فونیکسریمکسبهتام

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا :

انحصاری تلقی شدن صنعت خودرو ، به زیان خودروسازان و خریداران است

عصر خودرو : معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا از متضرر شدن خودروسازان و خریداران خودرو به علت ضعف در مکانیزم اجرایی قیمت گذاری خبر داد و گفت: بکارگیری و اجرای فرمول در قیمت گذاری خودروها طی سالیان اخیر، با ضعف های اساسی روبرو بوده است.

انحصاری تلقی شدن صنعت خودرو ، به زیان خودروسازان و خریداران است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپا نیوز، رضا تقی‌زاده افزود: انتظار طولانی خودروسازان و خریداران برای اعلام قیمت جدید خودروها در هر سال، بازار خودرو را دچار سردرگمی کرده و رکود در این بازار و کاهش معاملات را در نیمه اول هر سال به همراه داشته است.

    او سپس اضافه کرد: در حال حاضر با دیدگاه انحصاری تلقی شدن صنعت خودرو، فرمولی مبنای محاسبه قیمت خودروها قرار گرفته که براساس دو شاخص نمره کیفی خودروها و نرخ تورم است.

    تقی‌زاده اظهار داشت: نمره کیفیت به عنوان شاخص کلیدی در قیمتگذاری خودروها در حالی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که بعضا به زیان خریداران منجر شده است. به عنوان مثال، درخصوص خودروهایی که نمره منفی کیفیت آنها بالاتر می‌رود و بر این اساس، قیمت خودرو توسط خودروساز باید کاهش یابد، تاخیر در محاسبه و اعلام قیمت جدید خودرو، سبب می‌شود مشتریان خودروهای با کیفیت پایینی را با قیمت بالاتر اقدام به خرید کنند و به جهت عدم اعلام به موقع رتبه کیفی خودروها و در نتیجه عدم رفع مشکلات کیفی نیز متضرر می‌شوند.

    او یادآور شد: نرخ تورم سال گذشته، مبنای قیمتگذاری خودروها در سال جدید قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، تغییر در قیمت خودروها عملاً با یک سال تاخیر صورت گرفته و همپای تغییرات تورم نقطه‌ای نیست. ضمن اینکه تاخیر در محاسبه و اعلام قیمت‌های جدید نیز سبب افزایش زیان خودروسازان می‌شود.

    معاون بازاریابی و فروش سایپا همچنین گفت: خودروساز، هزینه‌های تامین مواد اولیه و قطعات خودرو، حقوق و دستمزد، سربار و ... را باید براساس تورم سال جاری متحمل شود در حالی که قیمت‌گذاری و فروش خودروی تولیدی خود را برمبنای تورم سال گذشته انجام می‌دهد؛ درنتیجه، امکان فعالیت‌های تحقیق و توسعه را که بسیار هزینه بر است از خود سلب می‌کند. بدیهی است تداوم چنین روندی، عدم رشد کیفی خودروها خواهد بود که به زیان هر دو طرف، خودروساز و خریداران منجر می‌شود.

    تقی‌زاده افزود: انتظار طولانی خودروسازان و خریداران برای اعلام قیمت جدید خودروها در هر سال (که حتی تا نیمی از سال ادامه می‌یابد)، بازار خودرو را دچار سردرگمی کرده و رکود در این بازار و کاهش معاملات را در نیمه اول هر سال به همراه داشته؛ ضمن آنکه عدم مسوولیت و پاسخگویی مراجع ذیربط در این مورد نیز باعث تعجب همگان شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو