فونیکسریمکسبهتام

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد

انتقال پایتخت راهکار کاهش آلودگی هوا نیست

عصر خودرو : «مشکلات ترافیک و آلودگی هوای پایتخت باید حل شود؛ چه پایتخت منتقل شود، چه نشود. در این زمینه یک پیشنهاد، انتقال پایتخت است اما این بحث بسیار بلندمدتی است و به همین دلیل برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا هرگز روی آن حساب نمی‌کنیم.»

انتقال پایتخت راهکار کاهش آلودگی هوا نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این بخشی از سخنان معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست با خبرنگاران در روز خبرنگار است. ابتکار در این نشست در پاسخ به صمت درباره نقش انتقال پایتخت در کاهش آلودگی ناشی از حمل‌ونقل عمومی و شخصی اظهار کرد: برای تهران و همه کلانشهرهای دیگر، معضل آلودگی هوا باید براساس یک طرح ملی و منطقه‌ای حل شود. در این زمینه برنامه مصوب داریم و 15 دستگاه درگیر این بحث هستند که تکالیف آنها مشخص شده است. وی با تاکید بر اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت و کلانشهرها گفت: یکی از سیاست‌های مهم کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، افزایش جابه‌جایی از طریق حمل‌ونقل عمومی است. خوشبختانه توسعه مترو در تهران خوب بوده است. همچنین در تهران و دیگر کلانشهرها توسعه اتوبوسرانی با کمک دولت انجام شده و حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.
    رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به طرح «ال‌ای‌زد» که به‌عنوان جایگزین طرح زوج و فرد در پایتخت در دست بررسی است،‌ اظهار کرد: در تهران محدودیت‌هایی در حوزه‌های مرکزی شهر برای خودروهای دارای آلایندگی بالا اعمال خواهیم کرد و هرچه خودرو آلایندگی بیشتری داشته باشد، دسترسی آن به محدوده مرکزی کمتر می‌شود. ابتکار در پاسخ به این سوال خبرنگار صمت که «گفته می‌شود زیرساخت‌های اجرای این طرح آماده نیست» گفت تهیه زیرساخت‌ها تدریجی است و در حال وارد کردن خودروهای برقی هستیم. امیدواریم با رفع تحریم امکان تولید خودروهای برقی و هیبریدی در داخل نیز فراهم شود.
    وی اضافه کرد: از سوی دیگر کارهای ویژه‌ای برای موتورسیکلت‌ها در دست اقدام است. اکنون استاندارد یورو4 اعمال و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. خودروسازان استاندارد یورو4 را کامل اجرا می‌کنند و به‌طور منظم گزارش‌های تاییدیه درباره انطباق تولید به دست من می‌رسد و هرجا انطباقی نبوده، ممنوعیت شماره‌گذاری اعلام شده است. ابتکار افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست، موضوع حمل‌ونقل عمومی را به طور جدی دنبال می‌کند اما مشارکت مردم نیز در این زمینه بسیار مهم و موثر است.

    گرد و غبار خوزستان کنترل شد
    رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه این نشست با بیان اینکه برخی مشکلات محیط‌زیستی نه تنها فرا استانی بلکه فرامنطقه‌ای شده است، گفت: برای مسئله گرد و غبار نمی‌توان برنامه‌های ضربتی یکی، دو ساله داد. سال گذشته در خوزستان 48درصد کاهش بارندگی داشتیم و خاک این استان دیگر هیچ رطوبتی ندارد بنابراین در کوتاه‌مدت نمی‌توان کاری برای گرما و کاهش بارندگی این استان انجام داد. وی اضافه کرد: در بحث کاهش آلودگی هوای ناشی از فعالیت احتراق صنعت، نفت و خودرو، دولت با سرعت زیادی وارد عمل و نظارت‌ها تقویت شد و نتایج برای مردم هم قابل مشاهده بود. به گفته کارشناسان آلودگی هوای ناشی از سوخت و احتراق شیمیایی بسیار خطرناک‌تر از آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار است به همین دلیل این دستاورد خوبی بوده هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم.
    معاون رییس‌جمهور افزود: در سال 93 شرایط اضطراری و هشدار ناشی از آلودگی هوای احتراق را نداشتیم. چند سالی بود که در اهواز حدود 10هزار یا 20هزار نفر برای تنگی نفس به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کردند و حتی در اواخر سال 92 چند نفر به خاطر آلودگی هوا در «سی‌سی‌یو» بستری شدند اما ما منشأ این اتفاق را یافتیم که یک واحد فرآوری نفت سنگین در اهواز بود که خارج از همه ضوابط فعالیت می‌کرد. این واحد مهار و باعث شد وضعیت هوا بهبود یابد البته هنوز مشکلات زیادی در این شهر وجود دارد.

    ارزیابی سختگیرانه پروژه‌های عمرانی
    یکی از م هم‌ترین اقدامات محیط‌زیست در 2 سال گذشته، بازنگری فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‌ها بوده است. ابتکار با بیان این مطلب افزود: این ارزیابی‌ها در دولت آقای خاتمی به‌طور جدی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام اما در دولت قبل رها شد به‌طوری که حدود 99درصد طرح‌ها مانند جاده‌سازی هرگز ارزیابی نشده بود. همچنین در حال حاضر با انبوه پروژه‌هایی مواجهیم که ارزیابی ندارند؛ برخی نیمه‌کاره‌اند و برخی تمام شده‌اند اما ما هیچ مسئولیتی در قبال این پروژه‌ها نداریم. به گفته وی در دولت یازدهم، تک‌تک پروژه‌های عمرانی به‌ویژه پروژه‌های سدسازی و انتقال آب به‌طور سختگیرانه‌ای توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست ارزیابی می‌شود.

    زمان رسیدگی به آتش‌سوزی‌ها کوتاه شد
    رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به وقوع برخی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها گفت: با کمک ستاد ویژه بحران، سازمان مراتع و جنگل‌ها، پشتیبانی هوایی مکاتباتی با هیات دولت داشتیم. در این زمینه اعتبار مورد نیاز ما برای پشتیبانی هوایی تصویب شد اما برخی مشکلات وجود دارد. به عنوان مثال ما تاکنون هواپیماهای آب‌پاش نداشته‌ایم و به این موضوع توجه نشده بود. تنها تعداد اندکی بالگرد داریم که نیازمند حوضچه آب هستند و اگر در محل، حوضچه آب وجود نداشته باشد کاری از پیش نمی‌رود. برای حل این مشکل‌ها پیش‌بینی‌هایی شده است.
    وی ادامه داد: همچنین با همکاری سازمان هواشناسی و با برنامه‌ریزی و هزینه سازمان حفاظت محیط‌زیست، 25 حسگر در نواحی و جنگل‌هایی که امکان وقوع آتش‌سوزی بیشتر بود، نصب شد که به محض آتش‌سوزی،‌ هشدار می‌دهند. ابتکار در ادامه گفت: تعداد وقایع آتش‌سوزی افزایش داشته چون افزایش دما و کاهش بارندگی داریم و از سوی دیگر افزایش گردشگر بی‌مبالات را شاهدیم. البته نکته مهم این است که زمان رسیدگی به موارد آتش‌سوزی کاملا کوتاه شده است. به گفته وی در سال‌های 89 و 90 در یک حادثه آتش‌سوزی، 8 تا 10هزار هکتار از پارک ملی گلستان یک هفته در آتش سوخته و رسیدگی نشده است!

    کارنامه زیست‌محیطی دستگاه‌ها منتشر می‌شود
    ابتکار با اشاره به گسترش دیدگاه‌های محیط‌زیست بین وزیران و دولتمردان در دولت یازدهم گفت: برنامه ما این است که در هفته دولت، کارنامه عملکرد زیست‌محیطی دستگاه‌های دولتی را ارائه دهیم. این مسئله در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید بوده و به نظر ما گام مهمی در زمینه انضباط دستگاه‌ها در تعامل با محیط‌زیست خواهد بود. وی از برگزاری جشنواره مردمی فیلم سبز در آینده نزدیک خبر داد و افزود: لایحه توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها را نیز مطرح کرده‌ایم که امیدواریم نهایی شود.
    معاون رییس‌جمهور همچنین با اشاره به روز هفدهم مرداد به‌عنوان «روز خبرنگار» افزود: سیاست سازمان، تعامل با رسانه‌هاست و نه‌تنها در دولت جدید همه شکایت‌ها علیه خبرنگاران را پس گرفته‌ایم بلکه هیچ شکایتی نیز از سوی سازمان محیط‌زیست اعلام نشده است. سیاست کلان دولت این است که مسائل را با تعامل حل کنیم و ضریب تحمل را افزایش دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو