فونیکسریمکسبهتام

نعمت‌بخش:

دلستر گران شد ولی خودرو نه

عصر خودرو : رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بسیاری از نهاده های تولید کاهش یافته است، تصریح کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو ارتقاء پیدا نکند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت نخواهد داد.

دلستر گران شد ولی خودرو نه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، ، احمد نعمت بخش در نشست خبری که در فضای مجازی برگزار شده بود با اشاره به اینکه همزمان با توافقات هسته‌ای برخی بر این باور هستند که تا شش ماه آینده خودروهای جدید وارد بازار کشور خواهد شد، اظهارداشت: اینطور نیست حتی روز گذشته مشاور اقتصادی رییس جمهور هم اعلام کرده که در خوشبینانه ترین حالت تحریم ها در ابتدای سال آینده لغو خواهند شد.

    وی با اشاره با اینکه در توسعه فعالیت های اقتصادی خودورسازان می توانند شرکای خارجی خود را انتخاب و شرایط همکاری را به مناقضه بگذارند، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های خودروساز بین المللی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران همکاری به ایران هستند اما با کسانی همکاری می کنیم که دانش فنی و سرمایه گذاری مناسبی را در کشور انجام دهند. 

    دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد در مجموع شش ماه زمان نیاز دارد و ساخت قطعات و تولید خودرو با احتساب تمام موارد حدود دو سال زمان نیاز دارد.

    نعمت بخش اضافه کرد: قطعه سازان کشور باید دانش فنی و سخت افزاری خود را با خرید تکنولوژی و تعویض ماشین آلات تقویت کنند و مجموعه های قطعه سازی برای رشد خودروسازی داخل شکل بگیرد.

    دبیر انجمن خودرو سازان در رابطه با افزایش قیمت خودرو نیز گفت: سال گذشته خودرو فقط با افزایش سه درصدی قیمت روبه رو شد در حالی که دلستری که سال گذشته 800 تومان بود هم اکنون به 2200 تومان افزایش یافته است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر مواد اولیه وارداتی که عمدتاً فولادهای مخصوص و ورق های فولادی است را با ارز آزاد ان هم با تعرفه 15 درصدی تأمین می‌کنیم. در کنار این موضوع دستمزد کارگران هم 17 درصد افزایش یافته است به طوریکه اگر شرکتی سال گذشته 100 میلیون حقوق و دستمزد به کارکنان خود پرداخت می کرد امسال باید 124 میلیون بپردازد.

    به گفته نعمت بخش، شرکت های خودروسازی در این شرایط با افزایش تولید 27 درصدی در سه ماهه نخست سال تلاش کردند تا حدودی زیان‌های خود را جبران کند اما همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

    دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با تعطیلی کارخانه شهاب خودرو و فعالیت آن در کشور چین ، گفت: شرکت شهاب خودرو بیشتر از 300 نفر پرسنل نداشته و هزارن نیرو ندارد، و اینکه می گویید در چین فعالیت دارد اطلاعی ندارم موضوع برای من روشن نیست.

    در ادامه این نشست خبری شیوا رئیس شورای رقابت برگزار مناقصه را در انتخاب شرکای بین المللی برای شرکت های خودروساز داخلی راهکاری مناسب نداست و گفت : در این شرایط هر کس که قیمت خوبی بدهد پیروز مناقصه خواهد شد در حالی که باید در همکاری بین المللی موضوع تکنولوژی و کیفیت محصولات در انتخاب شریک تجاری ملاک باشد.

    وی با اشاره به اینکه بازار ایران در انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار دارد، اظهارداشت:یکی از این شرکت‌ها خودروهای تیپ پراید و دیگری تیپ پژو را تولید می‌کند در این شرایط  بازار کاملا در اختیار این دو خوردو ساز قرار دارد و هر زمان که بخواهند تصمیم به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود در بازار آزاد می کنند.

    شیوا با بیان اینکه در بازار انحصاری شورای رقابت باید ورود پیدا کرده و دستور العمل قیمت گذاری ها را تعیین کند، گفت: شورای رقابت با حضور سرمایه گذاران خارجی مشکلی ندارد زیرا آنها می‌توانند با حضور و سرمایه گذاری بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت کنند. اگر بازار خودرو رقابتی شود ما به هیچ عنوان به حوزه قیمت خودرو ورود پیدا نخواهیم کرد،

    رئیس شورای رقابت در مورد تقاضای افزایش قیمت شرکت‌های خودروساز هم گفت: افزایش قیمت خودرو آن هم در شرایطی که اقتصاد در رکود به سر می برد منطقی نیست . هیچ تولیدکننده ای نباید در این شرایط اقدام به افزایش قیمت کند.  بلکه باید با مولفه های تشویقی محصولات خود را عرضه کنند و بازار را به سمت رونق سوق دهند

    شیوا با اشاره به اینکه  در حال حاضر قیمت بسیاری از نهاده های تولید کاهش یافته است، تصریح کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو ارتقاء پیدا نکند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت نخواهد داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو