فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی دایملرخبرداد:

مرسدس بنز آماده بازگشت به بازار ایران است

عصر خودرو : سیلک موکلرت سخنگوی شرکت دایملر گفت: ما از توافق صورت گرفته بین ایران و گروه ۵+۱ استقبال می کنیم و طبق قوانین بین المللی و پس از برداشته شدن تحریم ها به بازار و صنعت خودرو ایران باز خواهیم گشت و هم اکنون در حال بررسی ها اولیه هستیم.

مرسدس بنز آماده بازگشت به بازار ایران است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، پس از سفر هیات بلند پایه آلمانی به ایران مرسدس بنز اعلام کرد که آماده ورود به بازار ایران است. به گفته برخی از منابع نزدیک  به مرسدس بنز اگر همه برنامه ها خوب پیش رود در صورت مساعد بودن اوضاع دفتر مرسدس بنز دوباره از اسفند امسال در ایران کار خودش را آغاز خواهد کرد.

    سیلک موکلرت سخنگوی شرکت دایملر در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز گفت: ما از توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 5+1 استقبال می کنیم و طبق قوانین بین المللی و پس از برداشته شدن تحریم ها به بازار و صنعت خودرو ایران باز خواهیم گشت و هم اکنون در حال بررسی ها اولیه هستیم.

    وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود شرکت بنز قرار است دوباره در ایران دفتر خود را افتتاح کند و فعالیتش را با ایران خودرو دیزل برای تولید کامیون های نسل جدید بنز آغاز کند گفت:متاسفانه در مرحله فعلی نمی توانم اطلاعات بیشتری بدهم.

    در حالی شرکت مرسدس بنز با محافظه کاری فعلا حاضر به دادن اطلاعات بیشتر نیست که مدیران این شرکت طی هفته گذشته برخی از قطعه سازان ایرانی که قبلا به تولید قطعات کامیون های بنز در ایران می پرداختند را مورد بازدید و ارزیابی قرار داده اند.

    تولید سری جدید کامیون های مرسدس بنز مخصوصا مدل اکتروس بنز که در بین رانندگان ایرانی پیشینه مثبتی دارد و فروش و احتمالا تولید مدل های سواری E وC کلاس از برنامه های احتمالی این شرکت در ایران است.

    پیش از این نیز یک منبع نزدیک به مرسدس بنز در این باره به اقتصاد نیوز گفته بود که  قرار است در مرحله اول تمرکز بر روی فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری بنز توسط شرکت ستاره ایران نمایندگی مرسدس بنز باشد. البته از حدود سه ماه آینده هم مدل های جدید کامیون های بنز در ایران خودرو دیزل تولید خواهد شد. و اگر همه برنامه ها خوب پیش رود در صورت مساعد بودن اوضاع دفتر مرسدس بنز دوباره از اسفند امسال در ایران کار خودش را آغاز خواهد کرد.


    اوج تعامل مرسدس بنز به دو دوره تاریخی در ایران بازمی گردد که یکی پیش از انقلاب و دیگری طی هشت سال دولت اصلاحات است. پیش از انقلاب مرسدس بنز جدید ترین مدل های کامیونش  را در ایران تولید می کند و حتی برای افزایش سهم ساخت داخل، 30 درصد از سهام موتور سازی تبریز «ایدم» را می خرد. با این کار عملاً موتور های بنز در ایران تولید و به بنز آلمان صادر می شدند. بنز قصد داشته با تولیدات ایران بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین کند.

    مابین سال های 1376 تا 1384 بنز دوباره مدرن ترین محصولاتش را در ایران تولید می کند و برای تولید سواری مرسدس بنز کلاس E و C با شرکت ایران خودرو به توافق می رسد. این شرکت در سال 1382 برای فروش و خدمات پس از فروش بنز های سواری شرکت ستاره ایران را که تمام سهامش در اختیار بنز آلمان بود تاسیس می کند. با تولید مرسدس کلاس E در سال 1385 ساخت بنز سواری در ایران آغاز می شود.

    اما تولید کلاس C در ایران هیچ گاه عملی نمی شود. در سال 1386 با ایجاد تنش های سیاسی بین ایران و آلمان و همچنین بحث کاهش هزینه در دایملر بنز، دفتر این شرکت با تعدیل گسترده نیرو در ایران مواجه می شود و دو طبقه معروف برج سایه که عملاً مانند سفارتخانه آلمان بخشی از خاک این کشور محسوب می شد، فروخته می شود. شرکت بنز در ادامه سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یک میلیون دلار به ایران خودرو می فروشد و با این کار تولید سواری بنز در ایران کمرنگ و کمرنگ تر می شود. با بروز تنش بین دو کشور تولید کامیون هایی با ظرفیت بیشتر از 20 تن و سه محور در ایران متوقف می شود.

    پس از این اتفاق هر روز حضور بنز در ایران کمرنگ تر می شود تا آنکه «زچه» مدیرعامل بنز از فروش سهام بنز در شرکت ایدم تبریز خبر می دهد. وی علت این کار را زیان ده بودن کارخانه عنوان می کند اما برخی کارشناسان کاهش روابط سیاسی را دلیل اصلی ماجرا می دانند. چند ماهی از این تصمیم نمی گذرد که فروش کامیون بنز به ایران از طرف بنز ممنوع می شود و پس از آن این شرکت به کارمندانش اعلام می کند تا پایان سال 2010 دفتر بنز در ایران برای همیشه بسته می شود با تعطیلی دفتر بنز در ایران واردات مستقیم بنز سواری به ایران قطع می شود و بنز هم به ایران دیگر قطعه نمی فروشد. در نهایت ایران خودرو دیزل بزرگ ترین شریک تجاری اش را هم از دست می دهد و تولید کامیون های مدرن بنز در این شرکت قطع می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو