فونیکسریمکسبهتام

بزرگان خودروسازی آلمان به جاده مخصوص می‌آیند

ژن ژرمن‌ها در صنعت خودرو

عصر خودرو : در یک‌سال اخیر که دیپلماسی ایران با کشورهای ۱+۵ وارد مرحله تازه‌ای شد و جهانیان اخبار مذاکرات را به صورت لحظه‌ای دنبال می‌کردند، از همان زمان زمزمه‌هایی از تمایل صنعتگران خارجی برای حضور در ایران شنیده می‌شد.

ژن ژرمن‌ها در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اکنون که نتیجه مذاکرات مشخص و توافق حاصل شده است، بسیاری از شرکت‌های خارجی در قالب هیات‌هایی بلندپایه برای ورود به ایران از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در این بین، صنعت و بازار خودرو ایران موردتوجه بسیاری از شرکت‌های خودروساز مطرح جهان، چه آنهایی که پیش‌تر در این بازار حضور داشتند و چه شرکت‌هایی که برای نخستین‌بار درصدد تجربه سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند، قرار گرفته است. براساس اخبار منتشر شده، معاون شرکت «دایملر» و رییس بخش تولید خودروهای سنگین و اتوبوس شرکت «مرسدس بنز» و همچنین مدیر روابط بین‌الملل شرکت «فولکس واگن» به همراه هیاتی آلمانی روز گذشته (دوشنبه، 29 تیرماه) برای مذاکره و بازارسنجی وارد ایران شدند.
    شرکت خودروسازی «فولکس واگن» با تولید بیش از 9میلیون دستگاه خودرو در سال 2014م مقام سوم تولید در جهان را در کارنامه خود دارد. شرکتی که در ردیف 3خودروساز برتر جهان قرار دارد و تاکنون حضور قابل‌ملاحظه‌ای در بازار خودرو ایران نداشته است.

    ایران قطب تولید خودروسازان خارجی در منطقه می‌شود
    بی‌تردید ورود «فولکس واگن» به عنوان وزنه‌ای سنگین در صنعت خودرو جهان برای ایران پیامدهای مثبتی به‌همراه خواهد داشت، به گونه‌ای که مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت این حضور را برای صنعت خودروسازی کشور مثبت و موثر توصیف می‌کند. بیوک علیمرادلو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: «فولکس واگن» در زمره بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار دارد که محصولات آن از بهترین و بالاترین فناوری‌های روز دنیا برخوردارند. اگر نوع قرارداد همکاری با این شرکت به‌صورت مستقیم بسته شود، تحول شگرفی در صنعت خودرو کشور روی خواهد داد، بنابراین قرارداد نباید با لیسانس این شرکت باشد.وی با اشاره به این نکته که ورود خودروسازانی نظیر «فولکس واگن» در بازار ایران باید با رقابت همراه باشد، گفت: ظرفیت بازار داخلی کنونی ایران به تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال محدود می‌شود که امکان افزایش تا 2 میلیون دستگاه خودرو را دارد. همچنین صنعت خودرو کشور، نقاط مثبت بالایی را شامل می‌شود که خودروسازان خارجی باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنند. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از این وجوه مثبت، پایه خوب صنعت قطعه‌سازی در ایران است و دیگر آنکه در کشورهای اطراف، ظرفیت تولید خودرو وجود ندارد، بنابراین ایران می‌تواند قطب تولیدی خودروسازان خارجی و اروپایی قرار بگیرد. تلاش ما هم باید بر این پایه استوار باشد که این خودروسازان را به همکاری در ایران برای تامین نیاز بازارهای کشورهای اطراف متقاعد کنیم. ورود خودروسازان بزرگ جهان به ایران، منجر به ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی و خارجی خواهد شد. به باور علیمرادلو با حضور خودروسازان مطرحی نظیر «فولکس واگن» در بازار ایران، خودروسازان داخلی باید تلاش خود را برای تولید محصولات بهتر و باکیفیت‌تر افزایش دهند. اگر این رویکرد در فعالیت خودروسازان ایرانی موردتوجه قرار بگیرد، مصرف‌کنندگان و بازار از آن نفع خواهند برد، به‌گونه‌ای که توسعه صنعتی در بازارهای جهانی و صادرات تعداد بیشتری از خودروهای ایرانی را به همراه دارد. به گفته معاون خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در وزارتخانه سرمایه‌گذاری مستقیم خودروسازان خارجی موردتاکید است و حداقل بین 25 تا 30 درصد محصولات تولیدی آنها در ایران، باید صادر شود. همچنین 40 درصد از قطعات مورد استفاده‌شان باید از طریق قطعه‌های ایرانی تامین شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور قاطعانه به این قوانین توجه دارد و از موضع خود کوتاه نمی‌آید.


    ارتقای صنعت قطعه‌سازان در همکاری با خودروسازان بزرگ آلمانی
    شرکت خودروسازی «فولکس واگن» شهرتی جهانی در زمینه تولید خودرو دارد و این شهرت نتیجه ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که مسئولان آن در تولید محصولات خود درنظر دارند. به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، شرکت «فولکس واگن» درحال‌حاضر به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروسازی در جهان به‌شمار می‌رود و به تولید خودروهای ارزانقیمت و قابل‌اطمینان معروف است که در سبد محصول این خودروساز از خودروهای محلی (local) تا سوپراسپرت دیده می‌شود. این شرکت مجموعه‌ای از نشان(برند)های مطرحی نظیر پورشه، بوگاتی، آئودی، لامبورگینی و... را در چرخه تولید خود دارد و برای هر سلیقه و هر بودجه‌ای، خودرویی را تولید می‌کند. از طرف دیگر یکی از صاحبان فناوری پیشرفته در جهان به حساب می‌آید که محصولات باکیفیتی را به تولید می‌رساند.فربد زاوه درباره دستاوردهای مثبتی که از ورود این خودروساز در صنعت خودرو کشور حاصل خواهد شد، به صمت گفت: حضور این شرکت در بازار ایران اگر به‌صورت تولید محصولات باشد، نویدبخش ارتقا یک‌پله‌ای قطعه‌سازان کشور خواهد بود زیرا «فولکس واگن» از نظر فناوری نسبت به شرکت‌های خارجی دیگر نظیر «پژو»، «رنو» و «کیا» که در گذشته در ایران فعالیت می‌کردند، بسیار بالاتر است. فعالیت این شرکت در ایران می‌تواند انتقال فناوری روز دنیا به قطعه‌سازان را به همراه داشته باشد. در این شرایط مصرف‌کننده هم اطمینان‌خاطر به‌دست خواهد آورد که محصولی باکیفیت و قیمت مناسب را خریداری می‌کند و رسیدن به این نقطه حداقل به 2 سال زمان نیاز دارد.وی معتقد است بازار ایران، بازار بسیار بزرگی است که اگر محصولات «فولکس واگن» با قیمت مناسب در آن عرضه شود، با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی 8درصدی در سال آینده، این بازار مستعد دریافت 2میلیون دستگاه خودرو در سال خواهد بود. بیشتر خودروهایی که درحال‌حاضر در کشور تولید می‌شود، محصولات قدیمی هستند که مشتریان علاقه زیادی به خرید این خودروها نداشته و به دنبال جایگزین مناسب هستند. «فولکس واگن» از این وضعیت می‌تواند بیشترین بهره را ببرد؛ اگر خودروهایی با قیمت مناسب روانه بازار ایران کند، احتمال دارد که بیش از 30 درصد بازار را به خود اختصاص دهد، بنابراین جای خالی محصولات این شرکت در بازار ایران به‌شدت احساس می‌شود. این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: ورود شرکت‌های معتبر خودروساز جهانی نظیر «فولکس واگن» به ایران، تولید خودروهایی که مدل‌شان قدیمی شده است را متوقف خواهد کرد و برای رقابتی شدن بازار ایران، حضور این نشان(برند)های جهانی لازم و ضروری است. همچنین زنگ خطری را برای خودروسازان بزرگ داخل کشور به صدا در می‌آورد تا رویه خود را تغییر داده و تنوع محصولات‌شان را افزایش دهند زیرا قیمت محصولات جدید شرکت‌های خارجی هم‌پایه با برخی خودروهای داخلی است که اگر خودروسازان ایرانی به نسبت به کیفیت و تنوع تولیدات خود و موج رقابت‌پذیری به‌وجود آمده بی‌توجه باشند، مشتریان ایرانی به خرید خودروهای خارجی سوق پیدا خواهند کرد.
    زاوه برنامه «فولکس واگن» برای سرمایه‌گذاری در کشور را این‌گونه پیش‌بینی کرد: این شرکت تصمیم دارد تا در ایران به‌صورت عمیق وارد فعالیت شده و بی‌شک به تیراژ 4 یا 5 هزار دستگاه خودرو در طول سال راضی نخواهد شد. به احتمال زیاد «فولکس واگن» یا به‌صورت مشترک یا از طریق خرید یکی از شرکت‌های خودروسازی در کشور وارد عمل خواهد شد. از آنجایی که پیشتر «فولکس واگن» با شرکت «کرمان موتور» همکاری داشت، احتمال دارد به فکر بزرگ کردن این شرکت ایرانی باشد. آلمان نخستین کشوری است که هیات بلندپایه خود را بعد از توافق هسته‌ای به ایران فرستاد که به نظر می‌رسد به عنوان قطب صنعتی اروپا ضرورت حضور در صنعت ایران را بیش از پیش حس کرده است. در این میان تمایل خودروسازان آلمانی برای حضور در بازار و صنعت خودرو ایران نیز مشهود است و طلایه‌دار خودروسازان این کشور یعنی «فولکس واگن» نیز در این بین نماینده خود را به ایران فرستاد. این در شرایطی است که حضور این خودروساز همچون دیگر برادران آلمانی خود در ایران بسیار پر رنگ نبوده است. با این حال تنوع در حضور بزرگان خودروسازی جهان در خودروسازی ایران می‌تواند به تنوع در انتقال دانش فنی و توسعه محصول با ژن آلمانی منجر شود. نکته‌ای که همواره از سوی منتقدان انحصاری شدن همکاری با چند خودروساز اروپایی را دربرداشته است. حال باید منتظر بود و دید تا نتایج مذاکرات نمایندگان خودروسازی‌های آلمان با خودروسازان داخلی چه خواهد شد و آیا ژن آلمانی جایگزین ژن فرانسوی آینده خودروسازی ما خواهد شد؟ هیات خودرو سازی‌های آلمانی قرار است امروز از برخی خودروسازی‌های داخل دیدن کنند. در این خصوص روابط عمومی ایران‌خودرو به صمت گفت: نمایندگان خودروسازی‌های آلمان قرار است تا از این شرکت بازدید کنند و نتایج آن در آینده اعلام خواهد شد. همچنین یک مقام مسئول در خودروسازی سایپا نیز با اشاره به مثبت ارزیابی کردن حضور نمایندگان خودروسازی‌های آلمان پس از توافق هسته‌ای در بازار و صنعت خودرو ایران، احتمال داد این هیات از شرکت سایپا نیز دیدن کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو