فونیکسریمکسبهتام

معرفی مهم‌ترین سیستم‌های کمکی (ایمنی) برای تریلرهای سنگین

تریلرها را مهار کنید!

عصر خودرو: هرقدر که استفاده از تریلر برای رانندگان آسیایی امری ناملموس و غیرضروری است، اما در عوض برای استرالیایی‌ها، نواحی جنوبی آفریقا، شمال اروپا و مهم‌تر از همه در آمریکای شمالی، تریلرها معمولا یکی از ملزومات زندگی مردم این مناطق است.‌ روی هر خودرو‌ سواری می‌توان تریلر نصب کرد ولی وقتی صحبت از تریلرهای سنگین باشد، یعنی تریلرهای یک تُنی یا سنگین‌تر، دیگر خودروهای سواری سبک خط‌خورده و تنها باید روی شاسی‌بلند‌ها، ون‌های بزرگ، پیکاپ‌ها یا تراک‌ها حساب باز کرد.‌‌ روی تریلرهای سنگین که در ایالات‌متحده بسته به نوع قلاب تریلر (Hitch) در کلاس‌های وزنی II تا V و به‌صورت دقیق‌تر از ۱.۵تن تا ۱۱.۳تن دسته‌بندی می‌شوند، سیستم‌های کمکی مختلفی قابل نصب است که تقریبا همه آنها کاربرد ایمنی دارند لذا شاید بهتر این باشد که به جای سیستم‌های کمکی از عبارت سیستم‌های ایمنی برای آنها استفاده کنیم. این تجهیزات را می‌توان به دو گروه الکترونیکی یا مکانیکی تقسیم کرد که تفاوت‌شان ناگفته پیداست!

تریلرها را مهار کنید!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین این سیستم‌ها می‌پردازیم.

    کنترل لغزش (نوسان) تریلر
    در اینجا لغزش به معنای متداول هرزگردی نیست بلکه به معنای حرکت نوسانی تریلر است که در صورت بالانس نبودن بار قرارگرفته روی تریلر، وزش بادهای شدید، تغییر مسیرهای ناگهانی، لغزنده‌بودن جاده یا سرعت‌گیری بیش از اندازه خودرو وقوع آن حتمی خواهد بود. در این مواقع از سیستمی به نام Sway Control بهره می‌گیرند. هنگامی که سنسورهای تعبیه شده‌ روی چرخ‌های تریلر، حرکت نوسانی تریلر را تشخیص دهند، یک پیغام هشدار‌دهنده ‌روی صفحه کیلومتر (اگر به نمایشگر دیجیتالی مجهز باشد) یا ‌روی مانیتور کنسول ظاهر می‌شود که در صورت بی‌اعتنایی راننده به آن، این سیستم به‌صورت خودکار وارد عمل‌شده و با توزیع نیروی ترمز در میان چرخ‌های خودرو، سرعت خودرو را کاهش می‌دهد. این سیستم‌ را همیشه می‌توان در لیست آپشن‌های فورد، تویوتا و شورولت یافت.
      ترمز تریلر
    بهترین راه‌حل برای کنترل هرچه بهتر تریلر، نصب سیستم ترمز ‌روی چرخ‌های تریلر است. چرا می‌گوییم بهترین راه‌حل؟ چون نسبت هزینه‌ای که برای آن خرج می‌کنید‌‌ (از 100 تا حدود 600‌دلار) در ازای نتیجه‌ای که در ایمنی تریلر دارد، فوق‌العاده عالی و به‌صرفه است. ترمز تریلرها وابسته به سیستم ترمز خودرو بوده و در دو نوع Proportional Brake و
    Time-Delayed Brake عرضه می‌شوند. در ترمزهای نوع اول، بعد از فشردن پدال ترمز خودرو، ترمزهای تریلر نیز بلافاصله فعال می‌شوند. ترمزهای Proportional می‌توانند همان فشاری که کالیپرها به دیسک چرخ‌های خودرو وارد می‌کنند را‌ روی ترمزهای تریلر نیز وارد کنند و به همین دلیل است که به آنها Proportional یا تناسبی می‌گویند. اما در ترمزهای نوع دوم یا Time-Delayed همانطور که از نام‌شان پیداست، برخلاف ترمزهای نوع اول، هم تاخیر زمانی دارند و هم اینکه تنها درصدی از نیروی ترمز خودرو را به ترمز تریلر منتقل می‌کنند.
    اما کدام‌یک از این‌دو ترمز بهتر است؟ جواب دقیق این سوال به کاربرد تریلر وابسته است چراکه هرکدام مزایای خاص خودش را دارد. به‌عنوان مثال، ترمزهای Proportional سریع‌تر و ایمن‌تر و قوی‌تر هستند و برای نصب روی تریلر، تجهیزات کمتری دارند. از طرف دیگر ترمزهای Time-Delayed ارزان‌ترند، نصب آسانی داشته و هر راننده‌ای می‌تواند تنظیمات آن‌را بنابه سلیقه خود تغییر دهد. این ترمزها در تریلرهای بسیار سبک یا بسیار سنگین بیشترین کاربرد را دارند. همچنین ناگفته نماند در ایالات‌متحده، در تریلرهایی که کمتر از 750 کیلوگرم قابلیت بارگیری دارند، وجود سیستم ترمز تریلر الزامی نبوده اما برای وزن‌های 751 تا 2000 کیلوگرم، تریلر حداقل ‌روی یکی از محورهای خود باید ترمز داشته باشد.
      ترمز اضطراری تریلر
    استفاده از این ترمزها تنها در ایالات‌متحده و استرالیا الزامی است و تریلرهایی که قابلیت بارگیری بیش از 2تُن دارند، الزاما باید به ترمز اضطراری مجهز شوند. ترمز اضطراری تریلر، با پالس‌های الکتریکی میان تریلر و خودرو کار می‌کند. تا زمانی‌که این پالس‌ها تبادل شوند، یعنی تریلر و خودرو به یکدیگر متصل هستند اما زمانی‌که این پالس‌ها قطع شوند، یعنی تریلر از خودرو جدا شده؛ در این حالت ترمزهای تریلر به‌صورت خودکار فعال می‌شوند. از آنجایی که همه تریلرها یک یا دو زنجیر اطمینان دارند، حتی با جداشدن قلاب بازهم تقریبا محال است که تریلر از خودرو جدا شود مگر اینکه فرد بدشانسی باشید!


      توزیع وزن تریلر
    در بحث تریلرها وزنی وجود دارد که به آن Tongue weight یا اصطلاحا وزن دماغه می‌گویند. هنگامی‌که تریلر به خودروی درحال توقف متصل باشد، تمام وزنی که قلاب تحمل می‌کند برابر است با وزن دماغه که تقریبا 10 تا 15درصد وزن ناخالص تریلر (یعنی وزن تریلر به علاوه وزن بار قرارگرفته روی آن) است. حال اگر وزن دماغه بیشتر از این مقدار باشد، تریلر عقب خودرو را به پایین می‌کشد. در این حالت توزیع وزن خودرو به هم خورده و محور جلو سبک‌تر می‌شود. در نتیجه فرمان‌پذیری خودرو و همچنین ترمزگیری چرخ‌های جلو برایتان دردسرساز خواهد شد. در خودروهایی که به سیستم نمایشگر فشار باد تایرها مجهزند، به‌راحتی می‌توان این موضوع را تشخیص داد. اما برای رفع این مشکل که در هنگام بارگیری‌های زیاد تریلر رخ می‌دهد، باید از سیستم Weight Distribution یا همان توزیع وزن استفاده کرد که از چندین اتصال فولادی و معمولا به شکل مثلی ساخته می‌شود. در انتخاب سیستم توزیع وزن که قیمت گران‌ترین مدل‌های آن بیشتر از 1200 دلار نیست، تنها مسئله مهم رعایت نسبت وزن دماغه به وزن تریلر است که در بالا به آن اشاره شد. البته همانطور که گفتیم این نسبت تقریبی بوده و حتی اگر اختلافی 50 تا 100 کیلوگرمی وجود داشته باشد بازهم مشکل چندانی نخواهد بود.

      بازوی کنترل لغزش تریلر
    آنهایی که نمی‌خواهند برای خریدن سیستم الکترونیکی کنترل لغزش تریلر (که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد) هزینه زیادی کنند، معمولا از Sway Bar بهره می‌برند چراکه محدوده قیمتی آن بسیار پایین بوده و مابین 40 تا 200 دلار است. این بازوی کنترلی در واقع یک بازوی هیدرولیکی است که همانند شکل از یک طرف به خودرو و از طرف دیگر به تریلر متصل می‌شود. با اینکه وجود یک بازو هم تاحدود زیادی از نوسان تریلر جلوگیری می‌کند، اما برای اطمینان بیشتر می‌توان از دو بازوی کنترلی استفاده کرد. سیستم‌های گران‌قیمت توزیع وزن، بازوی کنترلی را به صورت استاندارد روی خود دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط