فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی پژو خبرداد:

پژو با سرمایه گذاری مشترک به ایران باز می‌گردد

عصر خودرو : در حالیکه انتقادات نسبت به حضور دوباره پژو در ایران اوج گرفته، سخنگوی پژو اعلام کرد این شرکت این بار قصد دارد به صورت متفاوتی از گذشته در ایران حضور پیدا کند.

پژو با سرمایه گذاری مشترک به ایران باز می‌گردد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، در حالی که انتقادات نسبت به حضور دوباره پژو در ایران اوج گرفته سخنگوی پژو اعلام کرد این شرکت این بار قصد دارد به صورت متفاوت تر از گذشته در ایران حضور پیدا کند.

    آلن لگوگک سخنگوی پژو در با تاکید براینکه  برداشته شدن تحریم های اقتصادی ما را قادر می کند دوباره به بازار ایران باز گردیم، گفت که ما بازیگر اصلی و تاریخی در صنعت خودرو ایران هستیم و قصد داریم این بار با یک سرمایه گذاری مشترک با طرف ایرانی خود وارد بازار ایران شویم. این سرمایه گذاری اجازه انتقال بهتر تکنولوژی برای تولید خودرو و ساخت داخل کردن این محصولات را در ایران خواهد داد.

    به گفته او این پروژه همچنین می تواند سبب یک جهش در تکنولوژی خودرو هایی که در ایران تولید می شود باشد و ایران را یک مرحله به سمت مدرن تر شدن خودرو های تولیدی اش کمک کند.این پروژه به شریک ایرانی ما این امکان را می دهد تا از یک پلت فرم پیشرفته با موتور و مشخصات فنی بسیار به روز استفاده کند که این عامل سبب کاهش آلودگی هوا و امن‌تر شدن خودروها در ایران خواهد شد.

    آلن لگوگک همچنین خاطرنشان‌کرد: در این همکاری و سرمایه گذاری مشترک سهم زیادی هم برای صادرات خودرو در ایران مد نظر قرار گرفته است. همکاری با قطعه سازان ایران از دیگر مواردی است که در این همکاری مورد توجه قرار گرفته است.

    او در پاسخ به این سوال که این سرمایه گذاری به چه صورت خواهد بود و چه مدل هایی و چه پلت فرمی در ایران تولید خواهد شد حاضر به دادن اطلاعات بیشتری نشد.

    در حالی سخنگوی پژو فرانسه از بازگشت این خودرو ساز به ایران سخن می گوید که هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو گفته است قصد همکاری با پژو این است که با این خودروسازی یک سرمایه‌گذاری 50-50 داشته باشیم که 30 درصد از تولید مشترک به خارج از ایران صادرات شود.

    او درباره همکاری با فولکس واگن هم گفته است : شرکت فولگس واگن مذاکراتی با ایران خودرو داشته است. سیاست ما در مذاکرات با این شرکت مانند دیگر شرکت‌های خارجی موضوعاتی همچون ساخت داخل، سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی و صادرات بوده است اما در نهایت اینکه شریک فولگس واگن در ایران چه شرکتی خواهد بود اجازه دهید از سوی خود این شرکت اعلام شود. با این حال از نظر ما فولگس واگن یکی از گزینه‌های مناسب برای شراکت با ایران خودرو است.

    پیش از این انریک بلتز سخنگو فولکس واگن هم به اقتصاد نیوز گفته است: ما در حال بررسی تحولات ایران هستیم و مذاکرات اولیه را نیز برای ورود به بازار ایران انجام داده ایم اما فعلا تصمیم قطعی انجام نشده است.ما منتظر آینده نزدیک هستیم تا گام های بیشتری برای حضور خود در بازار ایران بر داریم.

    برخی معتقد هستند که ایران خودرو به دلیل بد قولی پژو و ترک این شرکت در زمان تحریم ها به دنبال شریک قابل اعتماد تری است و حالا فولکس واگن می تواند این همکار جدید باشد.

    ایران خودرو طبق سیاست کلی کارخانه اصلی خود در تهران را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده بود که کارخانه شمالی به تولید محصولات رنو و کارخانه جنوبی به تولید محصولات پژو و برند های داخلی این شرکت می پرداخت . حالا همچنان ایران خودرو قصد همکاری با رنو در کارخانه شمالی را دارد چرا که این شرکت تنها شرکت غربی بود که پس از اعمال تحریم ها هم دفتر خود در ایران را حفظ کرد و به همکاری اش با ایران خودرو ادامه داده است.

    اما ایران خودرو برای کارخانه جنوبی خود هنوز به دنبال شریک مناسب می گردد که در صورت موفقیت در مذاکرات با فولکس واگن این شرکت قصد دارد فولکس واگن را جایگزین پژو در کارخانه جنوبی کند. با این همه همچنان پژو را با عنوان شرکت ذخیره در گوشه میدان مذاکرات نگه داشته است.

    مقامات فرانسوی هم از این موضوع آگاه شده اند .به طوری که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که به تازگی از دیدار با مقامات ایرانی در تهران به پاریس بازگشته، می‌گوید که بازگشت شرکت فرانسوی پژو به بازار ایران سخت است اما رنو این مشکلات را ندارد.

    وی در مصاحبه با رادیو «فرانس اینفو» تاکید کرد مجموع بازخوردی که او از آنها گرفته رویکرد مثبت در قبال شرکت رنو بوده اما درباره پژو این طور نبود.لوران فابیوس گفته است: «تا آنجایی که موضوع پژو مطرح است، رهبران ایرانی از آن به خاطر خروج چند سال قبل انتقاد می‌کنند. در نتیجه این موضوع(بازگشت پژو به بازار ایران) می‌تواند سخت‌تر باشد».

    پژو در حالی سال 91 بازار ایران را ترک و شریکش ایران خودرو را تنها گذاشت که شرکت ایران خودرو برای تولیدات محصولات پژو به تنهایی سرمایه‌گذاری چند میلیاردی کرده بود. اما پژو که سرمایه‌گذاری در ایران نکرده بود ترجیح داد در شرایط سخت شریکش را در ایران تنها بگذارد. البته این شرکت با این کار بازار ایران را از دست می‌داد اما در سوی مقابل شرکت جنرال موتورز که هشت درصد سهام پژو را خریده بود قول بازارهای جدید را به پژو داده بود. قولی که البته به واقعیت نرسید و جنرال موتورز هم در نهایت سهامش در شرکت پژو را واگذارکرد.

    گفته شده سه محصولی که پژو سعی دارد واد بازار ایران کند   خودروهای پژو 208، پژو 301 و پژو 2008 هستند. هر سه خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلت فرم توسعه یافته‌اند و احتمالا اگر این محصولات در ایران تولید شوند از موتور 110 اسب بخاری کنونی (tu5 ) که در پژو 206 تیپ 5 استفاده می‌شود بهره خواهند برد.

    اما آنچه هم اکنون باعث شده ایران خودرو از پژو کمی فاصله بگیرد محصولات ارائه شده توسط این شرکت نیست بلکه سابقه این شرکت در بدقولی هایش به طرف ایرانی است .

    در گذشته یکی از مشکلات اساسی با پژو سودجوی یک طرفه این شرکت در ایران بود. این شرکت بارها زیر وعده‌های صادراتی خود زد در حالی که پژو 206 صندوقدار با پول ایران خودرو طراحی شده بود و قرار بود از ایران به زنجیره جهانی پژو صادر شود اما این اتفاق روی نداد.

    پژو بارها جلوی صادرات پژوهای تولیدی در ایران را به بازارهای صادراتی‌اش گرفت. حتی در یک نمونه درباره صادرات پژو 206 توسط ایران خودرو به بازار روسیه، کار به دعوای حقوقی رسید. علت هم مشخص بود تولیدات ایرانی با کیفیتی تقریبا یکسان در آن سال‌ها (قبل از سال 85 ) قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل‌هایی داشتند که در اروپا تولید می‌شدند. تا قبل از سال 85 تولیدات پژو 206 در ایران از نظر کیفیت معمولا بین تولید کنندگان پژو در جهان وضعیت خوبی داشت.

    درباره انتقال دانش فنی هم پژو بارها کارشکنی کرده بود. به گونه‌ای که برخی قطعه‌سازان از دادن نقشه‌های غلط از سوی پژو شکایت داشتند. در حادثه آتش سوزی‌ها پژو 405 هم با اینکه ایراد از قطعه‌ای بود که در فرانسه و توسط شرکت ولئو فرانسه تولید می‌شد پژو کمترین همکاری را کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو