فونیکسریمکسبهتام

۴۵ درصد خودروهای دوگانه سوز به جایگاهها مراجعه نمی‌کنند

عصر خودرو : رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اشاره به اینکه جایگاه‌های عرضه سوخت پاسخگوی نیاز کشور نیست گفت: هم‌اکنون به‌علت کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی، حدود ۴۵ درصد خودروهای دوگانه‌سوز به این جایگاه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

۴۵ درصد خودروهای دوگانه سوز به جایگاهها مراجعه نمی‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، توافق‌نامه همکاری انجمن صنفی سی.ان.جی کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف تربیت و آموزش تکنسین برای تعمیر و تبدیل خودروهای گازسوز امضا شد.

    در جلسه انعقاد این تفاهم‌نامه، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، گفت: خوشبختانه در ایران حدود 250 هزار کیلومتر شبکه خطوط انتقال عادی گاز و همچنین 34 هزار کیلومتر شبکه خطوط فشار قوی داریم و امروزه شاهد بزرگ‌ترین ناوگان خودروهای گازسوز دنیا در ایران هستیم.

      اردشیر دادرس، از ضریب بیش از 80 درصدی نفوذ گاز در کشور خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون ضریب نفوذ گاز شهری 90 درصد و ضریب نفوذ گاز در روستاهای کشور بیش از 70 درصد است، از این رو زیرساخت‌های لازم برای توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی و گسترش استفاده از این سوخت پاک از سوی مصرف کنندگان فراهم است.

    وی، افزایش سطح آموزش و ارتقای استانداردها در صنعت سی.ان.جی کشور را امری ضروری خواند و افزود: انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، متولی 22 هزار نفر شاغل از اپراتورهای ساده تا مدیران ارشد این صنعت در سراسر کشور است که موضوع آموزش و ارتقای دانش فنی تمامی این افراد، با همکاری نهادهایی همچون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امکان‌پذیر است.

    رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با بیان اینکه هم‌اکنون به ازای هر 4700 خودروی گازسوز، یک جایگاه وجود دارد، تأکید کرد: در حدود چهار میلیون دستگاه خودرو در سطح کشور، از این انرژی پاک استفاده می‌کنند که اگر سهم 92 درصدی ناوگان تاکسیرانی و سهم 65 درصدی حمل و نقل عمومی را به این مجموعه بیافزاییم، موضوع آموزش و ارتقای فرهنگ سازمانی بیش از پیش در این مجموعه بزرگ مشخص می‌شود.

    دادرس با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود در کشور، شرایط را برای توسعه صنعت سی.ان.جی و افزایش مصرف این سوخت پاک فراهم می‌کند، بیان امیدواری کرد که با تعامل سازنده و گسترده انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، پیشرفت صنعت سی.ان.جی و توسعه دانش فنی و استانداردهای ان را شاهد خواهیم بود.

    به گفته وی، مصرف سی‌ان‌جی در ایران، ضمن کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و گرمایش عمومی زمین، مزیت‌های فنی و ایمنی در حوزه تأمین سوخت را هم در برمی‌گیرد و در مجموع از نظر اقتصادی بار بزرگی را از روی دوش دولت برمی‌دارد.

    دادرس یادآور  شد: صنعت سی‌ان‌جی ایران، صنعتی جوان با سابقه بیش از 40 سال در کشور است که با وجود جوانی با سرعت بالایی رشد کرده است و آثار مثبت آن بر اقتصاد انرژی کشور بیش از پیش احساس می‌شود. با این حال رشد این صنعت بدون داشتن رویکرد و نگاه استراتژیک و حرکت نکردن همه اجزای آن در مسیر یکسان به سوی نقطه مطلوب، نمی‌تواند تضمین شود.

    وی همچنین افزود: از بزرگ‌ترین افتخارهای صنعت سی‌ان‌جی ایران این است که در یک دهه مسیری را طی کرد که بسیاری از کشورهای پیشرو در این صنعت در طول چند دهه آن را طی کردند و نکته مهم‌تر آنکه در این مدت دانش فنی صنعت نیز بومی شد. توجه به این حقیقت که کشورهایی همچون پاکستان، آرژانتین و هند که خیلی پیش‌تر از ایران به این صنعت روی آورده‌اند، هنوز برای ساخت جایگاه به کشورهای دیگر وابسته‌اند، اهمیت حرکت طی شده را دو چندان می‌کند.

    رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی کشور تأکید کرد: یکی از ارکان مهم در اقتصاد مقاومتی اجرای درست اقتصاد انرژی مقاومتی است که سی.ان.جی در اجرای موفق آن نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند و در جلوگیری از افزایش تورم در کرایه حمل و نقل عمومی (مسافر و کالا) در داخل شهر ها و به ویژه کلان‌شهرها نقش تعیین‌کننده دارد.

    دادرس افزود: در افق چشم‌انداز 1410 تعداد خودروهای کشور به 30 میلیون دستگاه خودرو افزایش خواهد یافت و این در شرایطی است که جایگاه‌های عرضه سوخت کشور پاسخگوی نیاز این تعداد خودرو نیست. دست‌کم 1500 جایگاه سی‌ان‌جی و 5 ‌هزار جایگاه جدید عرضه بنزین باید ساخته شود تا جوابگوی نیاز کشور باشد. هم‌اکنون به‌علت کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی، حدود 45 درصد خودروهای دوگانه‌سوز به این جایگاه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

    *اشتغال‌زایی 45 هزار نفری با افزایش سهم CNG در سبد سوخت

    در این نشست همچنین، مسئول اتاق تولیدکنندگان قطعات و مراکز تبدیل و تعیمر خودروهای گازسوز با بیان اینکه سهم 70 درصدی سی.ان.جی در سبد سوخت از سوی دولت هدف‌گذاری شده است، گفت: با گازسوز کردن 13 میلیون خودرو در کشور دولت به راحتی به این هدف می‌رسد.

    علی محمودیان با بیان اینکه در برنامه‌های دولت، افزایش سهم سی.ان.جی کشور در سبد سوخت به 70 درصد، هدف گذاری شده است، گفت: دولت برای رسیدن به این هدف 2 راهکار اصلی در پیش رو دارد که راهکار نخست آن تشویق خودروسازان برای تولید خودروهای پایه گازسوز و راهکار دوم آن هم تبدیل خودروهای موجود در بازار به دوگانه‌سوز است.

    وی تصریح کرد: هم اکنون 13 میلیون خودرو در سطح کشور، آماده تبدیل به پایه گازسوز هستند که اگر این امر انجام شود، دولت به راحتی به هدف خود رسیده است.

    محمودیان با بیان اینکه گازسوز کردن 13 میلیون خودرو در کشور به پیش شرط‌هایی نیاز دارد، تصریح کرد: پایه اساسی این طرح توجه به کارگاه‌های موجود تبدیل و دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور است که برای سامان‌دهی آنها برداشتن گام‌های اساسی لازم و ضروری است.

    وی ادامه داد: آموزش منابع انسانی و تعریف استانداردهای آموزشی و شغلی، تدوین و بازنگری استانداردهای محیط، ابزار و استانداردهای بازرسی واحد‌های سی.ان.جی از جمله این گام‌های اساسی است.

    محمودیان تأکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به‌عنوان پرچم‌دار و مشوق این فرآیند، همکاری خوبی را با این اتاق به انجام رسانده و ما را یاری کرده است، این همکاری‌ها و تعامل‌ها به‌طور حتم در راستای رشد و تعالی دو جانبه خواهد شد.

    وی توضیح داد: طرح سامان‌دهی مراکز تبدیل و تعمیر خودروهای دوگانه‌سوز بر مبنای دستیابی به سهم 70 درصدی سی.ان.جی در سبد سوخت کشور است و با اجرایی شدن این طرح، 45 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد که با سیاست‌های کلان دولت در زمینه اشتغال نیز همپوشانی دارد.

    مسئول اتاق تولیدکنندگان قطعات و مراکز تبدیل و تعیمر خودروهای گازسوز کشور، یادآور شد: هم‌اکنون سازمان ملی استاندارد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت کشور، گروه خودروسازان، سازندگان قطعات خودرو، وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و کمیسیون صنایع و انرژی مجلس، از جمله فعالان در این اتاق هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط