فونیکسریمکسبهتام

نعمت‌زاده عنوان کرد

ساخت آزمایشگاه اجباری تست خودرو برای نخستین بار در کشور

عصر خودرو : وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش خصوصی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت غذای حلال، فناوری و گردشگری وارد شود و اینکه برخی فکر می‌کنند، صادرات باید ۱۰ برابر واردات باشد درست نیست و برنامه ما آن است که بنگاه‌های اقتصادی را توسعه دهیم.

ساخت آزمایشگاه اجباری تست خودرو برای نخستین بار در کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که امروز در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما باید بنگاه‌های اقتصادی خود را توسعه دهیم و این موضوعی است که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تاکید دارند، البته ممکن است در این راه برخی کج سلیقه‌گی‌ها وجود داشته باشد، اما اتاق‌های بازرگانی می‌توانند کارهای مشترک و مفیدی را انجام دهند.

    وی با اشاره به اینکه قانون اختیارات زیادی را به اتاق‌های بازرگانی داده است، تصریح کرد: ممکن است مسئولان دولتی از جمله خود بنده به دلیل یکسری سیاست‌ها از گفتن برخی موضوعات امتناع کنیم، اما بخش خصوصی باید مطالبه‌گر نیاز فعلی اقتصادی جامعه از دولت و مجلس باشد.

    نعمت زاده با تاکید بر اینکه سیاست اقتصادی کشور باید درون زای برون‌نگر باشد، خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند فقط صادرات داشته باشیم و واردات نه، اما معتقدیم باید سعی کنیم صادرات را توسعه دهیم و همین‌قدر که تراز تجاری به نفع صادرات مثبت باشد، کافی است، نه این که برخی فکر کنند صادرات باید 10 برابر واردات باشد. ما نمی‌گوییم مثل گذشته واردات محور باشیم، بلکه معتقدیم واردات باید در جهت تولید حرکت کند.

    نعمت‌زاده تصریح کرد: برخی کشورها مانند مالزی با جمعیت 25 میلیون نفری سالانه 250 میلیارد دلار صادرات دارند و ما چشم‌اندازی درست کردیم که بسیار از آن عقب هستیم، چرا که با روش‌های سنتی نمی‌توانیم به جایی برسیم و باید مدیران به روز تربیت کنیم.

    وی ادامه داد: در این کشور دانشگاه خوب کم نداریم و تحقیقات زیادی هم انجام می‌شود، ولی در فناوری بسیار عقب هستیم و بدون فناوری در حوزه صنعت و معدن نمی‌توانیم رقابت‌پذیر شویم.

    وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به اینکه در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی نیز ضروری است که متاسفانه روی زمین مانده است، افزود: به عنوان مثال در حوزه خودرو نیاز به 17 الی 18 آزمایشگاه تست اجباری خودرو داریم که وجود ندارد و وقتی به خودرو سازها گفتیم، گفتند شرایط ایجاد آن را نداریم و اکنون در 700 هکتار پیمانکار مشغول کار ساخت همین آزمایشگاه است.

    نعمت‌زاده همچنین به بخش‌هایی اشاره کرد که شاید بخش خصوصی کمتر به آن توجه کرده باشد و گفت: صنایع غذای حلال یکی از نکاتی است که بسیار در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، اما ما هنوز از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم، در حالی که حتی برخی افراد در کشورهای اروپایی مایل‌ هستند، غذایی با عنوان حلال بخرند، چرا که مطمئن هستند، مسلمان بر اساس اعتقادی که دارند یک سری مسایل را در فرمولاسیون تولیداین نوع غذاها رعایت می‌کنند، حتی سرمایه‌گذار خارجی مایل است، این تکنولوژی را در کشور راه بیندازد.

    نعمت‌زاده همچین استفاده از ظرفیت‌ مرزهای آبی و خاکی کشور را یکی دیگر از مسایلی عنوان کرد که شاید چندان به آن توجه نشده و گفت به جای آنکه از مرزهای ما کالا قاچاق شود، می‌توانیم با ساخت کارخانه در تایباد یا کردستان صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم، از طرف دیگر کشوری هستیم که 5800 کیلومتر آبراه داریم، ولی باید پرسید چقدر از ظرفیت‌های آن استفاده کرده‌ایم. اگر در شمال کشور دو فرودگاه خوب بین‌المللی و چند هتل پنج ستاره ساخته بودیم، در نهایت گردشگرانی که به کشور ترکیه می‌روند را جذب می‌کردیم.

    وی در پایان تاکید کرد: دولت هیچ دخالتی در کار بخش خصوصی نخواهد کرد و سعی می‌کنیم، تا حد امکان حمایت‌های لازم را در این بخش خواهیم کرد، همان طور که در انتخابات اتاق دخالتی نکردیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو