فونیکسریمکسبهتام

سرنوشت متروی هشتگرد-قزوین در هاله‌ای از ابهام؛

کابوس آزادراه قزوین-تهران جایگزین رویای مترو می‌شود

عصر خودرو : سرنوشت طرح متروی هشتگرد-قزوین به‌عنوان یکی از نیازهای مهم حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و زیست‌محیطی شمال غرب کشور باوجود اتمام قریب‌الوقوع خط کرج-هشتگرد در هاله‌ای از ابهام برای عملیاتی شدن قرار دارد.

کابوس آزادراه قزوین-تهران جایگزین رویای مترو می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، نقطه آغازین طرح احداث متروی هشتگرد به قزوین در حالی در سال 85 کلید خورد که قرار بود بر اساس آن قطار شهری پس از رسیدن به شهر جدید هشتگرد در طول مسیری 74 کیلومتری و پس از عبور از 5 ایستگاه نظرآباد، آبیک، کاسپین، محمدیه به شهر قزوین می‌رسی اما با گذشت 9 سال هم اکنون سرنوشت این طرح در هاله ای از ابهام است.

    طرحی بین استانی که از همان 9 سال پیش با استقبال مسئولان شهرستان‌های نظرآباد و قزوین و البته دلگرمی مردم این منطقه و حتی دیگر استان‌های شمال غربی کشور مواجه شد، زیرا با عملیاتی شدن مترو هشتگرد به قزوین و اتصال آن به متروی تهران، کابوس مسافرت در آزادراه‌های همیشه ترافیک زده، آلوده و پرخطر قزوین، کرج و تهران برای میلیون‌ها مسافر این مسیر تبدیل به رویای مسافرتی راحت، سریع و ارزان از شهرها و استان‌های اطراف به تهران تبدیل می‌شد.

    با این‌حال این طرح در طول سالیان گذشته دستخوش تغییر و تحولات متعددی شد تا بیم و امیدهای بسیاری در رابطه با تحقق احتمالی این پروژه وجود داشته باشد چنانکه در گام اول نبود «توجیه اقتصادی» به‌عنوان اولین مانع در مسیر تحقق این طرح قرار گرفت و باعث شد تا این پروژه از سوی دولت پیشین به محاق کشانده شود

    فاینانس چینی جایگزینی برای بهانه نبود اعتبارات

    بهانه‌ای که البته خیلی زود با دلایلی چون روان‌سازی میلیون‌ها سفر روزانه میان تهران و قزوین، کاهش تلفات جاده‌ای و مسائل زیست‌محیطی مرتفع شد تا پس از پذیرش دوباره طرح، انجام مطالعات پیش از ساخت پروژه متروی هشتگرد به قزوین آغاز شود.

    در گام بعدی دوباره موضوع کمبود اعتبار برای این پروژه مهم ملی مطرح شد تا اینکه این مشکل نیز با موضوع «طرح فایناس» از طریق یکی از شرکت‌های چینی مرتفع شد تا مهم‌ترین مانع برای تحقق متروی هشتگرد به قزوین و آغاز عملیات اجرایی مرتفع شود.

    با این‌ وجود بازهم این طرح وارد فاز اجرایی نشد و با تغییر دولت دهم و روی کار آمدن دولت جدید، سلایق حاکم بر دولت‌ها نیز دست‌خوش تغییر شد و طرح احداث متروی هشتگرد به قزوین در محاق بی‌توجهی و بهانه‌تراشی‌ها متوقف شد.

    راه‌آهن دوخطه جایگزین مترو

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به‌عنوان یکی از دستگاه‌های متولی طرح متروی قزوین در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه ملی می‌گوید: طرح ادامه متروی هشتگرد به قزوین فعلاً از اولویت پروژه‌ها و طرح‌های استانی خارج‌شده است

    حامدمانی فر با اشاره به پروژه 400 میلیارد تومانی که قرار است جایگزینی برای مترو باشد، ادامه می‌دهد: با تأکید وزیر راه و شهرسازی دوخطه شدن شبکه ریلی قزوین به تهران در دستور کار قرارگرفته و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

    وی در رابطه با امکانات پروژه دوخطه کردن مسیر راه‌آهن تهران- قزوین بیان می‌کند: وزیر راه و شهرسازی بر دوخطه کردن شبکه ریلی قزوین به کرج تأکید دارد و قرار شده تا با اجرای این طرح زمینه دسترسی شهرهای اطراف قزوین به این شبکه را ایجاد کنیم تا مردم در این شهرها نیز بتوانند از مزیت راه‌آهن دوخطه برخوردار شوند.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین همچنین در زمینهٔ خارج شدن طرح احداث مترو از اولویت‌های استان می‌گوید: هرچند طرح متروی هشتگرد به قزوین از اولویت‌های استان خارج‌شده اما هنوز نمی‌توان گفت که اجرای آن منتفی شده با این‌حال باید در آینده تصمیم مقتضی در این‌ باره گرفته شود اما فعلاً در پی اجرای دوخطه کردن راه‌آهن تهران به قزوین هستیم.

    متروی شهر گرمسار در آستانه افتتاح

    استاد عمران دانشگاه آزاد تهران در تحلیل خود از موانع تحقق متروی هشتگرد به قزوین می‌گوید: متروی هشتگرد به قزوین یکی از طرح‌های ملی و حیاتی در حیطه حمل‌ونقل، ترافیک، مسائل زیست‌محیطی و حتی حوزه‌های اجتماعی در کشور و به‌تبع آن شمال غرب و استان قزوین است.

    مهران پور نجاتی ادامه می‌دهد: بهانه‌هایی چون نبود اعتبارات و توجیه اقتصادی بی‌پایه و اساس است و بیشتر ناشی از ندیدن شهرستان‌ها است که راه علاج آن نیز متأسفانه استفاده از قدرت چانه‌زنی و نفوذ در شریان‌های تصمیم‌گیری است.

    این کارشناس راه‌سازی می‌افزاید: جای شگفتی است که مسئولان وزارت راه از دل شهر تهران یعنی ایستگاه افسریه تا شهر 39 هزارنفری گرمسار با حجم مسافرت‌های روزانه چند هزارنفری در این محور بااعتباری بالغ‌بر 1100 میلیارد تومان خط دوطرفه مترو احداث می‌کنند آنگاه روزانه میلیون‌ها مسافرت پرهزینه و پرحادثه در محور قزوین- تهران را نادیده می‌گیرند؟

    وی معتقد است پیش از آغاز طرح متروی هشتگرد به قزوین باید نگاه‌های تبعیض‌آمیز را از میان برداشت و ضرورت‌های یک شهر 39 هزار نفرِ با یک استان 1 میلیون و 300 هزارنفری و ناحیه‌ای با پوشش 18 میلیون نفر جمعیت در شمال غرب کشور را از هم متمایز کرد.

    دوخطه شدن قطار قزوین- تهران مورد استقبال مردم قزوین قرار نخواهد گرفت

    بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر و نیز دیدگاه مسافرانی که در مسیر قزوین- تهران و بالعکس در حال تردد پیوسته هستند حاکی از آن است که طرح دوخطه شدن قطار قزوین- تهران هرچند کار ارزشمندی است و می‌تواند مسافران خاص خود را داشته باشد اما هنوز چندان با استقبال مسافران مواجه نشده چراکه هنوز جابجایی از مقصد ایستگاه راه‌آهن تهران برای برخی مشکل‌ساز است و اگر این امکان در ایستگاه آزادی یا صادقیه تهران ایجاد می‌شد حلال مشکلات بود در کنار آن باوجود فعال شدن مسافرکش‌های خطی مسیر قزوین- تهران در تقاطع ولیعصر حتی شاهد بی‌رونقی کسب‌وکار اتوبوس‌های ولوو و اسکانیا در پایانه قزوین هستیم.

    این خودروهای خطی با برخورداری از امتیازاتی چون تردد سریع‌تر و بدون نیاز به اسکان ده‌ها مسافر، هزینه ارزان‌تر، سرعت بیشتر و نزدیکی به مرکز شهر عملاً در حال تبدیل‌شدن به اولین انتخاب مسافران قزوین و تهران برای تردد هستند همچنین مقصد و مبدأ این خودروهای خطی تقاطع ولیعصر قزوین، میدان آزادی و یا خیابان جناح در تهران است که به‌نوعی دسترسی آسان‌تر به پایانه و خطوط مترو را برای مسافران فراهم می‌آورد

    دراین‌بین اما مسافران برای استفاده از قطار در مسیر کوتاه قزوین- تهران باید مسافتی را تا راه‌آهن قزوین و تهران طی کنند و پس از معطلی‌های طولانی در نهایت مسافت اندک میان این دو شهر را با قطار طی کنند که طبق بررسی‌ها باوجود شرایط حاضر چندان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

    متروی هشتگرد به قزوین متوقف نشده و از طریق فاینانس اجرا می‌شود

    نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی دراین‌بین معتقد است علیرغم همه گمانه‌زنی‌ها و تعیین اولویت‌ها، طرح متروی هشتگرد به قزوین متوقف نشده بلکه تنها شکل اجرای آن با تغییراتی مواجه شده است.

    حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی می‌گوید: باوجود مخالفت ضمنی وزیر راه و شهرسازی با ادامه مترو هشتگرد تا آبیک، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه کشور برای ادامه این طرح تا آبیک موافقت کرده بر همین اساس طرح مطالعاتی خط متروی هشتگرد به آبیک به پایان رسیده و آماده اجرای مراحل بعدی است.

    عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت نامناسب بودجه دولت، متروی هشتگرد به قزوین از طریق فاینانس انجام می‌شود و در این زمینه نیز با یک شرکت چینی تفاهم‌نامه امضاءشده که برای احداث این خط مترو اقدام کند.

    وی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه هنوز مقدماتی است و وارد مراحل بعدی نشده بیان کرد: در صورت رفع موانع و اجرایی شدن این تفاهم‌نامه 5 تا 10 سال، عواید خط متروی هشتگرد به قزوین به شرکت چینی اختصاص خواهد یافت.

    متروی قزوین از کلیدی‌ترین پروژه‌های توسعه کشور و استان

    حجت‌الاسلام حسینی می‌گوید: پیگیری‌های مداوم و بسیاری برای اجراشدن هرچه زودتر این پروژه انجام‌شده چراکه اجرای پروژه احداث متروی هشتگرد به قزوین یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای کشور و استان قزوین است.

    وی ادامه می‌دهد: اجرای این پروژه در حوزه ایمن‌سازی و راهداری استان بسیار مهم است و در این راستا دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم موافق اجرای دوخطه کردن مسیر ریلی استان هستند اما مسئولان استان اولویت خود را اجرای مترو می‌دانند زیرا با حجم گسترده دانشجویان و سهولت در جابجایی ایستگاه مبدأ و مقصد این طرح مناسب‌تر است که امیدواریم با اختیارات وزارت کشور این کار عملیاتی و وارد فاز اجرایی شود.

    آزمونی بزرگ برای مسئولان استان

    متروی تهران به یکی از شهرهای 39 هزارنفری در جوار استان تهران با هزینه‌ای سنگین در دو خط، در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد اما در این‌ بین شهر 450 هزارنفری قزوین، استان یک‌میلیون و 300 هزار نفری و شمال غرب 18 میلیون نفری که اصلی‌ترین نیازمندان متروی هشتگرد به قزوین هستند، کماکان باید در راستای اجرای این طرح با اماواگرهای متعددی مواجه باشند.

    استان قزوین با توجه به نزدیکی به تهران در مسیر توسعه خود و خدمات‌رسانی به استان‌های هم‌جوار نیازمند برخورداری از سیستم حمل‌ونقل روان، سریع، ارزان و قابل‌دسترس است تا ضمن تأمین رفت‌وآمدهای بی‌خطر زمینه شکوفایی مسیر شمال غرب کشور را محقق کند باشد تا وزیر محترم راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس در اجرای این طرح تعمق و بازنگری کرده و اجازه دهند استان قزوین نیز در عصر فنّاوری و سرعت از امکانات جابجایی مناسبی برخوردار شود.

    فراموش نکنیم امروزه در کنار اروپا، شهرهای آسیایی هم در حال دستیابی به قطارهای پرسرعت شهری و بین‌شهری هستند و ما از این قافله عقب‌مانده‌ایم، حال که می‌رویم تا میزبانی اجلاس‌های بین‌المللی را تجربه کنیم و هفته گذشته پذیرای شهرداران آسیایی بودیم و در سال آینده قزوین میزبان 200 شهر در اجلاس شهرهای جاده ابریشم است کمک کنیم تا برای رونق اقتصاد و گردشگری این شهر تاریخی، فرهنگی، صنعتی و دانشگاهی بستر لازم برای حمل‌ونقل مدرن و آسان هم ایجاد شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط