه یافته به ایران رینگ‌ها از نوع شلوغ با تعداد پره‌های بالا و ماکسیما با رینگ 5 پره عرضه می‌شود که نمونه مورد استفاده‌ روی آزرا لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

    رانندگی با کدام یک لذت‌بخش‌تر است؟
    هر دوی این خودروها به خاطر جثه نه‌چندان کوچک و قرار‌گیری در کلاس سدان‌های بزرگ، وزن نسبتا زیادی نیز دارند که برای قابلیت‌های دینامیکی بالاتر هر یک از این خودروها، به پیشرانه‌ای حجیم و قدرتمند نیاز خواهیم داشت. ماکسیما و آزرا در مدت تولید رنج مناسبی از پیشرانه‌های مقرون‌به‌صرفه تا قدرتمند را در لاین‌آپ خود گنجانده بودند اما وارد‌کننده آزرا و مونتاژ‌کننده ماکسیما تنها یک پیشرانه را برای عرضه این دو خودرو به کشور در نظر گرفته بودند.
    آزرا در سال 2007 با پیشرانه 6 سیلندر V شکل سری لامبدا با حجم 3.3 لیتر به کشور وارد شد. این پیشرانه قادر به تولید 235 اسب بخار  در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 304 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه است که به همراه یک جعبه دنده 5 سرعته تیپ‌ترونیک و محور فعال جلو به دست خریداران رسیده بود.
    نتیجه این اعداد و ارقام، شتاب صفر تا صد 7.8 ثانیه برای وزن خالص 1.6 تنی آزرا بود که البته با قرار‌گیری در پشت فرمان آن، در دنده‌های یک و دو فشرده شدن به صندلی را حس می‌کنید اما دنده‌های 3 تا 5 این گیربکس ضریب بسیار سبکی داشته و شتاب‌گیری خودرو به چشم‌گیری دو دنده نخست نیست.
    فرمان خودرو با قدرت کمکی هیدرولیک نیز اگرچه که در سرعت‌های پایین و برای استفاده‌های شهری نرم عمل می‌کنند اما متاسفانه با افزایش سرعت نیز سبک باقی می‌ماند و این موضوع باعث می‌شود تا آزرا در جاده چندان پایدار نباشد و البته ضعف فنربندی این خودرو نیز هندلینگ چندان جذابی را برای این خودرو پدید نمی‌آورد. چرا‌که اگر با سرعت بالا به یک پیچ نسبتا تند وارد شوید، اگر ترمز را تحت کنترل نداشته باشید، خودرو به راحتی دچار کم‌فرمانی شده و شما را دچار دردسر می‌کند.
    در مقابل، نیسان ماکسیما نیز با پیشرانه 6 سیلندر خورجینی با حجم 3 لیتر و نهایت قدرت 227 اسب بخار، یعنی تنها حدود 10 اسب بخار کمتر از آزرا (با 0.3 لیتر کمتر و تکنولوژی یک دهه قبل‌تر) و بهره‌گیری از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی، قادر به ثبت رکورد صفر تا صد 8.4 ثانیه (در نمونه دنده‌ای) است که البته این ضعف نسبت به هیوندای آزرا می‌تواند به‌خاطر یک دنده کمتر جعبه دنده ماکسیما باشد. هرچند که طبق اعلام سازندگان، حداکثر سرعت آزرا 230 و نهایت سرعت ماکسیما 255 کیلومتر بر ساعت است.
    اما در این خودرو نیز همچون آزرا ضعف فرمان‌دهی در سرعت‌های بالا دیده می‌شود. اما این بار به دلیل یکپارچه بودن اکسل و سیستم تعلیق عقب، ماکسیما در اکثر مسیرهای مارپیچ، دچار بیش‌فرمانی و اصطلاحا گیجی دُم خودرو می‌شود که البته این مشکل هم در سرعت‌های بالا می‌تواند خطرناک باشد.

    آنچه برای رفاه بیشتر عایدتان می‌شود!
    در اینجا با مقایسه‌ای مواجهیم که برنده آن از همین الان معلوم است. آزرا خودرویی به‌روز‌تر است و بدون شک از آپشن‌ها و متعلقات رفاهی به‌روز‌تری نسبت به ماکسیما بهره می‌برد. در محصول هیوندای از صندلی‌های چرمی (مصنوعی) بهره می‌گیرد این در حالی است که تودوزی ماکسیما به طور کامل پارچه‌ای است.
    گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو، آینه‌های الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف دو‌حالته، کیسه‌های هوای راننده، سرنشین و جانبی و ... از جمله امکانات رفاهی آزراست و این در حالی است که بسیاری از این موارد همچون سانروف، صندلی‌های چرمی برقی (در بسیاری نمونه‌ها) و ... در ماکسیما دیده نمی‌شود.

    کدام را برداریم؟!
    در بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان کنونی کشور اگر به دنبال گزینه‌ای مناسب و نسبتا لوکس باشید، این دو خودرو در کنار گزینه‌های دیگری همچون سوناتا، نسل گذشته اپتیما و ... قابل خریداری هستند.
    هرچند که اگر به دنبال خودروی صفر کیلومتر باشید، محصولات چینی و در بهترین حالت بسترن B50F پاسخگوی شما خواهد بود. اما اگر به دنبال خودرویی با کیفیت ساخت مناسب، امکانات و ظاهر مناسب و در نهایت پرستیژ بالاتر باشید، ماکسیما و آزرا گزینه‌های مناسبی هستند که نمونه‌های تمیز آنها را می‌توان با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان خریداری کرد.
    اگرچه که آزرا از 2007 تا 2011 به بازار ایران وارد شده بود اما به دلیل اینکه نمونه‌های عرضه شده در سال 2011 از نوع فیس‌لیفت با ظاهری متفاوت و توانایی فنی بالاتر هستند، قیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان نیز دارند. این درحالی است که ماکسیما در طی 9 سال عرضه هیچ تغییری نداشت و نمونه‌های قابل اعتماد آن از 40 میلیون تومان (برای مدل‌های 81) تا نزدیک به 100 میلیون تومان برای مدل 1390 فی می‌خورند. این یعنی با بودجه‌ای از 80 تا 100 میلیون تومان آزراهای مدل 2007 و 2008 (و نمونه‌های پرکارکرد 2009) و در نهایت ماکسیمای 1388-1390 خریداری کنید.
    توجه داشته باشید که رنگ سفید هر دو خودرو خوش‌فروش‌تر و گران‌تر از دیگر رنگ‌هاست و هر دو خودرو بازار فروش مشابهی دارند.
    اما پیشنهاد می‌شود در صورت امکان تنها نمونه‌های صحیح و سالم هر یک از این چشم‌بادامی‌ها را خریداری کنید و به‌خاطر چند میلیون تومان کمتر، دردسرهای تعمیرات نه‌چندان کم‌هزینه چنین خودروهایی را به جان نخرید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو