فونیکسریمکسبهتام

چشم طمع آمریکایی‌ها به بازار خودرو ایران

عصر خودرو : به‌تازگی مجله معتبر فوربس در گزارشی با اشاره علاقه‌مندی که در میان شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها به وجود آمده است

چشم طمع آمریکایی‌ها به بازار خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازارخبر،  به‌تازگی مجله معتبر فوربس در گزارشی با اشاره علاقه‌مندی که در میان شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها به وجود آمده است، درباره فضای پساتحریم و اثر آن بر اقتصاد ایران نوشت: باوجوداینکه آمریکا در رأس این مذاکرات حضور داشت اما متأسفانه به حال شرکت‌های آمریکایی تأثیر چندانی نخواهد داشت و این شرکت‌ها تا زمانی که دستورالعمل بیشتری از سوی دولت آمریکا که همکاری تجاری با ایران را ممنوع کرده است، اعلام نشود از بازار ایران دور خواهند ماند.

    با این‌همه شرکت‌های آمریکایی سرگرم ارزیابی فرصت‌های تجاری در صنایع کلیدی مانند نفت و گاز و صنعت هواپیمایی هستند که به دلیل تحریم آمریکا ناوگان فرسوده‌ای دارد. ایران بزرگ‌ترین بازار بهره‌برداری نشده و بکری است که جمعیت طبقه متوسط تحصیل‌کرده آن تمایل دارد همانند سایر دنیا بهترین امکانات را در اختیار داشته باشند و خودرو در اول فهرست کالاهای موردتقاضاست. بر اساس این گزارش، بیش از 985 هزار خودروی سواری در سال 2014 در ایران فروخته شد. ایران بزرگ‌ترین بازار خودرو در خاورمیانه بوده و تقریباً یک‌سوم بازار آلمان است. تحریم‌ها به‌نوعی باعث شدند ایران با پیشرفت شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو و سایپا درزمینهٔ تولید خودرو به خودکفایی برسد. طبق گزارش اخیری که خبرگزاری ایسنا به نقل از موسسه فراست‌اند سالیوان منتشر کرده است، بخش خودروی کوچک که در ایران وجود ندارد، تا سال 2022 شاهد فروش بیش از 250 هزار دستگاه در این کشور خواهد بود. مجموع فروش بازار خودروی ایران تا سال 2022 به 2.3 میلیون خودرو رشد خواهد کرد که بیش از دو برابر رقم کنونی است. طبق این گزارش، دولت کنونی ایران، سیاست‌های مناسب فعالیت‌های تجاری دارد و مشارکت دولت در صنعت خودرو کمتر شده و حتی تعرفه‌های واردات خودروهای هیبریدی به چهار درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آمار اخیر که از سوی سازمان گمرک ایران منتشر شده است، واردات خودروهای هیبریدی 112 درصد و واردات قطعات برای مونتاژ خودرو 57 درصد رشد کرده است. این آمار تعجب‌آور نشانه واضحی از تمایل دولت به مشارکت خارجی در صنعت خودروی این کشور بوده و روند مشارکت خارجی هم رو به رشد است. این گزارش در پایان خاطرنشان کرد آمریکایی‌ها باید پیش‌ازاینکه دیر شود اقدام کنند و لازم است که شرکت‌های خودروسازی آمریکایی و سیاست‌گذاران این کشور به مزایای بودن به‌عنوان بخشی از این داستان رشد توجه کنند.
    Tondar90

    از دیگر سو و به دلیل شوک ناشی از توافق و امتناع مردم از خرید خودروهای نو تولید داخل، در هفته‌ای که گذشت قیمت چند مدل از خودروهای داخلی در بازار آزاد کاهش یافت. همچنین در این هفته بانک جهانی پیش‌بینی‌های خود از آینده اقتصاد ایران را بهبود داد و اعلام کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران در سال 2016 به 5 درصد می‌رسد و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 2 برابر می‌شود. این بانک همچنین پیش‌بینی کرده است که با برداشته شدن تحریم‌ها کشورهای هند، چین، انگلستان، بیشترین مبادلات تجاری را در آینده با تهران خواهند داشت.
    چنان‌که رفت، در این هفته قیمت برخی تولیدات داخلی نیز در بازار خودرو کاهش یافت و پژو 206 مدل V8 معادل 100 هزار تومان،‌ پارس تندر 500 هزار تومان، تندر اتوماتیک 500 هزار تومان و قیمت تندر 90 مدل E2 هم یک میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافته است. البته این کاهش تنها به قیمت‌های بازاری خودروهای مذکور مربوط می‌شود و خودروسازان وطنی همچنان اعتقاد دارند قیمت خودروهای تولید داخل نمی‌تواند کاهش یابد.

    گفته می‌شود دو شرکت و شریک انگلیسی هندی جگوار و لندروور، قصد دارند در اسلواکی کارخانه تولید خودرو بزنند. این دو شرکت اعلام کرده‌اند به‌زودی تفاهم‌نامه مشترک خود درباره ساخت یک کارخانه بزرگ در اسلواکی را اعلام می‌کنند. جگوار لندروور که قصد دارند در مکزیک و ایالات‌متحده آمریکا نیز کارخانه‌هایی برای تولید خودرو احداث کنند کارخانه مشترک خود را در شهر نیترا واقع در غرب اسلواکی خواهند ساخت. دکتر رالف اسپث مدیر ارشد اجرایی جگوار لندروور درباره دلایل ساخت این کارخانه در اسلواکی می‌گوید: “با توجه به موقعیت اقتصادی اسلواکی، این کشور پتانسیل‌های جذابی برای توسعه فرصت‌های کاری داشت. این کارخانه در کنار تأسیسات ما در انگلستان، هند، چین و کارخانه در حال ساخت برزیل به رشد هرچه بیشتر ما کمک خواهد نمود.” همه تلاش جگوار لندروور این است که با ساخت این کارخانه‌ها تولیدات خود را تا 300 هزار دستگاه از انواع مدل‌های جگوار و لندروور که همگی از بدنه‌هایی با ویژگی آلومینیومی سود می‌برند افزایش دهد. البته به‌رغم ساخت تعدادی کارخانه در اقصی نقاط جهان، شعبه انگلیسی جگوار لندروور همچنان مرکز اصلی این شرکت باقی خواهد ماند.
    خبر دیگر اینکه واردات خودرو به آمریکا در نیمه نخست سال رکورد زد. بر طبق آمارهای اعلام شده در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ایالات‌متحده امریکا بیش از 171.5 میلیارد دلار خودرو و قطعات منفصله وارد نموده است که در نوع خود بی‌سابقه است. این گزارش را اداره آمار تهیه کرده و روزنامه دیترویت نیوز در گزارش مفصلی به چندوچون این خبر مهم پرداخته است. بر طبق این گزارش بخش عمده این واردات در ماه ژوئن جاری انجام گرفته است و بالغ بر 43.8 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که صادرات خودرو و قطعات از آمریکا در ماه جاری در حد 12.8 میلیارد دلار ثابت مانده است. به‌طورکلی در شش ماهه نخست سال واردات خودرو 7% افزایش داشته است و صادرات خودرو نیز با 4 درصد کاهش به 74.8 میلیارد دلار رسیده است. کارشناسان عمده دلایل روند رو به رشد واردات را افزایش گسترده تولید خودرو در مکزیک می‌دانند. در سال‌های اخیر مکزیک به دلیل نرخ دستمزدهای اندک به یک پایگاه پر مزیت برای خودروسازان بزرگ تبدیل شده است. در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 11.3 میلیارد دلار خودرو و قطعات از مکزیک به ایالات‌متحده آمریکا صادر شده است.مسئولان گروه فیات کرایسلر که پس از ادغام جنب‌وجوش جالبی در عرضه محصولاتشان دارند به‌تازگی از ارائه گونه‌ای خاص از رنگ‌آمیزی برای محصولات اسپرت داج سخن گفته‌اند که برگرفته از محصولات تولیدی برند داج در دهه 1970 میلادی است. این شیوه که Plum Crazy یا آلو دیوانه نام دارد پیش‌ازاین در محصولات مشهور داج در دهه 70 استفاده می‌شد و حال گفته شده مدل‌های چلنجر و چارجر به این شیوه رنگ‌آمیزی مزین خواهند شد. این رده سفارشی از رنگ منحصربه‌فرد بنفش و خطوط چندگانه سیاه برخوردار بوده و قرار است برای رده‌های سفارشی همچون موپار، SRT هل کت و R/T آماده و مهیا گردد و برای ماه نوامبر به مشتریان تحویل گردد. قرار است خودروهای تولیدی داج که از این رنگ‌آمیزی برخوردارند در گردهمایی Woodward Dream Cruise که یک فستیوال کوچک است در خیابان وودوارد Royal Oak میشیگان جمع شوند.مراسم معرفی رنو سیمبل نشان می‌دهد مسئولان نگین خودرو امید بسیاری برای فروش مناسب مدل سیمبل در ایران دارند. در روزهای گذشته بسیاری از سایت‌های خودرویی و اقتصادی صنعتی با پوشش مراسم رونمایی این محصول، فعالیت تبلیغاتی گسترده‌ای برای نگین خودرو انجام دادند. البته پاسخ مخاطبان و کامنت های ارسال شده نشان از آگاهی بالای آنان و اطلاعات دقیق خودرویی دارد. غالب این مخاطبان کاملاً تغییر نام سیمبل را می‌دانستند و از قیمت بالای لوگان 2013 گله‌مند بودند.رضا شیوا رییس شورای رقابت در گفت‌وگو با فرارو در این خصوص به وجود هزینه‌هایی ازجمله تعرفه 45 درصدی واردات خودرو، مالیات بر ارزش افزود، هزینه شماره‌گذاری و … اشاره کرد و گفت: اختلاف قیمت کنونی در بازار ایران و خارج از ایران به خاطر وجود این هزینه‌ها است. واردکننده این هزینه‌ها را می‌پردازد و به‌طور طبیعی می‌خواهد که با دریافت از مصرف‌کننده آن را جبران کند.
    وی با اشاره به اینکه نرخ واقعی خودرو به‌اضافه هزینه‌ها و سود حداکثر هفت‌درصدی که خدمات پس از فروش نیز در دل آن قرار دارد، نرخ خودروهای وارداتی را تعیین می‌کند، گفت: مشکلی که درگذشته داشتیم این بود که برخی از نمایندگی‌های ما نماینده واقعی نبودند و خودشان واسطه بودند. این به خاطر شرایط تحریمی بود و اکنون امکان حضور نمایندگی رسمی شرکت‌های خودروی دنیا در ایران فراهم می‌شود لذا تنوع خودروهای وارداتی در کشور بیشتر خواهد شد. به گفته وی افزایش تنوع موجب رقابتی شدن بازار می‌شود و احتمالاً در قیمت‌ها نیز اثرگذار است زیرا فروشندگان برای جلب مشتری مجبور خواهند بود که سود کمتری را در نظرگیرند.شیوا همچنین با اشاره به اینکه بازار در شرایط رکود است و تقاضا برای خرید خودرو زیاد نیست، گفت: بعد از توافق قیمت خودروهای وارداتی کاهش‌یافته و این روند کاهشی احتمالاً تا شش ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. بعد از حضور نمایندگی‌های رسمی و افزایش تنوع و شکل‌گیری بازار رقابتی نیز می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود. شیوا در پایان خاطرنشان کرد: بازار خودروهای داخلی به نسبت خودروهای وارداتی تغییرات چندانی نخواهد داشت.
    خبر حاشیه‌ای این روزها نیز به تصادف خودروی رحیم استرلینگ ستاره 21 ساله انگلیسی مربوط می‌شود که مرسدس بنز 125 هزار دلاری خود را نابود کرد. ستاره 21 ساله فوتبال بریتانیا، که عنوان گران‌ترین ترانسفر این فصل را هم به خود اختصاص داده، باز هم حاشیه‌ساز شده است. به گزارش خبرآنلاین، مرسدس بنز این فوتبالیست، قبل از دیدار دیشب منچستر سیتی در یک تصادف متوقف شده است. در این تصادف خود او در خودرو حضور نداشته است. نکته جالب اینجاست که تعداد 2 عدد گاز خنده در اتومبیل او کشف شده است. گاز خنده یک ماده محرک است و استرلینگ چند بار مصرف این ماده را رد کرده است.


    خبرهای رسیده از چین نشان می‌دهد همچنان اقتصاد این کشور در بحران غوطه می‌خورد و بازار خودروی این کشور با بحران فروش روبه رو است. بر طبق گزارش China Passenger Car Association فروش خودرو در ماه جولای میلادی با 2.5 درصد کاهش به 1.3 میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که بازار خودروی چین پس از 17 ماه افت فروش، در ماه گذشته میلادی با کاهش چشمگیری در فروش مواجه بوده و بر طبق گزارش بلومبرگ خرید خودرو به کمترین مقدار از فوریه 2014 رسیده است. تا چند ماه پیش کمتر کسی فکر می‌کرد رشد فروش خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان با چنین رکودی مواجه گردد. کارشناسان عمده دلایل این رکود را تضعیف مصنوعی یوان چین در برابر دلار دانسته‌اند که باعث شده تا حاشیه سود صادرکنندگان چینی افزایش یابد و در عین حال توان خریداران داخلی برای خرید خودرو کاهش یابد. یک شرکت نوپای خودروسازی در آمریکا ابرخودرویی ساخته که یکی از نسخه‌های آن با 2 هزار اسب‌بخار قدرت قیمت نجومی بیش از 2 میلیون دلار دارد! به گزارش مهر، شرکت Trion که در کالیفرنیای آمریکا قرار دارد در دنیای خودروسازی مدرن تقریباً چیزی برای ارائه نداشته تا اینکه با ابرخودروی Nemesis حالا خود را به‌عنوان رقیبی سرسخت و شاید غیرقابل مهار برای غول‌های خودروسازی جهان معرفی می‌کند.
    خودروی Nemesis را باید در زمره ابرخودروها یا همان خودروهای خاص گران‌قیمتی که توان موتوری آن‌ها بسیار بیشتر از خودروهای رایج بازارهای جهانی است به شمار آورد. نسخه‌ای از این خودرو با توانی در حدود 2 هزار اسب‌بخار ارائه شده که شاید خریدن آن کار هر ثروتمندی نباشد زیرا 2.2 میلیون دلار قیمت دارد! البته مدل‌های ارزان‌تری نیز از این خودرو ارائه شده که به‌رغم توان موتوری پایین‌تر، همچنان در زمره ابرخودروها جای می‌گیرد.نسخه‌ای از Nemesis که تحت عنوان Nemesis N1-RR معرفی شده 1.6 میلیون دلار قیمت داشته و با برخورداری از موتوری قدرتمند 1400 اسب‌بخاری و طرح خاص بدون سقف توجه بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو را به خود جلب کرده است. تمامی نسخه‌های مختلف این ابرخودرو به موتور 8 سیلندر توربوشارژ دوقلو و جعبه‌دنده 8 سرعته مجهز هستند. صفر تا صد این خودروها چیزی در حدود 2.8 ثانیه است و جالب اینکه تا 466 کیلومتر بر ساعت هم حداکثر سرعت دارد!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو