فونیکسریمکسبهتام

معرفی خودروهای دست دومی که احتمالاً ۲۰ سال بعد کلاسیک خواهند شد!

کلاسیک‌های آینده

عصر خودرو- شاید کمتر کسی در سال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی فکرش را می‌کرد که خودروهایی همانند پیکان، مرسدس بنز نسل W۱۱۵ (معماری) و شورولت کاپریس روزی به عنوان کلاسیک دچار چنان افزایش قیمتی شوند که حتی از برخی خودروهای صفرکیلومتر نیز گران‌تر باشند!

کلاسیک‌های آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب به معرفی خودروهایی می‌پردازیم که امروزه در بازار دست دوم با قیمت‌هایی نسبتاً مناسب خرید و فروش می‌شوند و ممکن است در آینده به خودرویی کلاسیک بدل شوند.

    مزدا 3 نسل اول

    نسل اول مزدا 3 به عنوان جانشین نسل آخر 323 توسط گروه خودروسازی بهمن به بازار ایران عرضه شد. این خودرو نیز همانند سلف خود با قیمتی نسبتاً مناسب و در رده خودروهایی به بازار راه یافت که بیشتر مورد توجه جوانان و خانواده‌های کم سن و سالی بود که به دنبال خودرویی با قابلیت‌های نیمه‌اسپرت بودند. ظاهر این خودرو نیز ساده و شکیل بود و همین امر در کنار قیمت حدوداً 60 میلیون تومانی دلیلی است تا ما آن را به عنوان گزینه‌ای بدانیم که ارزش کلاسیک شدن دارد.

    مزدا 323 (نسل پنجم)

    نسل‌های چهارم و پنجم مزدا 323 برای مدتی توسط گروه خودروسازی بهمن به بازار کشورمان عرضه شد.
    نسل پنجم این خودرو اما در 2 سری قبل و بعد از فیس‌لیفت در بازار حضور داشت و هر دو نمونه در سال‌های ابتدایی و میانه دهه 80 شمسی طرفداران زیادی در میان خانواده‌های جوان و قشر متوسط و نسبتاً مرفه جامعه داشتند.
    هندلینگ و عملکرد مناسب در کنار ظاهر دوست‌داشتنی و حس اسپرت سبب شده تا این خودرو که امروزه حدود 25 تا 35 میلیون تومان قیمت دارد، یکی از گزینه‌های ما باشد.

    رنو مگان ‌هاچ‌بک/کانورتیبل

    نمونه سدان نسل دوم رنو مگان توسط پارس خودرو در کشورمان عرضه شد. با این حال تعداد اندکی از نمونه‌های کانورتیبل و ‌هاچ‌بک این خودرو نیز به ایران وارد شدند. ظاهر جذاب  و عملکرد مناسب نمونه‌های سریع این خودرو سبب شد تا چهره این گونه‌ها از نمونه سدان فاصله بگیرند. امروزه همین مگان‌های خاص ایران در حدود 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند و بازار محدودی دارند؛ امری که در آینده به کلاسیک شدن آن کمک شایان ذکری خواهد کرد.

    تویوتا لندکروزر J100

    لندکروزر مدرن از ابتدای آزاد‌شدن مجدد واردات خودرو به کشورمان در تیراژی مناسب وارد شده و به یکی از اسطوره‌های آفرود بدل شده است. با این حال نسل J100 این خودرو که در ابتدای کار وارد بازار شد امروزه با قیمتی در حدود 130 تا 180 میلیون تومان (بسته به امکانات و وضعیت خودرو و مشخصات) یافت می‌شود که بسیار مناسب به نظر می‌رسد. ظاهر دوست‌داشتنی در کنار تمامی ویژگی‌های منحصربه فرد این خودرو، آن را در لیست ما قرار داده است.

    کمری سولارا

    نسل هشتم یا به قولی XV30 تویوتا کمری در ابتدای آزاد‌شدن واردات خودرو در ایران طرفداران بیشماری به دست آورد؛ اما نمونه کوپه این نسل که با نام سولارا شناخته می‌شود در تیراژی نسبتاً کم به ایران راه یافت و همین امر سبب شده تا امروزه نایاب محسوب شود. تقریباً تمامی این کمری‌های کوپه به رنگ سفید صدفی بودند و ظاهر ساده و دلنشین آنها سبب شده تا بعضاً این خودرو از دور لکسس پنداشته شود! سولارا امروزه زیر 100 میلیون تومان ارزش دارد.

    مرسدس بنز CLK (نسل دوم)

    2 نسل از کوپه/ کانورتیبل متوسط CLK توسط مرسدس بنز عرضه شد که تعداد انگشت‌شماری از نسل اول آن نیز در ایران وجود دارد؛ با این حال این نمونه‌های نسل دوم بودند که در دوره اخیر واردات خودرو به ایران راه یافتند و امروزه بین 120 تا 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. طراحی ساده و زیبا شبیه به کلاس SL در کنار کیفیت ساخت مناسب و تعداد نه‌چندان بالای نمونه‌های سالم در کنار اسم و رسمی که برند مرسدس بنز به طور سنتی در ایران دارد، همه و همه دلایلی هستند که CLK را در لیست ما قرار می‌دهند.

    مرسدس بنز E (نسل W211)

    مرسدس بنز E مدت‌هاست در بازار ایران حضوری پررنگ دارد؛ با این حال نسل W211 با آن چراغ‌های گرد و فرم و خطوط ساده بدنه توانست در ایران علاوه بر واردات به طور مقطعی مونتاژ شود و حتی به ناوگان پلیس نیز راه یابد. همین امر سبب شده تا تعداد W211‌ها در معابر ایران کم نباشد. گونه‌های متعددی از این خودرو در کشورمان یافت می‌شود که بین 50 تا 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. بعدها W211 جایگاهی شبیه به W115 کسب خواهد کرد.

    ب‌ام‌و سری 3 (E46)

    بیشتر E46‌های وارد شده به ایران از نوع بعد از فیس‌لیفت سدان (اکثرا 318 و 320) هستند؛ با این حال تعداد انگشت‌شماری از نمونه‌های قبل از فیس‌لیفت و تعداد کمی از نمونه‌های کوپه و کانورتیبل این خودرو نیز در ایران حضور دارند. E46 شاید آخرین ب‌ام‌و از نسل سنتی این خودروساز باشد و به مدد ظاهر جذاب و ساده‌اش امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد. همین امر سبب شده تا این خودرو که بین 60 تا 140 میلیون تومان (کوپه و کانورتیبل) قیمت‌گذاری می‌شود، در لیست ما باشد.

    ب‌ام‌و سری 1 (نسل اول)

    سری 5 و سری 6 محصولات ب‌ام‌و که خودروهایی لوکس و جذاب هستند، بسیار بیشتر از محصول اقتصادی کوچک‌تر خانواده ب‌ام‌و به ایران وارد شده‌اند. با اینکه این دو کلاس نیز بعدها قطعاً جایگاهی کلاسیک خواهند داشت اما بعید است به خاصی سری یکی باشند که در تیراژی بسیار محدود و برای دوره‌ای موقت در گونه‌های پنج‌در، کوپه و کانورتیبل وارد ایران شد. امروزه سری 1 بین 70 تا 140 میلیون تومان (نمونه‌های کوپه و کانورتیبل) قیمت‌گذاری می‌شود.

    نیسان ماکسیما

    در ابتدای دهه 80 که خبری از واردات خودرو نبود، پارس خودرو نیسان ماکسیما را به بازار تشنه خودروهای لوکس عرضه کرد؛ خودرویی که در کشورمان نقش یک خودرو لوکس، تشریفاتی و حتی اسپرت را ایفا کرد. با اینکه ماکسیما با ورود رقبای مدرن‌تر با انبوهی از امکانات و پیشرانه‌های بهتر و عملکرد برتر و صدها محاسن دیگر از تخت سلطنت به زیر کشیده شد، اما هنوز هم آوازه‌ای در بازار ایران دارد. با قطع تولید آن در سال‌های اخیر قیمت ماکسیما امروزه به حدود 80 میلیون تومان رسیده است و در آینده باید شاهد کلاسیک‌شدن نمونه‌های سالم آن باشیم.

    هیوندای سوناتا (نسل پنجم قبل از فیس‌لیفت)

    نسل پنجم سوناتا یک کپی خوش‌رنگ و لعاب از محصولات آئودی بود که در ایران طرفداران بیشماری کسب کرد.
    در سال 2008 این خودرو دچار فیس‌لیفت شد و ظاهرش شرقی‌تر و به عقیده بسیاری زشت‌تر شد. سوناتا توانست اسم و رسمی برای خود به‌دست آورد و به نحوی نقشی شبیه به هوندا آکوردهای دهه نودی بازار ایران به آن می‌دهد. این خودرو که امروزه زیر 80میلیون تومان قیمت می‌خورد به جذابی آکوردهای دهه 90 نیست؛ اما گزینه‌ای برای بدل شدن به یک کلاسیک است.

    پورشه کیمن نسل اول

    کیمن به عنوان بچه 911 و براساس باکستر متولد شد و همراه با برادر سقف‌بازش توانست به بازار ایران راه پیدا کند.
    با این حال این دو همواره در سایه 911 و خودرو پرحاشیه‌تر پورشه در بازار ایران یعنی پانامرا قرار گرفته‌اند. امروزه کیمن و باکستر در حدود 300 میلیون تومان قیمت دارند و بازار خاص خودشان را در دست گرفته‌اند؛ با این حال به دلیل حاشیه‌های کمتر نسبت به باقی پورشه‌ها به احتمال زیاد در آینده ارزش خاصی خواهند داشت.

    آئودی TT

    آئودی همواره کمرنگ‌تر از رقبای هموطنش در ایران حضور دارد. نسل اول و دوم TT نیز به ایران وارد شد و هنوز هم می‌توانید با مبلغی کمتر از 200 میلیون تومان یک دستگاه از آن را خریداری کنید. ظاهر جذاب TT در کنار عملکرد مناسب و تعداد کم نمونه‌ها سبب شده تا در ایران گزینه‌ای حتمی برای بدل شدن به یک کلاسیک باشد. هرچند با اغماض برادران بزرگ‌ترش یعنی A6 و A4 نیز اگر در ایران بمانند، خاص و کلاسیک خواهند شد.

    فولکس واگن گل

    کرمان خودرو پس از قطع تولید دوو به سراغ فولکس واگن برزیل رفت و گل را که برادر لاتین فولکس واگن پولو آلمان بود به ایران آورد. با آنکه امکانات ایمنی و رفاهی گل در حد و اندازه‌های رقبایی همانند گونه‌های فول 206 نبود، اما به مدد نام و نشان فولکس واگن و جذابیت‌های خاص و پیشرانه 1.8 لیتری‌اش توانست بازار خاص خود را کسب کند. امروزه این خودرو که بعدها ممکن است نقش گلف‌های دهه نودی را ایفا کند، زیر 28 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

    سیتروئن زانتیا

    سایپا پس از مدت‌ها یک سیتروئن نسبتاً مدرن را در ابتدای دهه 80 شمسی به ایران آورد و تنوع کم بازار ایران از این خودرو افسانه‌ای ساخت که تا اواخر این دهه نیز اسم و رسمی داشت. شاید بتوان نمونه‌های SX را بهترین و کامل‌ترین نمونه‌های مونتاژ شده در کشورمان دانست. امروزه زانتیا با مشکلات قطعه و تعمیراتی مواجه است که اگر بگذارد نمونه‌هایی از آن سالم و دست نخورده باقی بمانند، قطعاً روزی این سیتروئن نسبتاً مسن خودرویی کلاسیک خواهد شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو