فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۰۶۳»

آلودگی موتورسیکلت ۸ برابر خودرو

عصر خودرو : تهران میزبان بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت است که حدود ۹۰ درصد این دستگاه ها غیراستاندارد هستند و از سوی دیگر بیش از ۲۰ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی پایتخت را بر عهده دارند.

آلودگی موتورسیکلت ۸ برابر خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران ، در هر ساعت 800 هزار موتور سیکلت در تهران تردد می کند و در 650 نفر در تصادفات بیش از یک سوم موتورسوارها هستند، البته این امر بی علت نیست زیرا طبق اطلاعات منتشر شده 90 درصد موتورسیکلت ها فاقد استاندارد هستند.

    یکی از راه های جلوگیری از بروز آلایندگی و کاهش تصادفات ترویج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی است که البته تحقق این امر در گرو در نظر گرفتن تسهیلات مناسب و همچنین اتخاذ سیاست های مناسب در این زمینه است.

    آسیبی که موتورسیکلت کاربراتوری به جامعه وارد می کند بسیار سنگین است، روزانه 300 هزار تن آلایندگی در هوا پخش می کنند و به هر حال لازم است به این اعداد و ارقام بی توجه نباشیم.

    تولید موتورسیکلت ها در گرو رعایت استاندارد اجباری

    بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در گفت وگویی گفت: تولید موتور سیکلت مانند خودرو دارای استانداردهای اجباری هستند.

    وی ادامه داد: معضل بزرگی است که خیلی جدی دولت برای آن برنامه داشته باشد، گاها شنیده می شود که موتورسیکلت ها استاندارد نیستند باید گفت که موتورسیکلت ها این مشکل را ندارد اما مصرف کنندگان سلیقه خودشان را بر روی موتور اعمال می کنند.

    وی با اشاره به عدم استقبال از موتورسیکلت های برقی، افزود: یکی از مشکلات اصلی قیمت تمام شده و نوع کاربری از موتورسیکلت است و مصرف موتورسیکلت در ایران جنبه اشتغال زایی، حمل بار و پیک موتوری است.

    دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران گفت: موتور سیکلت برقی قیمت تمام شده و توانایی مورد انتظار از آن است بنابراین مورد استقبال مصرف کنندگان قرار نمی گیرد.

    موتور سیکلت برقی نیازمند تسهیلات

    ضیاء مقدم افزود: 50 درصد قیمت موتورسیکلت را باتری تشکیل می دهد و از سوی دیگر دولت تسهیلات خاصی برای مصرف کننده اختصاص نداده است.

    دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران تصریح کرد: در کشورهای خارجی از جمله چین، مالزی و تایلند که استفاده از موتور سیکلت های برقی رایج است اکثراً از طرف دولت تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته می شود.

    موتورسیکلت های فاقد استاندارد

    ولی آذروش مدیر عامل ستاد معاینه فنی گفت: از بدو تولید موتورسیکلت در کشور مشکل آغاز و ایجاد شده است که اکثر موتورسیکلت ها فاقد استانداردهای لازم هستند.

    مدیر عامل ستاد معاینه فنی افزود: البته باید بهبود وضعیت عبور و مرور تهران در دستور کار باشد.

    وی با اشاره به اینکه سهم آلودگی موتورسیکلت ها در تهران 21 درصد است، اضافه کرد: حدود یک پنجم آلودگی تهران ناشی از تردد موتورسیکلت است.

    آلودگی یک موتورسیکلت 8 برابر خودرو

    وی با بیان اینکه آلودگی یک موتورسیکلت 8 برابر خودرو است، افزود: جمعیت موتورسیکلت های تهران بیش از 3 میلیون است که حدود یک و نیم میلیون موتور در محدوده شهر تردد می کنند.

    95 درصد موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند

    وی ادامه داد: 95 درصد موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند بنابراین از ورود این موتورسیکلت ها به داخل طرح باید جلوگیری شود.

    وی با اشاره به اینکه 24 درصد تردد موتورسیکلت ها در تهران برای تفریح است، اضافه کرد: در واقع 40 خط در سطح تهران برای معاینه فنی فعال هستند و از سوی دیگر تنها 93 دستگاه به مراکز 14 گانه شهر تهران مراجعه کرده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط