فونیکسریمکسبهتام

رشد تولید دوگانه‌سوزها

عصر خودرو: آمار تولید خودروهای دوگانه‌سوز‌ در ۴ ماهه ابتدای سال‌جاری در حالی روند افزایشی داشته است که بنا به گفته برخی کارشناسان این افزایش، تداوم خواهد داشت.

رشد تولید دوگانه‌سوزها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز در 4 ماه ابتدای سال‌جاری 21.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته است؛ به‌طوری که در این مدت تولید پژو 405 دوگانه‌سوز رشد 118 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.


    از سوی دیگر رشد 93 درصدی پژو پارس دو گانه سوز نسبت به 4 ماه ابتدای سال گذشته نیز از علاقه ایران‌خودرو به این محصول حکایت دارد. برهمین اساس سمند دوگانه‌سوز نیز رشد 20 درصدی در بازه زمانی یاد‌شده را تجربه کرده است. در راستای افزایش تقاضای مشتریان نسبت به خودروهای دوگانه‌سوز شاهد تولیدیک 1631 دستگاه تیبا در سال‌جاری بودیم، حال آنکه در سال گذشته تیبای دوگانه‌سوز تولید نداشته است. با این حال اما پراید دوگانه‌سوز در 4‌ماهه سال‌جاری افت 31 درصدی را تجربه کرده است. بنا به نظر کارشناسان رویکرد مشتریان به خرید خودروهای دوگانه‌سوز قابل پیش‌بینی بوده؛ زیرا افزایش 300 تومانی قیمت بنزین در سال‌جاری افزایش تقاضا برای خودروهای دوگانه‌سوز را به دنبال داشت. کارشناسان در این باره به تجربه سال‌های گذشته بازار خودرو اشاره می‌کنند و اینکه با اجرای طرح اولیه هدفمندی یارانه‌ها در سال 89 قیمت بنزین سهمیه‌ای 400 تومان و قیمت بنزین آزاد به لیتری 700 تومان تغییر یافت. بر همین اساس گرایش مشتریان به خرید خودروهای دوگانه‌سوز افزایش پیدا کرد، اما بعد از عادی شدن قیمت بنزین تقاضا برای این خودروها روند کاهشی داشت. در مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 با افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای به لیتری 700 تومان و قیمت آزاد به لیتری 1000 تومان، بار دیگر شاهد گرایش مشتریان به خرید خودروهای دوگانه‌سوز بودیم، اما با گذشت چندماه بار دیگر مشتریان روند عادی خرید خودرو را دنبال کردند که علت این موضوع ضعف در زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این خودروها عنوان شده است. بر همین اساس کارشناسان معتقدند که افزایش آمار تولید خودروهای دوگانه‌سوز در 4 ماه ابتدای سال‌جاری نیز به تک‌نرخی شدن بنزین به هزار تومان ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل شاهد تاثیر این موضوع بر رفتار مشتریان هستیم. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که گرایش مشتریان ایرانی به خرید دوگانه‌سوزها همچنان تداوم داشته باشد و علت این موضوع را افزایش زیرساخت‌های لازم طی سال‌های گذشته در این باره می‌دانند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط