فونیکسریمکسبهتام

تلاش فابیوس برای نجات خودروسازان فرانسوی

قرارداد نهایی شده پژو روی میز مدیران خودروساز و بلاتکلیفی زیان سنگین ایران

عصر خودرو : وزیر امور خارجه فرانسه در حالی برای جبران ورشکستگی خودروسازان فرانسوی از طریق بازار ایران به کشورمان سفر می‌کند که به گفته مدیرعامل ایران خودرو همکاری دوباره با پژو نهایی شده و این در حالی است که هنوز تکلیف ضرر و زیانی که از طرف این کشور اروپایی به اقتصاد ایران وارد شده، مشخص نشده است.

قرارداد نهایی شده پژو روی میز مدیران خودروساز و بلاتکلیفی زیان سنگین ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، شرکت پژو در طول 23 سال حضورش در ایران نه تنها راه را برای خودکفایی در تولید قطعات و محصولاتش در ایران بست بلکه با خروج یک شبه کارشناسانش از ایران، زیان حداقل 800 میلیون یورویی و به عبارتی 3.2 تریلیون تومانی را نصیب کشورمان کرد.

    در چنین وضعیتی ابتدایی‌ترین خواسته مردم ایران، جبران خسارت وارد شده به کشور از طرف شرکت پژو است و اینکه دوباره بازار پرعطش خودروی کشور به راحتی در اختیار فرانسوی‌های بدقول قرار نگیرد.

    این در حالی است که هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو روز گذشته از تمام شدن کار با پژو و آماده شدن قرارداد برای امضا با این شرکت خبر داد و گفت: کارشناسان پژو به ایران باز گشته‌اند.

    وی در عین حال برای کاهش فشارهای وارد شده از سوی مسئولان، رسانه‌ها و افکار عمومی در مورد لزوم دریافت خسارت از پژو، از بررسی این مسئله خبر داد و گفت که این خسارت یا به صورت ارزی از پژو دریافت خواهد شد و یا در همکاری با این شرکت جبران می‌شود.

    به این ترتیب یکه زارع از یک طرف از نهایی شدن قرارداد با پژو خبر می‌دهد و از سوی دیگر می‌گوید در حال بررسی خسارت وارد شده به ایران هستیم تا جبران شود! در نهایت مشخص نیست چرا پیش از تعیین تکلیف ضرر و زیان وارد شده به ایران، کار با پژو تمام شده است؟!

    در همین حال، مدیر عامل پژو اخیراً با دست پیش گرفتن نسبت به طرف ایرانی، برای همکاری دوباره با ایران شرط و شروط گذاشته و این مسئله را به رفع تحریم‌ها موکول کرده است. حال که توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفته، وزیر امور خارجه فرانسه با دستپاچگی برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود این توافق، راهی ایران شده تا شاید بتواند بخشی از کمبودهای اقتصادی کشورش را طریق بازار بزرگ ایران جبران کند و در این میان، بازار خودرو بهترین گزینه برای حضور دوباره فرانسوی‌ها در ایران است زیرا هم از قبل زیرساخت‌های این مسئله ایجاد شده و هم خودروساز ایرانی شریک پژو، روی خوش به بازگشت این شرکت فرانسوی نشان می‌دهد.

    * رویای خودروساز ایرانی برای بازگرداندن دوباره پژو

    در شرایطی که مدیرعامل پژو هر گونه توافق دوباره برای تولید خودرو در ایران را منوط به رفع تحریم‌ها دانسته بود، مدیرعامل ایران خودرو از توافق برای سرمایه‌گذاری 50 درصدی پژو در ایران و صادرات 30 درصد محصولات تولید مشترک با این شرکت خبر داده بود اما ظاهراً این مسائل جزء آرمان‌های طرف ایرانی بوده زیرا تاکنون هیچ خبری از انعقاد قرارداد با فرانسوی‌ها منتشر نشده است و هیچ یک از مسئولان فرانسوی سخنی از توافق با این شروط مطرح نکرده‌اند.

    ممکن است با توجه به زیرساخت ایجاد شده برای تولید محصولات پژو در ایران، در نگاه اول عدم بازگشت شرکت پژو به ایران چندان مطلوب به نظر نرسد ولی در مجموع باید گفت که خروج پژو از ایران منشأ برکت و رشد در صنعت خودروی کشورمان بوده است، زیرا این مسئله باعث شد تا خودکفایی در تولید محصولات پژو صورت گیرد هر چند در کیفیت قطعات و خودروی تولیدی باز هم ایراداتی وجود دارد اما با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی می‌توان این ایرادات را نیز برطرف کرد و حتی به جای تولید مدلهای پژو در ایران به سراغ طراحی و تولید خودروهای روز رفت.

    * با خروج پژو از ایران وابستگی 23 ساله قطع شد

    یک مقام آگاه در این مورد، خروج پژو از ایران در سال 91 را بزرگترین نعمت و دستاورد برای صنعت خودرو کشور عنوان کرد و به فارس می گوید: با خروج پژو، وابستگی ایران به این شرکت فرانسوی بعد از 23 سال قطع شد و این مسئله زمینه‌ای برای تکمیل حلقه‌های خودکفایی در طراحی و تولید خودرو در کشور بود.

    این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: تولید محصولاتی مانند پژو 405، پژو پارس، سمند و روآ تا سال 91 در ایران به خودکفایی رسیده بود، اما در مورد محصولی مانند پژو 206 این خودکفایی به دلیل سنگ‌اندازی‌های شرکت پژو تا بیش از 60 درصد محقق نشده بود.

    به گفته وی، مدیران پژو تا زمانی که خط تولید پژو 405 در فرانسه جمع نشده بود، با تولید آن در ایران موافقت نکردند.

    * خودکفایی کامل تولید در 8 ماه

    این کارشناس خودرو با بیان اینکه در فروردین 91 میزان وابستگی پژو 206 به قطعات وارداتی حدود 40 درصد بود، می‌گوید: با خروج پژو از ایران، خودکفایی در تولید این خودرو در طول 8 ماه عملی شد و در آبان سال 91 پژو 206 بدون وابستگی به پژو در کشور به تولید رسید.

    وی می‌گوید: وابستگی 40 درصدی به پژو در مورد قطعات اصلی این خودرو مانند موتور، اکسل، گیربکس و قوای محرکه بود که تولید خودرو بدون این قطعات امکان‌پذیر نبود.

    وی با بیان اینکه شرکت پژو بر ایران‌ خودرو کاملاً حاکم بود، می‌گوید: پژویی‌ها حتی ال‌سی ایران‌ را قبول نداشتند و در این مورد اختلافات زیادی وجود داشت.

    وی با بیان اینکه کارشناسان ایرانی جهت برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید قطعات پژو، به طراحی و تولید رانا بر روی پلت‌فرم پژو 206 روی آوردند، ادامه می‌دهد: در آن زمان، پژو نمونه‌های داخلی‌سازی شده قطعات 206 را تائید نمی‌کرد و به همین دلیل رانا به عنوان یک خودروی داخلی با قوای محرکه پژو 206 طراحی و تولید شد که پس از خروج شرکت پژو از ایران، زمینه خودکفایی و تولید پژو 206 بر همین اساس فراهم شد که نمونه بارزی از عملی شدن اقتصاد مقاومتی بود.

    این در حالی است که تا پیش از خروج پژو از ایران، علاوه بر زیاده‌خواهی این شرکت فرانسوی، شاهد اتفاقات ناگواری در صنعت خودرو کشور بودیم که آتش‌سوزی پژو 405 یکی از این موارد بود در این حوادث تعداد زیادی از هموطنان ما آسیب دیدند و یا حتی جان خود را از دست دادند اما پژو حتی یک یورو هم بابت این مسئله خسارت پرداخت نکرد.

    * خودروسازان ایرانی در همکاری با خارجی‌ها دستپاچه نشوند

    در پی توافق هسته‌ای، این روزها شاهد رفت و آمدهای هیأت‌های اقتصادی کشورهای دیگر به ایران و برعکس هستیم و امروز نیز فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران سفر کرده است.

    بزرگی و پرسود بودن بازارهای اقتصادی ایران جاذبه‌ای چشمگیر برای فعالان اقتصادی خارجی محسوب شده و از این رو شاهد رقابت آنها با یکدیگر برای حضور در ایران هستیم. حضور نمایندگان فولکس واگن و مرسدس بنز در ایران نمونه‌ای از این مسئله است. در این میان رفتار طرف‌های ایرانی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از هر نوع شتابزدگی در برخورد با شرکت‌های خارجی خودداری کرده و بدون دستپاچگی و با بررسی دقیق و ضمن در نظر گرفتن مصالح کشور به رایزنی و همکاری با این شرکت‌ها بپردازند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو