فونیکسریمکسبهتام

شرایط انتظاری بازار پایان می‌یابد؟

عصر خودرو : بازار خودرو ایران در حالی همچنان در شرایط انتظاری به سر می‌برد که مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت خودروساز کشور در هفته جاری آب پاکی را روی دست مشتریان ریخت و از عدم کاهش قیمت خودرو خبر داد.

شرایط انتظاری بازار پایان می‌یابد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طی هفته جاری در حالی انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودروهای داخلی باعث عمیق‌تر شدن رکود در بازار شده که‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو نه تنها کاهش قیمت خودرو را منتفی دانست بلکه از افزایش قیمتی جزئی نیز خبر داد.  در شرایطی که توافق هسته‌ای و تغییر مناسبات بین‌المللی ایران با قدرت‌های جهان انتظار مشتریان نسبت به توسعه محصولات خودروسازان و کاهش قیمت‌ها را بیشتر کرده و شک و تردید آنها نسبت به معامله خودرو را افزایش داده، اظهارات‌ یکه‌زارع در مورد فعالیت گسترده با خودروسازان اروپایی بازهم به تردید مشتریان برای خرید خودرو دامن زده است.

    به‌طوری‌که به اعتقاد برخی از کارشناسان وعده شروع همکاری خودروسازان داخلی با شرکت‌های مطرح اروپایی به‌طور حتم می‌تواند بر بی‌میلی مشتریان به خرید محصولات داخلی دامن بزند؛ به‌طوری‌که با توجه به کیفیت برخی محصولات داخلی، مشتریان ترجیح می‌دهند در شرایط انتظاری برای خودروهای با کیفیت بمانند تا اقدام به خرید خودروهایی کنند که شاید از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، اما گذشته از بحث توافق هسته‌ای و انتظارات مشتریان از بازار یک دست اندرکار صنعت خودرو در باب رکود بازار دلیل دیگری ارائه می‌دهد. وی اعلام می‌کند: کیفیت برخی از خودروها در دوران تحریم به‌دلیل عدم تامین قطعه، با افت چشمگیری مواجه شد این در شرایطی است که خودروهای مذکور در شرایط کنونی با همان کیفیت تحویل مشتری داده می‌شود؛ بنابراین مشتری این خودروها خیلی راغب به خرید محصولات داخلی آن هم با قیمت و کیفیت فعلی نیست.

    در هر حال با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان امید داشتند توافق هسته‌ای مشتریان را از بلاتکلیفی خارج کند، اما روند فعلی بازار خودرو برخلاف این پیش‌بینی عمل کرد. به‌طوری‌که به‌دلیل رکود موجود در بازار طی هفته جاری نیز قیمت خودروهای داخلی بین 100 تا 500 هزار تومان کاهش داشته است. فعالان بازار معتقدند که بعید است رفتار مشتریان در کوتاه مدت تغییر کند و پیش‌بینی می‌کنند این رکود همچنان ادامه دار باشد. از سوی دیگر نمایشگاه داران پایتخت رکود فعلی را تنها به قیمت خودرو نسبت می‌دهند و معتقدند تا زمانی که شورای رقابت قیمت خودرو را مشخص نکند، بازار همچنان در رکود باقی خواهد ماند. آنها همچنین تاکید می‌کنند که با افزایش قیمت خودروهای داخلی بازار در رکود عمیق تری فرو خواهد رفت.

    افت پژو در بازار
    اگر گشتی در بازار خودروهای داخلی بزنیم می‌بینیم که قیمت خودروها در هفته جاری نیز افت‌و‌خیز 100 تا 500 هزار تومان را تجربه کرده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت قیمت 200 هزار تومانی خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند، اما پژو 206 صندوقدار در مدل V8 بدون تغییر قیمت همچنان قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته جاری کاهش قیمتی 200 هزار تومانی داشته و هم‌اکنون با قیمتی برابر با 29 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رود. خبرها حاکی از آن است که ایران خودرو قصد دارد این خودرو را در اواخر سال 96 از رده خارج کند. همچنین پژو پارس نیز 36 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد و رانا نیز بدون تغییر قیمت خاصی در حال حاضر 32 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو در حال حاضر 43 میلیون تومان قیمت دارد.

    ثبات پرایدو تیبا
    اما از بازار تیبا و پراید خبر کاهش قیمتی شنیده نمی‌شود؛ به‌طوری‌که این خودروها ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا قیمتی برابر با 24 میلیون تومان دارد. همچنین پراید در مدل 131 خود در حال حاضر 20 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل 132 نیز قیمتی برابر با 20 میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین پراید 111 (پراید هاچ‌بک) نیز با قیمت 20 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

    افت نیم میلیونی تندر
    اما نگاهی نیز به بازار تندر-90 بیندازیم، خودرویی که همه مدل‌های آن، تغییر قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند. به روایت فعالان بازار، تندر-90 در مدل E2 با کاهش 500 هزار تومانی در حال حاضر قیمتی برابر با 43 میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین، پارس تندر هم اکنون به قیمت 42 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت 500 هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت دارد.  همچنین تندر-90 اتومات نیز کاهش 500 هزار تومان قیمت را تجربه کرده است و در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون تومان دارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو