فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۰۶۰»

موتورسیکلت‌ها روزانه ۳۴۶ تن آلاینده وارد ریه مردم تهران می‌کنند

عصر خودرو : معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تأکید بر لزوم جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی گفت: ۱.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران و بیشتر در محدوده مرکزی شهر تردد می‌کنند.

موتورسیکلت‌ها روزانه ۳۴۶ تن آلاینده وارد ریه مردم تهران می‌کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از نسیم، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم جایگزینی تدریجی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی در شهر تهران به ویژه در محدوده مرکزی شهر،‌ گفت: با توجه به قیمت نسبتاً بالای موتورسیکلت‌های برقی، حمایت دولت و ارائه تسهیلات بانکی به خریداران این نوع موتورسیکلت‌ها،‌ پیش ‌نیاز اجرای این طرح ملی است که آثار و نتایج اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مثبت فراوانی را به دنبال دارد.
    سید جعفر تشکری هاشمی افزود: با فرض قیمت هر دستگاه موتورسیکلت برقی به مبلغ حدود سه هزار دلار، جایگزینی 150 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت‌ برقی به همراه تأمین زیرساخت‌های شارژ این نوع موتورسیکلت‌ها، مستلزم سرمایه‌گذاری ای‌ بالغ بر 600 میلیون دلار است.
    وی با اعلام این که هزینه سرمایه‌گذاری برای هر دستگاه موتورسیکلت برقی حدود 4 هزار دلار و ارزش بنزین صرفه‌جویی شده برای این نوع موتورسیکلت بابت 90 کیلومتر پیمایش روزانه، سالانه 800 دلار معادل 26 میلیون و 688 هزار ریال است، تأکید کرد: صرفه‌جویی ناشی از جایگزینی 150 هزار دستگاه موتورسیکلت‌ بنزینی با برقی، هر سال برابر 120 میلیون دلار است.
    معاون شهردار تهران با اشاره به این که سهم موتورسیکلت های تهران در حمل و نقل شهری، 13 درصد است که بخش قابل توجهی از آن در محدوده مرکزی شهر که تنها 4 درصد از مساحت کل شهر را در بر میگیرد صورت می‌پذیرد،‌ اظهار کرد: متوسط پیمایش هر دستگاه موتورسیکلت در تهران حدود 100 کیلومتر در روز است.
    مهندس تشکری هاشمی با بیان این که 47 درصد راکبان موتورسیکلت از این وسیله به منظور رفت و آمد روزانه بین محل کار و سکونت، 29 درصد به عنوان وسیله‌ای جهت امرار معاش و 24 درصد نیز برای سایر موارد از جمله تفریح استفاده می‌نمایند، تصریح کرد: سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران 21 درصد، سهم سواری‌ها 43 درصد و سهم سایر وسایل نقلیه از جمله وانت بارها بر روی هم 36 درصد است.
    وی با تأکید بر این که بیش از یک پنجم آلودگی هوای تهران ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها بوده و آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت تا 8 برابر یک دستگاه خودرو است، اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران و عموماً در محدوده مرکزی شهر تردد می‌کنند که این تعداد تا سال 1400 به بیش از دو میلیون دستگاه می‌رسد.
    افزایش آلایندگی موتورسیکلت های تهران به 195 هزار تن تا سال 1400
    معاون شهردار تهران با اشاره به این که آلودگی صوتی موتورسیکلتها در تهران در حال حاضر 80 دسی بل است، اظهار کرد: تعداد تصادفات منجر به خسارت موتورسیکلتها در سال گذشته 55 هزار فقره بوده که با استمرار وضع موجود و با 50 درصد افزایش، در سال 1400 به 83 هزار فقره افزایش می یآبد.
    مهندس تشکری هاشمی با اشاره به این که بر اساس برآورد شرکت کنترل کیفیت هوا با همکاری هسته پژوهشی سوخت و احتراق (وابسته به دانشگاه صنعتی شریف)، انتشار انواع آلاینده های ناشی از تردد موتورسیکلت صرفاً در محدوده مرکزی تهران طی سال گذشته شامل 876 تن ذرات معلق کمتر از 10 میکرون و 95 هزار تن مونوکسید کربن بوده، تصریح کرد: با ادامه وضع موجود در این محدوده، در سال 1400 میزان ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به یک و 300 تن و میزان مونوکسید کربن نیز به 140 هزار تن می رسد.
    وی با تأکید بر این که بر مبنای همین اطلاعات، دیگر آلایندههایی که موتورسیکلت ها در محدوده مرکزی تهران طی سال گذشته تولید کردند، مشتمل بر دو هزار و 600  تن اکسیدهای نیتروژن و 28 هزار تن ترکیبات آلی فرّار بوده که با استمرار وضع موجود در محدوده مذکور، در سال 1400 میزان اکسیدهای نیتروژن به سه هزار و 900 تن و میزان ترکیبات آلی فرّار نیز به 50 هزار تن افزایش می یآبد، اضافه کرد: در حال حاضر موتورسیکلت¬های تهران سالانه 126 هزار تن و هر روز 346 تن آلاینده تولید میکنند که این میزان در سال 1400 به سالانه 186 هزار تن و هر روز 535 تن افزایش خواهد یافت.
    معاون شهردار تهران با اشاره به این که هدف گذاری کشور ژاپن، افزایش سهم وسایل نقلیه برقی به 50 درصد از مجموع وسایل نقلیه موجود در این کشور است، اظهار کرد: سیاست های حمایتی دولت ژاپن به منظور دست‌یآبی به این هدف بزرگ شامل حمایت از عرضه وسایل نقلیه برقی از یک طرف و حمایت از تقاضای این وسایل نقلیه پاک از طرف دیگر است.
    مهندس تشکری هاشمی با بیان این که از چین و تایوان در آسیا گرفته تا انگلستان و آلمان در اروپا، برنامه های جامعی برای حمایت از وسایل نقلیه برقی تدوین و اجرا شده، تصریح کرد: این برنامه ها شامل پرداخت یارانه خرید تا یک سوم کل قیمت برای خریداری تا معافیت یا تخفیف عمده در مالیات سالانه برای استفاده از وسایل نقلیه پاک را در بر می گیرد و در تمام اقدامات حمایتی، این دولت ها هستند که نقش مستقیم را بر عهده داشته و سهم عمده ای را به این منظور ایفاء می کنند.
    وی در پایان با تأکید بر این که متوسط شیب تهران حدود 3 درصد است که این شیب در مقاطعی به حدود 8 درصد نیز میرسد، خاطرنشان کرد: قدرت موتورسیکلت برقی تابعی از عملکرد سیستم موتور و باتری است و گروهی از موتورسیکلت های برقی برای حرکت در معابر شیب دار این کلان شهر مناسب هستند که دارای قدرتی بیش از سه هزار وات بوده و با توجه به وسعت شهر، توان پیمایش حدود 100 کیلومتر با هر بار شارژ را داشته باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو