فونیکسریمکسبهتام

انتقادی به روش‌های فروش ایران‌خودرو وارد نیست

عصر خودرو:فعالان عرصه صنعت خودرو نسبت به اطلاعیه جدید شرایط پیش‌فروش خودروسازان واکنش مثبت نشان دادند و گفتند: خودروسازان داخلی در راستای بازارسازی و ایجاد رونق چاره‌ای جز پیش‌فروش‌های ویژه حتی با سود مشارکت ۲۸ درصدی ندارند.

انتقادی به روش‌های فروش ایران‌خودرو وارد نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین ، در حالی خودروسازان به تازگی برخی محصولات خود را با نرخ سود مشارکت 28 درصدی با سه مدل پیش‌فروش عادی، پلکانی چهار مرحله‌ای و پیش‌فروش گروهی برای فروش گذاشته که فعالان عرصه خودرو آن را امری مثبت و در راستای رونق بازار عنوان می‌کنند. اما اینکه چنین اطلاعیه‌‌ای با اعلام نرخ سود 28 درصدی مشارکت در خودروسازی چقدر مورد موافقت بانک‌ها قرار می‌گیرد وچه میزان تحریک تقاضا در پشت پرده آن وجود دارد، تامل برانگیز است و باید صبر کرد.

    فعالان عرصه خودرو معتقدند پس از اینکه وام خودرو به دو برابر افزایش یافت و چنین سیاستی نیز برای تحریک تقاضا موثر واقع نشد حال می‌توان با ارائه پیش‌فروش‌های ویژه خودروسازان اندکی بازار را از حالت رکود به سمت رونق سوق داد.

    چندی پیش پارکینگ‌های مملو از خودرو شرکت‌های خودروسازی کشور سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی شد و حتی اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری در خصوص آن نیز عنوان کرد که در یکی از پارکینگ‌های خودروسازان کشور 80 هزار خودرو پارک است و این نشان از افت شدید تقاضا دارد. این در حالی است که نه خودروسازان و نه فعالان این عرصه چنین موضوعی را تا به حال رد کرده اند اما چنین داستانی از نگاه آنان یک بازیگر نقش اول دارد که آن همان «رکود» است.

    سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عوامل رکود بازار خودرو می‌گوید: خودروسازان باید در شرایط فعلی که بازار رونق ندارد و تقاضایی نیست با اعلام چنین روش‌های فروشی، اندکی بازار را تکان دهند و به جای اینکه مورد انتقاد قرار بگیرند، باید تشویق هم بشوند، چرا که همین روش‌ها از سوی یک خودروساز است که موجب بازارسازی می‌شود.

    مدیر فروش اسبق ایران‌خودرو دیزل با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم و ناتوانی مالی آنها، رکود بازارها را در پی داشته است، می‌افزاید: در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده نباید خودروسازان را مقصر اصلی رکود دانست زیرا درست است که آنها تولید خود را طی سال‌های اخیر افزایش داده‌اند اما از آنجایی که قدرت خرید مردم موازات با آن تقویت نشده‌، موجب کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو شده است.

    او با بیان اینکه  انتقادی به روش‌های فروش ایران‌خودرو وارد نیست، گفت: حال که خودروسازان  برخی محصولات ارائه شده خود را برای فروش با نرخ سود مشارکت 28 درصدی پیش‌فروش کرده اند، بهتر است نظام بانکی کشور  هم آن را بپذیرد زیرا شرکت بزرگی مانند ایران خودرو قصد بازارسازی دارد و در راستای تحریک تقاضا چنین پیش‌فروشی را برای مردم ارائه خواهد داد. از سویی تعیین سود مشارکت 28 درصدی، رقم جدیدی برای بانک‌های کشور نخواهد بود.

    این کارشناس صنعت خودرو افزود: قدرت خرید خودرو در بین مصرف‌کنندگان آنقدر مضمحل شده که 3 تا 4 دهک، دیگر قادر به خرید خودرو نیستند. برای چندمین بار است این موضوع را از سال گذشته تا کنون مطرح می‌کنم و تنها راه خروج از این وضعیت را ایجاد تقاضا می‌دانم که سیاست تازه خودروسازان در راستای همین بازارسازی‌ها است و اگر این اتفاقات در بازار خودرو به وجود نیاید، نتیجه بحرانی‌تر شدن بازار است.

    لیلاز با بیان اینکه سال‌های 89 تا 92 نزدیک به40 تا 50 درصد از قدرت خرید مردم کم شده‌است، می‌گوید:افراد از قشر متوسط به پایین حتی دیگر قدرت خرید پراید را هم ندارند و از طرفی قشر متوسط در بستر همین رکود ضعیف‌تر شده و مایل به خرید خودرو نیستند.

    این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان تنها توانسته‌اند افزایش هزینه ریالی خود را از طریق بهبود بهره‌وری تامین کنند، بیان می‌کند: چنین شرایطی که بازار به حالت رکود رفته نباید از خودروسازان انتظار معجزه داشت و ورود خودروهای ارزان قیمت را انتظار کشید زیرا بیشتر بازارها مانند مسکن، فولاد و سیمان دچار رکود شده‌اند و این مساله هم ناشی از کاهش قدرت خرید است و اگر تولیدکنندگان کشور بخواهند قیمت‌های تولید خود را فقط کاهش بدهند، تولید و صنعتی نمی‌ماند و مشکلی نیز حل نخواهد شد. از سویی این سال‌ها زیر سایه رکود بازار خودرو تنها واردکنندگان منتفع شده‌اند.

    قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده حتی توان مالی قشر کارگر جامعه برای خرید لبنیات و مواد غذایی سالم از بین برود، می‌گوید: برخی معتقدند  راه‌اندازی کمپین‌هایی مانند نه به خودروسازان داخلی می‌تواند مشتریان را از بازار خودروهای داخلی دور کند در حالی که اصلا راه‌اندازی چنین گروه‌هایی در فضای مجازی موثر نیست مگر برای محصولات لبنیات چنین کمپین‌هایی به راه افتاده که انقدر مصرف آنها در بین مردم کاهش یافته است؟ مسلما پاسخ آن خیر است زیرا مشکل اصلی قدرت خرید مردم است که برای خرید هر نوع کالایی پایین آمده است. کاهش مصرف لبنیات از سوی مردم تبعات جدی در زمینه سلامت و تغذیه خواهد گذاشت که نبود تقاضا در این حوزه دیگر مانند خودرو نیست که به راحتی سمت محصولات وارداتی بخواهد هدایت شود.

    این اظهارات در حالی است که به تازگی شرکت ایران خودرو در اطلاعیه‌‌ای شرایط پیش‌فروش خود را به صورت عادی، پلکانی چهار مرحله‌ای و پیش‌فروش گروهی اعلام کرده است. گرچه این سیاست تازه خودروسازان در شرایط فعلی زیر سایه رکود و موج‌های علیه تولید داخلی در دستور کار قرار گرفته اما فعالان عرصه خودرو این را به معنای بازسازی بازار داخلی خودرو و تحریک تقاضا می‌دانند از سویی کارشناسان معتقدند که اگر نظام بانکی نیز سود مشارکت 28درصدی آن را مورد اتهام قرار ندهد، چنین رویه‌ای می‌تواند بس اولیه خروج بازار خودرو از رکود را فراهم کند. در حالی که باید دید چه فضایی از سوی سیاستگذاران نه خودروسازان ایجاد می‌شود که آن بخش از جامعه هم که قدرت خریدشان را طی سال‌های اخیر از دست داده بودند به عنوان متقاضی خودرو در بازار ظاهر شوند. 

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو