فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس اقتصادی؛

هدف گذاری صنعت خودرو باید جذب بازار خاورمیانه باشد

عصر خودرو : شرکت های خودروساز در دوره تحریم به هر شکلی و با دور زدن تحریمها نیازهای خود را برطرف می کردند که با برداشته شدن تحریمها می توانند از بهترین جا با بهترین قیمت و بهترین کیفیت خرید خود را انجام بدهند بنابراین تغییر در کیفیت در کوتاه مدت در خودروهایی که هم اکنون تولید می شود دیده می شود و البته در بلند مدت با ورود خودرسازان خارجی به ایران و مشارکت آنها و ورود پلتفورم های روز دنیا بحث کیفی شدن خودرو به طور ملموس در صنعت خودرو به چشم خواهد آمد.

هدف گذاری صنعت خودرو باید جذب بازار خاورمیانه باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سنا، خودروسازان داخلی قابلیت خوبی چه از جهت مهندسی و نیروی انسانی کارآمد چه از جهت پایین بودن دستمزد در مقایسه با خاورمیانه دارند بنابراین با هدف گذاری درست می توانند به راحتی درصد قابل توجهی از بازار خاورمیانه را کسب کند.

     علی مهرپور لایقی، کارشناس اقتصادی با بیان مطلب فوق گفت: شرایط فعلی و پیش روی صنعت خودرو باید به سمت جذب بازارهای خاورمیانه هدایت شود نه اینکه به تیراژ 2 میلیونی داخل بسنده شود.

    وی در ادامه افزود: صنعت خودرو در جامعه هدف 70 میلیونی جایگاه ویژه ای را نشان می دهد در واقع پتانسیل خیلی بالقوه ای برای رشد وجود دارد که با یک سری ابتکارات خیلی ساده بالفعل می شود.

    مهرپور لایقی توضیح داد: تکنولوژی تولید خودروهای مصرفی ما حداقل به 10 سال پیش برمی گردد که چشم انداز این صنعت با برداشتن تحریم ها در سه حوزه قابل تقسیم است.

    وی با اشاره به احتمال کاهش قیمت به عنوان نخستین حوزه بررسی صنعت خودرو پساتحریم گفت: شخصاً کاهش قیمتی متصور نیستم. بهترین تصور ما در قیمت خودرو کاهش حداکثر 5درصدی است که چنانچه تعادل و ثبات قیمتی ایجاد شود، بهترین پیش بینی برای صنعت خودرو در این بخش خواهد بود.

    مهرپور لایقی در گام دوم به تیراژ تولید اشاره کرد و گفت: تغییر در تیراژ را باید به یک مقطع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد. چون بدنه جامعه انتظار دارند بعد از توافق قیمت ها کاهش پیدا کند و بابت تحریم ها اثر ویژه ای در کاهش قیمت ببیند تقاضا در بازار کم می شود بنابراین این رویه تیراژ تولیدی را افزایش نمی دهد.

    وی ادامه داد: این تقاضا به شکل تقاضای پنهان در بازار باقی می ماند تا زمانی که بازار به این نتیجه برسد که کاهش قیمت محسوسی وجود ندارد و پس از آن تقاضا وارد بازار عرضه می شود در نتیجه در بلند مدت تیراژ خودرو افزایش پیدا می کند.

    این کارشناس صنعت خودرو، بحث کیفیت خودرو را سومین نکته مهم صنعت خودرو پساتحریم خواند و گفت: یک مسأله مهم در صنعت خودرو کیفی نبودن خودروهای تولید داخل است. برداشته شدن تحریمها بیشترین اثرگذاری را در افزایش کیفیت می گذارد که این موضوع هم در دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت قابل بررسی است.

    وی در اینباره توضیح داد: شرکت های خودروساز در دوره تحریم به هر شکلی و با دور زدن تحریمها نیازهای خود را برطرف می کردند که با برداشته شدن تحریمها می توانند از بهترین جا با بهترین قیمت و بهترین کیفیت خرید خود را انجام بدهند بنابراین تغییر در کیفیت در کوتاه مدت در خودروهایی که هم اکنون تولید می شود دیده می شود و البته در بلند مدت با ورود خودرسازان خارجی به ایران و مشارکت آنها و ورود پلتفورم های روز دنیا بحث کیفی شدن خودرو به طور ملموس در صنعت خودرو به چشم خواهد آمد.

    مهرپورلایقی درباره چگونگی دور ماندن صنعت خودرو از آسیبهای مشارکت با خودروسازان خارجی گفت: یک شرط خیلی خوبی که دولت برای ورود شرکتهای خارجی به بازار خودور ایران گذاشته این است که شرکتهای خارجی باید 30 تا 40 درصد تولید خودروها را صادر کنند و درصد ویژه ای هم باید در داخل تولید شود که این دو شرط کمک بزرگی به صنعت خودروی ماست که با هر کسی کار نکنیم.

    وی با بیان اینکه باید شرکتهای خودروسازی وارد ایران شوند که بتوانند حداقل در جذب بازار خاورمیانه به ما کمک کنند، اظهار داشت: برتری غول های خودروسازی در وجود رقابت زیاد و اقتصاد آزاد بوده چون آنها را فقط به افزایش کیفیت سوق داده است که به عنوان مثال از رقیب کره ای، ژاپنی یا آلمانی خود جلو بیفتند.

    این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: ولی ما به دلیل اقتصاد نفتی و اتکا به درآمد نفتی از این مزیت برخوردار نبودیم و عملاً در صنعت خودرو هر چی تولید کردیم و از در کارخانه بیرون فرستادیم با هر کیفیتی مردم خریدند چون انتخاب دیگری نداشتند و همین باعث شده به کیفیت فکر نشود.

    مهرپور لایقی گفت: خودرویی بعد از 18 سال تولید بدون هیچ تغییر در کیفیت تولید می شود و کسی نیست بگوید آقای خودروساز این خودرو اگر  18 سال پیش انتخاب خوبی بود اما تولید آن امروز با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی نه تنها هیچ توجیهی ندارد بلکه توقف در کیفیت 18 سال پیش خطر بزرگی برای صنعت به حساب می آید.

    به گفته این کارشناس اقتصادی ورود شرکت های خودروسازی به ایران نه تنها باید به توان کیفی سازی ایران کمک کند بلکه باید رابطه با آنها به خودروسازان داخلی به گونه ای باشد که اگر در میانه راه به هر دلیلی اعم از سیاسی یا اقتصادی از ایران خارج شدند، صنعت مثل دوران تحریم اخیر با بحران روبه رو نشود.

    مهرپور لایقی درباره شرایط صنعت خودرو در بازار سرمایه گفت: اگر پای قراردادهای خارجی به میان بیاید در همان مرحله امضاء توسط فعالان بازار، EPS آن در نظر گرفته می شود و قیمت سهام رشد می کند و گاهی تا به مرحله امضاء و اجرایی شدن برسد بخش قابل توجهی از افزایش P/E  در قیمت سهم پیشخور می شود با این وجود اگر خبرهای خوشی برای قراردادهای جدید از شرکتهای جدید در صنایع جدید خودروسازی برسد بازار سهام به سرعت به این دست خبرها واکنش نشان می دهد و رشد خوبی می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو