فونیکسریمکسبهتام

۱۰ موتور برتر در خودروهای امروزی

عصر خودرو: یکی از مهمترین پرسش‌ها در دنیای خودرو، مربوط به پیشرانه است؛ موضوعی که در نهایت ما را به لیست زیر رسانده است. بهترین موتورهایی که در خودروهای امروزی در دسترس قرار دارند و ترکیبی بی‌نظیر از شخصیت و عملکرد را ارائه می‌کنند.

۱۰ موتور برتر در خودروهای امروزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازارخبر، یکی از مهمترین پرسش‌ها در دنیای خودرو، مربوط به پیشرانه است؛ موضوعی که در نهایت ما را به لیست زیر رسانده است. بهترین موتورهایی که در خودروهای امروزی در دسترس قرار دارند و ترکیبی بی‌نظیر از شخصیت و عملکرد را ارائه می‌کنند. در همین حال، این موتورها طیف گسترده‌ای از تنظیمات و طراحی‌ها را با تعداد 6، 8 یا حتی 12 سیلندر شامل می‌شوند. همان‌طور که در ادامه ملاحظه خواهید کرد، در این لیست تأکید بر روی موتورهای بنزین‌سوز بوده است.موتور سوپرشارژر 6/2 لیتری V-8 دوج | دوج چلنجر SRT هل‌کت، دوج چارجر SRT هل‌کت
حجم 6/2 لیتر، قدرت 707 اسب‌بخار و گشتاور 881 نیوتن‌متر؛ موتور سوپرشارژر هل‌کت V-8 دوج کاملاً با اعداد بزرگ سر و کار دارد. این موتور، در هر دقیقه تا 30 هزار لیتر جریان هوا توسط سوپرشارژ دو پروانه‌ای IHI تغذیه می‌شود و با حجم سوختی حداکثر برابر 473 سی‌سی در هر 6 ثانیه، بر بلوک چدنی و المان‌های داخلی حجیم مخصوص هل‌کت تکیه دارد تا احتراق را در داخل موتور حفظ کند. میل‌لنگ که از جنس فولاد آلیاژی با تقویت القایی است، بر روی 5 یاتاقان اصلی دوران می‌کند که هر کدام از آنها چهار تکیه‌گاه دارند. پیستون‌های آلیاژ آلومینیومی نیز با استفاده از پین‌های 24 میلی‌متری به شاتون‌هایی از جنس فولاد آلیاژ-پودری متصل هستند و از یک پوشش با اصطکاک کم و شبیه به الماس استفاده می‌کنند. البته هل‌کت خط تولید خود را با موتورهای V-8 همی 5/7، 6/1 و 6/4 لیتری مشترک است، ولی در همین حال، بیش از 90 درصد قطعات آن، از نظر ارزشمندی و نه تعداد، مخصوص خودش است. این موتور را در مدل‌های SRT هل‌کت از دوج چلنجر و دوج چارجر می‌توان پیدا کرد.

موتور توربوشارژر یک لیتری 3 سیلندر خطی فورد | فورد فیستا، فورد فوکوس
وقتی چیزی بر روی کاغذ جالب‌توجه باشد، بلافاصله این سؤال مطرح می‌شود که شرایط آن در «واقعیت» چگونه است؟ ولی موتور کوچک یک لیتری فورد به صورت توربوشارژر و با چهار سیلندر دقیقاً همان شرایط تأثیرگذاری را دارد که از آن انتظار می‌رود. از حجم موتوری برابر 999 سی‌سی، قدرتی برابر 123 اسب‌بخار و گشتاور حداکثری به اندازه 200 نیوتن‌متر تولید می‌شود و آماری درخشان در مصرف سوخت و عملکردی خیره‌کننده در «فیستا» و همین‌طور مدل بزرگتر «فوکوس» ایجاد می‌کند. البته این موتور یک لیتری اکوبوست در مدل کوچکتر فیستا هیجان بیشتری را به همراه دارد، ولی در هر صورت، با استفاده از طراحی هوشمندانه فلای‌ویل و تعادل میل‌لنگ که موجب پیچیدگی کمتر در عملکرد آنها شده، همان لرزش‌ها و سرسختی موتورهای 3 سیلندر معمولی را حفظ کرده است. نکته دیگر اینکه این موتور در امریکا تنها با گیربکس دستی ارائه می‌شود.

موتور 2 لیتری توربوشارژر چهار سیلندر ردیفی فولکس‌واگن / آئودی | تعداد زیادی از مدل‌ها
موتور مشترک بنزینی 2 لیتری به صورت توربوشارژر و چهار سیلندر در فولکس‌واگن و آئودی، پس از اینکه سال‌ها در صنعت خودرو حضور داشته، اخیراً از مهندسی آئودی بهره‌مند شده و کد داخلی EA888 را دریافت نموده است.این موتور هنوز هم همان کیفیت و عدم‌وجود تأخیر توربو را مانند قبل از خود نشان می‌دهد و در عین حال، قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند. با این وجود، این موتور همیشه جایی در سطح بالای رقبای خود نداشته اشت و همین وضعیت را نیز تا به امروز حفظ کرده است. نسخه‌های کنونی هم‌حجم موتورهای توربوشارژر از ب‌ام‌و، فورد و مرسدس‌بنز از نمونه‌هایی هستند که در سطحی بالاتر از EA888 قرار می‌گیرند. در عین حال، قدرت خروجی مناسب، شخصیت سر زنده و ریشه‌دار بودن، همگی باعث شده‌اند تا این موتور جایگاه مخصوص به خود را داشته باشد. EA888 با قدرتی نزدیک به 300 اسب‌بخار در مدل‌هایی مانند فولکس‌واگن گلف R و آئودی S3 مورد استفاده قرار گرفته است.

موتور 3/9 لیتری دو توربوشارژر V-8 فراری | فراری 488GTB، فراری کالیفرنیا T
خانواده موتورهای V-8 جدید فراری با عنوان F154 شناخته می‌شود. نسخه‌‌های جداگانه از این موتورهای 3/9 لیتری در دو مدل کالیفرنیا T کانورتیبل و مدل موتور وسط 488GTB مورد استفاده قرار گرفته است. مدل دوم، یعنی 488GTB، به اندازه 109 اسب‌بخار خروجی موتور را ارتقا داده و به 661 اسب‌بخار رسانده است. در نتیجه و به لطف بهینه‌سازی‌های مختلف، نسبت خارق‌العاده 170 اسب‌بخار برای هر لیتر به‌دست آمده است. انتقال موتور از جلوی کابین به پشت‌سر آن برای «فراری» فرصتی را ایجاد کرده که بتواند دست بازتری در طراحی آن داشته باشد. بر این اساس، از یک مانیفولد بلندتر برای مکش استفاده شده تا تأثیر بیشتری بر جریان هوا داشته باشد و همچنین لوله‌های توربوی بهینه با فاصله‌ کمتر نسبت به خنک‌کننده‌های داخلی قرار گرفته‌اند. البته توربوهای دو پروانه‌ای IHI نیز نسبت به آنچه که در کالیفرنیا T مورد استفاده قرار گرفته، از بسیاری جهات متفاوت هستند؛ از جمله در محورهای متکی بر بلبرینگ‌، آب‌بندی کامل برای ایجاد حداکثر بهینه‌سازی کمپرسور و توربین‌های سبک‌تر از جنس تیتانیوم آلومینید برای چرخش سریعتر. پیستون‌های مستحکم‌تر و سبک‌تر، فشار بیشتر را پذیرا هستند و در همین حال، طراحی تازه سرسیلندرها با دیواره‌های نازک‌تر در مجاورت محفظه احتراق، امکان خنک‌شدن بهتر را فراهم کرده است. البته همانند سایر محصولات فراری، صدا یکی از اولویت‌ها و چالش‌های اصلی در توربوها بوده است.


موتور 6/5 لیتری V-12 لامبورگینی | لامبورگینی اونتادور
لامبورگینی تاریخی 51 ساله در زمینه موتور V-12 دارد و بسیاری از این V-12‌ها، نوادگان مستقیم موتور اولیه 3/5 لیتری آلومینیومی طراحی‌شده توسط گیوتو بازارینی (Giotto Bizzarrini) در سال 1964 بوده‌اند. با این حال، V-12 کنونی با عنوان L539 که در سال 2011 به همراه مدل اونتادور معرفی شد، طراحی خود را از یک برگه کاغذ سفید شروع کرده و تنها نقاط اشتراکش، تعداد سیلندرها، زاویه 60 درجه V و ترتیب انفجار هستند. سایر بخش‌های این موتور 691 اسب‌بخاری که می‌تواند به 8250 دور بر دقیقه برسد، جدید هستند و با 18 کیلوگرم کاهش، وزن موتور به 235 کیلوگرم رسیده است. همچنین از سیستم استاپ‌-استارت و غیرفعال‌شدن سیلندر برای بهینه‌سازی مصرف سوخت استفاده شده که البته برای یک «لامبورگینی» عجیب است. بخش زیادی از این قدرت بیشتر به نسبت فشردگی خارق‌العاده 11.8:1 و همچنین فاصله کورس 76/4 میلی‌متر در مقابل قطر داخلی سیلندر 95 میلی‌متری است بیشتر شبیه به شرایط موجود در یک موتورسیکلت است و موجب می‌شود تا موتور با سرعت بیشتر به دور موتورهای بالاتر برسد. با این حال، استفاده از پورت انژکتور در این موتور 48 سوپاپه تا حدودی از صنعت خودروی مدرن فاصله دارد. ولی اونتادور SV از همین موتور با زمان‌بندی بهینه سوپاپ‌ها، سیستم اگزوز سطح بالا و خط قرمز بالای 8500 دور بر دقیقه، به اندازه 740 اسب‌بخار قدرت و گشتاور حداکثری برابر 690 نیوتن‌متر تولید می‌کند. توربوشارژرها احتمالاً جزئی از آینده لامبورگینی خواهند بود، ولی تا آن زمان، این موتور تنفس طبیعی همچنان جایگاه این نوع موتور را حفظ کرده است.

موتور 2 لیتری توربوشارژر چهار سیلندر خطی مرسدس‌بنز | مرسدس‌بنز CLA45 AMG، مرسدس‌بنز GLA45 AMG
این هیولای کوچک اولین بار در مدل A45 AMG بر اساس کلاس A ظاهر شد که البته در بازار امریکا ارائه نشد. ولی بعداً با حالتی خشمگین برای پیشرانه مدل 2014 از CLA45 AMG استفاده شد و به بازار امریکا راه پیدا کرد. یک سال بعد، GLA45 AMG هاچ‌بک را با هیجان بیشتر داریم. این موتور 2 لیتری که با عنوان M133 برای ژرمن‌ها شناخته می‌شود، به صورت چهار سیلندر در یک ردیف و دارای یک توربوشارژر است که یک جریان هوای مثبت را با فشار 26.1 psi به سیلندرهای آن وارد می‌کند. 355 اسب‌بخار قدرت واقعاً برای موتوری با این ابعاد کوچک، بسیار زیاد است. در همین حال، با توجه به اینکه فورد و فولکس‌واگن قدرت موتورهای چهار سیلندر خود را گسترش داده‌اند، مرسدس‌ تصمیم گرفته که برای 2016 پا را از این هم فراتر نهد؛ نسخه سال بعد M133 قدرتی برابر 375 اسب‌بخار و گشتاوری برابر 474 نیوتن‌متر خواهد داشت.

موتور 3 لیتری دو توربوشارژر 6 سیلندر خطی ب‌ام‌و | ب‌ام‌و M3، ب‌ام‌و M4
موتورهای ب‌ام‌و M همیشه موتورهایی خاص بوده‌اند و S55 در M3 و M4 نیز از این امر مستثنی نیست. ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای در طراحی این موتور به کار رفته‌اند؛ از جمله طراحی Closed deck، صفحه روغن منیزیومی، میل‌لنگ از جنس فولاد آلیاژی و سطوح داخلی سیلندر آیرن-پلاسما. فارغ از اینکه این موتور قدرتی به اندازه 425 اسب‌بخار دارد، یعنی برای هر لیتر 143 اسب‌بخار و هیمن‌طور در 1850 دور بر دقیقه، گشتاوری به اندازه 550 نیوتن‌متر تولید می‌کند، موتور 3 لیتری دو توربوشارژر شش سیلندر بر اساس نحوه انتقال قدرتش به این لیست راه یافته است. البته صحبت از میله محرک فیبر کربنی که گشتاور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند، نیست. موتورهای توبوشارژری که بتوانند در نزدیک خط قرمز خود (این مقدار برای S55 برابر 7500 دور بر دقیقه است)، قدرت خود را حفظ کنند، در دنیای خودرو بسیار نادر هستند. S55 در دور موتور 7000 به همان شدت دور موتور 2000 کار خود را انجام می‌دهد. به‌علاوه، ب‌ام‌و می‌گوید که برای توسعه این موتور از یک سیستم انژکتور آب استفاده شده که موجب افزایش قدرت آن شده است. در حال حاضر، تنها چیزی که نیاز داریم این است که ب‌ام‌و ایجاد صدای مصنوعی برای موتور را متوقف کند تا بتوانید صدای طبیعی آن را گوش کنیم.

موتورهای تخت 3/8 و 4 لیتری شش سیلندر پورشه | پورشه 911 GT3، پورشه 911 GT3 RS
این موتور در واقع، نسخه‌ای اصلاح شده از موتور تخت شش سیلندری است که در مدل‌های 911 کاررا و کاررا S وجود دارد و اولین موتور GT3 و GT3 RS است که دیگر از طراحی قدیمی و مسابقه‌‌ای هانس مزگر (Hans Mezger) استفاده نمی‌کند. البته این به معنای کاهش توانایی‌های آن نیست. این موتور می‌تواند به 9 هزار دور در دقیقه برسد؛ چیزی که هیچکدام از موتورهای دیگر حاضر در این لیست نمی‌تواند این دور موتور را داشته باشد. با توجه به تغییرات عمده در موتور‌ 475 اسب‌بخاری در GT3 و موتور قدرتمندتر GT3 RS، این موتورها اشتراک زیادی با پیشرانه استاندارد 911 ندارند. اکنون سرسیلندر‌ها صاحب finger-follower در بین سوپاپ‌ها و میل‌سوپاپ‌ها شده‌اند؛ موضوعی که باعث دقت بیشتر عملکرد سوپاپ‌ها در دور موتورهای بالا می‌شود. همچنین یک زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در طرف اگزوز وجود دارد و همین طور از پورت‌های بزرگتر مکش و اگزوز، انژکتور سوخت با فشار بالاتر، مکش با فشار بالا (ram-air) و یک اگزوز با محدودیت کمتر استفاده شده است. به منظور نگه‌داشتن پیستون‌های آلومینیوم آلیاژی بر روی میل‌لنگ منحصر به فرد GT3، شاتون‌های از جنس تیتانیوم به کار گرفته شده‌اند. در GT3، مکش دو مرحله‌ای در دور موتور 4000، دو لوله رزونانس را باز می‌کند و موتور شروع به تولید یک آهنگ گوش‌نواز می‌کند. کورس بلندتر مربوط به موتور 4 لیتری در نسخه RS است. این موضوع به همراه تیونینگ هوشمندانه، خروجی موتور را به 500 اسب‌بخار رسانده است؛ ولی در عین حال، موجب کاهش خط قرمز به 8800 دور بر دقیقه شده که البته هنوز هم عدد قابل‌توجهی است.

موتور 6/2 لیتری V-8 سوپرشارژر جنرال‌موتورز | کادیلاک CTS-V، شورولت کوروت Z06
وقتی موتوری قدرتی به اندازه 650 اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر 881 نیوتن‌متر دارد، دوست نداشتن آن تقریباً‌ غیرممکن است؛ به‌ویژه وقتی این قدرت ویران‌کننده به صورت مستقیم و قابل‌پیش‌بینی، از یک موتور کوچک کلاسیک V-8 در یک شورولت در دسترس قرار گرفته باشد. موتور دوست‌داشتنی سوپرشارژر LT4 V-8 در شورولت کوروت Z06 در میان سبک‌ترین و در عین‌حال قدرتمندترین موتورهای کامپکت جنرال‌موتورز قرار می‌گیرد. این موتور که از همان حجم موتور تنفس طبیعی نسل پنجم V-8 در مدل‌های معمولی کوروت استینگری استفاده می‌کند، با حداکثر فشاری برابر 9.4 psi، قدرت را به میزان 200 اسب‌بخار افزایش داده است. ابعاد کلی موتور آشکارا بزرگتر از نسخه بدون سوپرشارژر V-8 شورولت هستند. سوپرشارژ تقریباً یک اینچ به ارتفاع کلی موتور اضافه کرده و وزن کلی نیز حدود 34 کیلوگرم افزوده شده است. البته LT4 نه‌تنها شرایط را برای رسیدن Z06 کوپه در 3 ثانیه به سرعت 96/6 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند، بلکه در زیر کاپوت کادیلاک CTS-V مدل 2016 نیز مورد استفاده قرار گرفت است. البته قدرت این موتور در مدل کادیلاک کاهش یافته، امّا به‌ اندازه‌ای است که می‌تواند این سدان بزرگ را به سرعت‌های بالاتر از 200 مایل (322 کیلومتر) بر ساعت برساند.

موتور 4 لیتری دو توربوشارژر V-8 مرسدس‌بنز | مرسدس‌-ای‌ام‌جی C63، مرسدس‌-ای‌ام‌جی GT S
همچنان که استفاده از توربوشارژها فراگیر شده، یک نوع موتور در دنیای خودرو رفته‌رفته رواج زیادی پیدا کرده است؛‌ موتورهای توربوی V-8 آلمانی. موتورهای 8 سیلندر ب‌ام‌و، آئودی و پورشه، همگی در عمل شخصیتی نزدیک به یکدیگر دارند و تفاوت جزئی آنها با هم زمانی مشخص می‌شود که با فاصله‌ای کوتاه با آنها رانندگی کنید. ولی در این میان، یک استثنا وجود دارد و آن نسخه‌ مرسدس-ای‌ام‌جی از موتور 4 لیتری جدید مرسدس‌بنز است که در C63 با عنوان M177 و در ای‌ام‌جی GT S با عنوان M178 شناخته می‌شود. موتور 4 لیتری دو توربوشارژر هشت سیلندر که در ای‌ام‌جی GT S و مدل S از C63 قدرتی برابر 503 اسب‌بخار تولید می‌کند، در واقع از اتصال دو M133 چهار سیلندر در ناحیه میل‌لنگ در کنار دو یک جفت توربوشارژر تشکیل شده است. با توجه به این که موتور چهار سیلندر M133 قرار است در مدل سال آینده ClA45 و GLA45 قدرتی به اندازه 375 اسب‌بخار داشته باشد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پتانسیل زیادی هنوز از موتور V-8 آزاد نشده است. این را هم در نظر بگیرید که نسبت فشار موتور هشت سیلندر 7.2 psi کمتر از نمونه‌های چهار سیلندر آن است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو