فونیکسریمکسبهتام

مقایسه مزدا ۳، هیوندای الانترا GT و فولکس‌واگن گلف

عصر خودرو: بخش خودروهای جمع‌وجور یا کامپکت همواره یکی از بخش‌های داغ بازار هست و تقریباً تمام خودروسازهای بزرگ دنیا برای این سگمنت یک نماینده معرفی کردند.

مقایسه مزدا ۳، هیوندای الانترا GT و فولکس‌واگن گلف
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازار خبر، اگر بخواهیم یک خودرو جمع‌وجور با قیمت مناسب تهیه کنیم بهتر است این سه مدل یعنی مزداهیوندای الانترا GT و فولکس‌واگن گلف را در نظر بگیریم.درواقع امروز می‌خواهیم سه خودرو از سه کشور مختلف را باهم مقایسه کنیم، که هرکدام بهترین نماینده برند خود در این بخش هستند.

الانترا GT 2016 با پیروی از سنت هیوندای دستخوش تغییراتی شده است اگرچه که این تغییرات اندک است. مزدا 3 یکی از خودروهای موفق این بخش است که سال گذشته جایزه اتومبیل سال را از نشریه AutoGuide دریافت کرد و امسال هم با ظاهری زیباتر وارد میدان شده است. سال گذشته همه مدل‌های جدید فولکس‌واگن گلف به‌روزرسانی شد و توانست جایزه‌های مختلفی را در سراسر جهان از آن خود کند.
نیازی به گفتن نیست، این یک گروه قوی از رقبا هست. اما کدام یک بهترین ماشین جمع‌وجور است؟


هندلینگ، کیفیت سواری و راحتی
گلف و مزدا 3 ازنظر کیفیت سواری به‌راحتی می‌توانند جز بهترین‌ها در بخش خود باشند. شاسی، فرمان و ترمز در هر دو خودرو واکنش خوبی دارند و برای ارائه یک رانندگی اسپورت، خوب عمل می‌کنند. هرچند، سواری این دو بیش‌ازحد خشن است اما رانندگی با آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده هست. عملکرد گلف کمی بهتر است درحالی‌که مزدا در شرایط مرطوب بهتر عمل می‌کند.

تعلیق الانترا در مقایسه با نسخه‌های قبلی بهبود قابل‌توجهی داشته و یک سواری متعادل ارائه می‌کند. دیگر نشانی از تکان تکان خوردن عقب به خاطر عیوب آسفالت و ناهمواری‌ها نیست، اما هنوز هم خارج از کلاس گلف و مزدا 3 هست و همواره کمتر می‌درخشد. همچنین صدای باد و سروصدا در داخل کابین الانترا GT، نسبت به دو اتومبیل دیگر، بیشتر است.


مرتب‌سازی بر اساس توازن قدرت
مزدا و هیوندای هر دو از موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری، بهره می‌برند اما اساس و فلسفه آن‌ها متفاوت است. الانترا قدرت 173 اسب بخار ارائه می‌دهد که 18 اسب بخار بیش‌تر از مزدا 3 است. هر دو خودرو از یک گیربکس اتوماتیک شش سرعت استفاده می‌کنند، بااین‌حال تعویض دنده در مزدا اغلب سریع‌تر انجام می‌شود و احساس نرم‌تر و بهتری از هیوندای اتوماتیک ارائه می‌کند.
2015 Elantra GT
اما، هیچ‌کدام نمی‌توانند با پیشرانه گلف رقابت کنند. موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری توربوشارژ گلف، 170 اسب بخار و گشتاور نزدیک به 270 نیوتون متر تولید می‌کند که تقریباً 60 نیوتون متر بیشتر از مزدا 3 و الانترا GT است. گلف از این قدرت و گشتاور به خوبی استفاده کرده است و این باعث شده همواره مقابل دو رقیب خود سربلند باشد. گلف همانند مزدا از گیربکس شش سرعت بهره می‌برد اما در تعویض دنده کمی مردد است.


کم‌مصرف، کم‌مصرف‌تر و کم‌مصرف‌ترین
با داشتن کمترین قدرت، تعجبی ندارد که مزدا 3 بالاترین امتیاز را در مصرف اقتصادی سوخت داشته باشد. مزدا 3 در بزرگراه 5.7 لیتر و در شهر 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند. اسکای‌اکتیو بیش از یک اصطلاح است و بهره‌وری آن در محصولات مزدا کاملاً ملموس است.

باکمال تعجب، گلف توربوشارژ با مصرف 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه و 9.3 لیتر در شهر ازنظر مصرف سوخت دوم شد. الانترا GT هم با مصرف 7.2 لیتر در بزرگراه و 9.8 لیتر در شهر در این آزمون بدترین عملکرد را داشت.

طراحی داخلی کابین
هر سه خودروها در این زمینه جذاب هستند و فضای داخلی باکیفیتی ارائه کرده‌اند. فضای داخلی گلف از همه جهات کیفیت بهتری دارد. الانترا یک طرح داخلی لطیف‌تر و مشابه سوناتا ارائه می‌دهد، درحالی‌که مزدا 3 ساده‌تر است و تعداد کمی از عناصر آن الهام گرفته از طراحی داخلی آئودی و مرسدس است.

موقعیت راننده در مزدا 3 و الانترا GT خوب است و ادوات در موقعیت خوبی واقع‌شده‌اند. اما هیچ‌کدام به‌اندازه گلف خوب نیستند. به نظر می‌رسد فولکس‌واگن فضای داخلی گلف را در درجه اول پیرامون راننده طراحی کرده و تنظیمات و تمام کنترلرهای اولیه کاملاً در دسترس قرار دارند.
فضای داخلی کابین
الانترا و مزدا 3 را می‌توان در دو سبک بدنه سدان یا هاچ‌بک، انتخاب کرد. گلف هم دارای دو سبک بدنه است اما هر دو هاچ‌بک هستند و تفاوتشان در سه در و یا پنج در بودنشان است. النترا به‌عنوان یک هاچ‌بک، با ظرفیت حمل بار 651 لیتر، نسبت به گلف با ظرفیت 645 لیتر کمی جادارتر است. هر دو آن‌ها مزدا 3 اسپورت را به خاطر داشتن تنها 572 لیتر به‌سختی تحقیر کردند. با انتخاب مدل سدان هم داستان همین است و الانترا حدود 70 لیتر بیشتر از فضای بار مزدا 3 دارد.

نتایج در صندلی عقب متفاوت است، مزدا 3 با فضای پای حدود 1 متر در این زمینه بهترین است. اما در طی آزمایش، ما در قسمت عقب مزدا احساس راحتی نکردیم و دلیل آن‌هم پلاستیک خشک قسمت استراحتگاه دست بود. الانترا باید فضای سر خوبی داشته باشد، اما آپشن سانروف پانوراما در هاچ‌بک GT همه‌چیز را تغییر داده و حتی، کسانی که قد متوسطی دارند هم باید هنگام نوشتن سر خود را خم کنند. البته گلف در قسمت عقب بهترین فضا را ارائه می‌دهد و به‌راحتی سه نفر در عقب جای می‌گیرند.

 

فولکس واگن گلف 2015

مزدا 3 2015

هیوندای الانترا GT 2016

موتور (مدل تست شده)

چهار سیلندر / 1.8 لیتر توربوشارژ

چهار سیلندر / 2 لیتر

چهار سیلندر / 2 لیتر

توان

170 اسب بخار

155 اسب بخار

173 اسب بخار

گشتاور

270 نیوتن متر

203 نیوتن متر

209 نیوتن متر

وزن

1315 تا 1375 کیلوگرم

1293 تا 1368 کیلوگرم

1239 تا 1384 کیلوگرم

جای پای عقب

90.42 سانتی‌متر

90.93 سانتی‌متر

87.8 سانتی‌متر

حجم صندوق عقب

645 لیتر

351 تا 572 لیتر

419 تا 651 لیتر

مصرف سوخت در شهر

9.3 لیتر در 100 کیلومتر

7.9 لیتر در 100 کیلومتر

9.8 لیتر در 100 کیلومتر

مصرف سوخت در بزرگراه

6.4 لیتر در 100 کیلومتر

5.7 لیتر در 100 کیلومتر

7.2 لیتر در 100 کیلومتر

شروع قیمت

18815

17765 دلار

18075 دلار

قیمت فول آپشن

32005

33250

26550

قیمت‌گذاری
تاکنون شما ممکن است متوجه شده باشید که گلف در این آزمون‌ها برنده این مقایسه شده است و باید صادقانه بگوییم که دراین‌بین بهترین ماشین است. اما از نظر قیمت، احتمالاً بدترین هست. حداکثر قیمت گلف همراه با موتور دیزل به 32000 دلار هم می‌رسد. ممکن است بگویید مزدا می‌توانید گران‌ترین باشد، اما مزدا پر از ویژگی هایی است که گلف فاقد آن‌هاست. مدل فول مزدا همراه کروز کنترل تطبیقی، صفحه‌نمایش بر روی شیشه جلو، نظارت بر نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار دنده‌عقب و صندلی‌های چرم واقعی عرضه می‌شود. اما گران‌ترین گلف با قیمت 32000 دلار هنوز از صندلی‌های چرم مصنوعی برخوردار است.

درزمینه قیمت‌گذاری، مثل همیشه، هیوندای الانترا برنده است. الانترا در گران‌ترین تریم باقیمت 28000 دلار و با برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مانند گرم‌کن فرمان، گرم‌کن صندلی‌های عقب و گرمایش و تهویه مناسب صندلی‌های جلو به فروش می‌رسد. البته، هیوندای ضمانت‌نامه پنج ساله جامع و 10 ساله برای انتقال قدرت، ارائه می‌کند.

در اینجا باید به یک نکته مهم اشاره کرد و آن این است که مزدا 3 در این بین تنها ماشینی است که توانسته از طرف سازمان ایمنی IIHS با امتیاز بالایی جز امن‌ترین خودروها باشد.

جمع‌بندی
گلف در بیشتر زمینه‌ها موفق بوده و بهترین عملکرد را ارائه کرده است ، اما قیمت برخی مدل‌های آن با توجه به آپشن‌ها بسیار گران تمام می‌شود. الانترا قیمت مناسبی دارد، اما در مقابل دو رقیب خود حرفی برای گفتن ندارد.


 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو