فونیکسریمکسبهتام

بررسی کیفیت، قیمت و توسعه محصول را در شرایط پساتحریم

پوست‌اندازی خودروسازی پس از تحریم‌ها؟

عصر خودرو : صنعت خودرو همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، دستخوش تغییرات زیادی بود. در این بین نوسان در قیمت خودروهای داخلی و وارداتی از تغییراتی بود که چالش‌های زیادی را در این صنعت ایجاد کرد.

پوست‌اندازی خودروسازی پس از تحریم‌ها؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، همچنین در این شرایط، قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی برای تامین مواد اولیه از منابع اصلی و برقراری ارتباط با خودروسازی‌های بزرگ به منظور بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های جدید، به‌منظور طراحی و ایجاد تنوع در محصولات با موانع زیادی روبه‌رو شدند. در شرایط کنونی که در آستانه توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در کشور به‌سر می‌بریم، چشم‌ها به وضعیت این صنعت در شرایط پس از تحریم دوخته شده، به طوری که کارشناسان این صنعت نظرات متفاوتی را درباره شاخص‌های قیمت، کیفیت و تنوع در خودروهای داخلی در شرایط پساتحریم اعمال کرده‌اند.
    ارتقای کیفیت خودروها با طراحی‌های جدید
    در همین حال سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو درباره تغییر قیمت خودروها در شرایط پساتحریم در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: از 2 منظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد. رفع تحریم‌ها یا منجر به کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد شد یا در شرایط پساتحریم قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند و در این زمینه نمی‌توان به‌طور قطعی اظهارنظر کرد که البته این تغییرات هم کوتاه‌مدت و آنی خواهد بود.ساسان قربانی تصریح کرد: قیمت خودروهای وارداتی نیز بعد از لغو تحریم‌ها متاثر از تغییر در نرخ ارز است، یعنی اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند، به تبع آن قیمت خودروهای وارداتی نیز کاهش می‌یابد و اگر نرخ ارز افزایش یابد، قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد ولی به اعتقاد من ایجاد نوسان در نرخ ارز بعد از تحریم‌ها نیز کوتاه‌مدت است.قربانی معتقد استِ، در صورتی می‌توان کیفیت خودروهای داخلی را افزایش داد که طراحی خودروها به‌روز شود و از ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌های جدید در طراحی و تولید خودروهای داخلی استفاده کنیم. زیرا طراحی خودروهای فعلی قدیمی است و به 30 یا 40 سال پیش بازمی‌گردد، بنابراین در شرایط فعلی نمی‌توان کیفیت خودروها را ارتقا داد زیرا کیفیت خودروها به مسیر طراحی آنها بستگی دارد و انتظار می‌رود با لغو تحریم‌ها و ورود فناوری‌های به‌روز و جدید به کشورمان، کیفیت خودروهای داخلی نیز افزایش پیدا کند.وی ادامه داد: تنوع بخشی در تولید خودروهای داخلی و طراحی مدل‌های جدید زمان‌بر است، یعنی بعد از تحریم‌ها و ورود فناوری‌های به‌روز، بلافاصله نمی‌توان یک خودرو جدید را بعد از 4 یا 5 ماه تولید و به بازار عرضه کرد و برای این‌کار 2 سال و نیم زمان لازم است و اگر هم در این مسیر آرام و کند پیش رویم، طراحی مدل‌های جدید به 4 سال زمان نیاز دارد. به اعتقاد ساسان قربانی بعد از لغو تحریم‌ها، همزمان با تغییراتی که در شرایط اقتصادی کشور به وجود می‌آید فعالیت در صنعت خودرو کشورمان با شتاب فراوانی مواجه می‌شود در این شرایط باید با ایجاد تنوع و نوآوری در ساخت و تولید خودروهای جدید در راستای ارتقای کیفیت آنها گام برداشت.


    کاهش قیمت خودرو زیاد نیست
    درحال‌حاضر وجود تحریم‌ها هزینه‌هایی را به خودروسازان و قطعه‌سازان تحمیل کرده که به واسطه خرید مواد اولیه و اقلام دیگر از کشورهای خارجی به وجود آمده است. بنابراین در شرایطی که تحریم‌ها برداشته شود، این هزینه‌های اضافی نیز کاهش پیدا کرده یا حذف می‌شوند و این عامل روی قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی نیز تاثیرگذار خواهد بود. در همین حال مشاور خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: درصد کاهش قیمت خودروهای داخلی در شرایط پساتحریم زیاد نیست و تغییراتی هم، که به دلیل حذف هزینه‌های اضافی روی قیمت تمام‌شده خودروها ایجاد می‌شود، اندک است. بیوک علیمرادلو درباره قیمت خودروهای وارداتی در شرایط پساتحریم خاطرنشان کرد: قیمت خودروهای وارداتی به نرخ ارز بستگی دارد ولی پیش‌بینی می‌شود، در صورت لغو تحریم‌ها نرخ ارز تغییر زیادی نخواهد کرد و اگر هم تغییر جزئی داشته باشد، این تغییر کوتاه‌مدت است اما بعد از لغو تحریم‌ها با اتفاقات خوبی در زمینه خودروهای وارداتی روبه‌رو خواهیم شد زیرا بسیاری از واردکنندگان در گذشته نمایندگی فروش داشتند که هم‌اکنون در شرایط تحریم ارتباط مستقیمی با شرکت مادر ندارند، بنابراین در این زمینه تغییر و تحولات قابل‌توجهی اتفاق خواهد افتاد.علیمرادلو با بیان اینکه بعد از لغو تحریم‌ها می‌توان در زمینه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی حرکت کرد، گفت: در پساتحریم به دلیل اینکه مواد اولیه برای ساخت قطعات از منابع اصلی تامین می‌شود، می‌توان کیفیت قطعات را افزایش داد و در نتیجه خودروهایی با کیفیت بالا در داخل کشورمان ساخته می‌شود.وی عنوان کرد: اصلی‌ترین اقدامی که بعد از تحریم‌ها در صنعت خودرو باید انجام شود، جلب سرمایه‌گذاری خارجی به منظور طراحی و تولید خودروهای جدید است و انتظار می‌رود در این شرایط شاهد ساخت و تولید نشان(برند)های متنوع در خودروسازی کشور باشیم زیرا در این صورت حق انتخاب بیشتری به مشتریان داخلی داده می‌شود و قیمت‌ها نیز منطقی‌تر می‌شود. به اعتقاد مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت دوره «سی‌کی‌دی کاری» در صنعت خودرو تمام شده و باید خودروهای کیفی و مطلوب در داخل تولید کرد تا در این زمینه صادرات نیز داشته باشیم.


    افزایش قیمت خودرو در پساتحریم
    در شرایط تحریم، قیمت مواد اولیه ساخت قطعات خودرو و همچنین نرخ دستمزدها افزایش یافت و در شرایطی هم که تحریم‌ها رفع شود، انتظاری برای کاهش قیمت خودروهای داخلی وجود ندارد و حتی قیمت این خودروها افزایش پیدا خواهد کرد. مشاور انجمن خودروسازان کشور با اشاره به این مطلب در گفت‌وگویی با صمت اظهار کرد: کاهش یا افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز بعد از تحریم‌ها به نرخ ارز بستگی دارد، اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند، قیمت خودروهای وارداتی نیز درصد اندکی کاهش می‌یابد. داوود میرخانی‌رشتی تصریح کرد: در 30 سال گذشته هنوز نتوانسته‌ایم ساختار قطعه‌سازی را در کشور تغییر دهیم و متاسفانه با وجود اینکه قطعه‌سازان زیادی در داخل مشغول به فعالیت هستند اما این قطعه‌سازان از توان مهندسی خوبی برخوردار نیستند و ماشین‌آلات و تجهیزاتی هم که در این صنعت استفاده می‌شود، قدیمی و فرسوده است. از طرفی هم تیراژ تولید قطعات نیز پایین است، پس چطور می‌توان انتظار داشت که بعد از لغو تحریم‌ها کیفیت خودروها افزایش پیدا کند. وی افزود: برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باید ساختار قطعه‌سازی کشورمان به‌طور اساسی تغییر کند زیرا با یک ساختار قدیمی نمی‌توان قطعات کیفی تولید کرد. میرخانی‌رشتی معتقد است: پس از لغو تحریم‌ها باید در این صنعت سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود و این تنها روشی است که به وسیله آن می‌توان کیفیت قطعات خودرو را افزایش داد. در این زمینه می‌توان به فعالیت شرکت رنو در ایران اشاره کرد که با سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی، خودرو «تندر ال90» در ایران تولید شد و درحال‌حاضر نیز این خودرو در داخل از نظر کیفیت بهترین است. براساس این گزارش، نظر کارشناسان درباره قیمت خودروهای داخلی بعد از لغو تحریم‌ها متفاوت است، برخی معتقدند، با اجرای توافق هسته‌ای قیمت خودروهای داخلی افزایش می‌یابد و بر اساس پیش‌بینی برخی، پس از رفع تحریم‌ها تغییرات بسیار اندکی روی قیمت خودروهای داخلی اعمال می‌شود و قیمت خودروهای وارداتی نیز متناسب با نوسان نرخ ارز متغیر خواهد بود. در این میان به اعتقاد کارشناسان کیفیت خودروها در صورتی در شرایط پساتحریم افزایش پیدا خواهد کرد که با جلب سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از دانش فنی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات جدید بتوان طراحی‌های جدید و به‌روزی روی خودروها انجام داد و بدین ترتیب کیفیت خودروها را ارتقا بخشید و خودروهای متنوعی را روانه بازار کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو