فونیکسریمکسبهتام

تاثیر کاهش تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی

عصر خودرو: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال جاری یکی از مهمترین دغدغه‌های سیاستگذاران اقتصادی کشور است و عموامل موثر بر افزایش و یا کاهش آن زیر ذره بین تحلیلگران اقتصادی کشور قرار گرفته است. تولید خودرو در چهار ماه اول امسال کاهش یافته اما آیا بر نرخ رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد یا خیر؟

تاثیر کاهش تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از اقتصاد نیوز، بر اساس آمارهای منتشر، میزان تولید خودرو در کشور به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافته است و با توجه به اینکه خودرو به‌عنوان یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی بوده، ممکن است کاهش تولید آن بر رشد فصل های آینده تاثیری منفی بگذارد. اما سیدعلی مدنی‌زاده، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نگاه دیگری به این موضوع دارد و معتقد است شرایط فعلی تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

    مدنی‌زاده می‌گوید: صنعت خودرو بعد از تحریم‌ها و رکود تورمی که در سال 91 و 92 بر اقتصاد سایه انداخت، وارد مرحله رکود شد. یعنی هم خرید و فروش خودرو کاهش یافت و هم تولید آن. در نتیجه ظرفیت تولید خودرو کاهش یافت و خودروسازان تنها با بخش کوچکی از ظرفیت تولید خود به فعالیت ادامه دادند. کاهش تولید و کاهش ظرفیت تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی آن سال‌های تاثیر منفی گذاشت و یکی از عواملی بود که نرخ رشد اقتصادی را منفی کرد.

    مدنی‌زاده تاکید می‌کند: چندی بعد به دلیل کاهش تورم، انتظارات مثبت اقتصادی و ایجاد برخی از تسهیلات شرایط خودروسازان بهبود یافت و آنها توانستند تولید خود را افزایش دهند. اما این افزایش در حدی بود که آنها توانستند ظرفیت خالی تولید خود را پر کنند و شرایط به قبل از تحریم و رکود اقتصادی نزدیک شد. یعنی رشد جهشی خودرو در این دوره، بر نرخ رشد اقتصادی تاثیر گذاشت.

    وی معتقد است اکنون هم که تولید خودرو اندکی کمتر شده، اما این میزان تولید به نحوی نیست که بر نرخ رشد اقتصادی کشور تاثیر نامطلوب بگذارد و آن را مجددا منفی کند. بنابراین شاید بخش خودرو نتواند به شدت قبل نرخ رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد اما می‌تواند رشد اندک خود را به بخش‌های دیگر هم منتقل کند. بنابراین  نرخ رشد خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تاثیر منفی نمی‌گذارد و آن را نزولی نمی‌کند.

    در همین رابطه علیرضا صابونی‌ها، به عنوان یکی از کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگوی اخیر خود با تجارت فردا به نوعی همین گفته مدنی‌زاده را تایید کرده است. وی بررسی کرده بود که هر کدام از بخش‌های اقتصادی در سال گذشته چه وضعیتی را به لحاظ رشد اقتصادی تجربه کرده‌اند.

    صابونی‌ها بزرگ‌ترین پیشران‌های سهیم در رشد یک‌درصدی صنعت را «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» می‌داند و معتقد است با دستیابی به توافقات اولیه در خصوص پرونده هسته‌ای کشور در سال گذشته این صنایع توانستند بر تنگناهای تامین قطعات خود فائق آیند و تولیدات برخی از خطوط تولید خود را که به صفر رسیده بود، مجدداً فعال کنند. اما وی انتظار تجربه چنین رشدی برای سال 1394 را کاملاً نابجا می‌داند.

    نرخ رشد اقتصادی سال جاری چقدر است؟
    اما نرخ رشد اقتصادی چقدر خواهد بود؟ در گزارش‌های متعددی سرنوشت رشد اقتصادی ایران در سال جاری و آتی بررسی شده است. بر اساس گفته‌های مسئولان نرخ رشد اقتصادی در سال جاری بین 3 تا 5 درصد خواهد بود.

    از آن جمله می‌توان به پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز اشاره کرد که گفته سیاست دولت این است که رشد اقتصادی ماندگار پدید آورد و نرخ تورم را تک‌رقمی کند. اما امسال با رشد احتمالی سه درصدی اقتصاد، کشور از رکود خارج می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی گفت: سال گذشته رشد 3 درصدی اقتصاد را شاهد بودیم و امسال دولت پیش‌بینی رشد 5 درصدی در اقتصاد را دارد.

    اما آنچه در مورد نرخ رشد اقتصادی وجود دارد آن است که اگرچه همه بر مثبت بودن آن تاکید دارند اما معتقدند میزان این رشد بسیار اندک خواهد بود. مگر آنکه در سایه توافقات در سال 95 افزایش فروش نفت تاثیر جهشی بر رشد اقتصادی بگذارد. اما همه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ایران دیگر رشد اقتصادی منفی را تجربه نخواهد کرد. این نکته را چندی پیش جواد صالحی اصفهانی هم عنوان کرده و گفته بود: به نظر من ایران دیگر رشد منفی اقتصادی را تجربه نمی‌کند و اگر مذاکرات به نتیجه مثبت برسد در سال 2015 میلادی اقتصاد ایران با سرعت بالغ بر پنج درصد رشد خواهد کرد.

    رشد دو تا سه درصدی را سخنگوی دولت هم متذکر شده و گفته بود با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده سال آینده دستکم 3 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. اما مسئولان دولتی نگرانی‌هایی از تاثیر جهشی کاهش قیمت نفت بر نرخ رشد اقتصادی دارند که احتمالا در سایه رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت، مرتفع خواهد شد . به عبارتی می‌توان گفت نگرانی‌ها درم ورد نرخ رشد اقتصادی بیشتر متکی بر قیمت و میزان صادرات نفت است تا دیگر بخش‌ها و از جمله خودرو .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو