فونیکسریمکسبهتام

مبارزه با قاچاق سوخت کلید خورد

عصر خودرو : طرح عرضه گازوئیل بر اساس پیمایش طبق مصوبه هیئت وزیران و با هدف مبارزه با قاچاق سوخت از فردا اجرا می‌شود.

مبارزه با قاچاق سوخت کلید خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مبارزه با قاچاق سوخت کلید خورد طرح عرضه گازوئیل بر اساس پیمایش - مصوبه هیئت وزیران و با هدف مبارزه با قاچاق، در دو مرحله اجرا می‌شود؛ در مرحله اول عرضه گازوئیل بر اساس بارنامه خودروهای دیزلی است؛ در این مرحله اطلاعات همه ناوگان اعم از کامیون‌، اتوبوس و مینی‌بوس در سامانه متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ثبت و پس از پایش و راستی‌آزمایی با توجه به مدارک و اطلاعات، بارنامه، پلاک خودرو و صورت وضعیت، این داده‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تخصیص سوخت اعلام می‌شود.

    در مرحله دوم که قرار است مهرماه 95 اجرایی شود سوخت عرضه شده برای همه ناوگان اعم از درون شهری و برون شهری بر اساس سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (جی پی اس) محاسبه می‌شود.

    طبق پایش انجام شده 400 هزار کامیون، 20 هزار اتوبوس و 36 هزار مینی‌بوس بین‌شهری وجود دارد.

    براساس این گزارش؛ در 14 بهمن ماه  سال گذشته هیات وزیران مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه تکالیفی بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشت تا سوخت براساس پیمایش انجام شود. در این مصوبه آمده بود که تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی براساس پیمایش باشد و دوم اینکه کنترل خودروهای عمومی براساس سامانه‌های ردیاب صورت گیرد.

    بر این اساس؛ از اول مهر ماه سال 94 همه ناوگان حمل و نقل عمومی باید مجهز به این سامانه باشند و مقرر است که به صورت پایلوت طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش شروع شود.

    سهمیه اول، سهمیه پایه است که این سهمیه به همه ناوگان درون شهری و برون شهری با سند حمل و بدون سند و نوع دوم سهمیه‌بندی عملکردی است که براساس بارنامه، صورت وضعیت و راه‌نامه بین‌المللی به وسایل حمل و نقل عمومی داده می‌شود.

    رانندگان با مراجعه به سایت سازمان راهداری استعلام کارت هوشمند خود را می‌توانند انجام دهند، همچنین مراکز صدور کارت هوشمند هم دریافت اطلاعات پیمایش را انجام می‌دهند و در هر استان مراکز پاسخگویی مستقر شده است. هدف از این طرح توزیع عادلانه سوخت و ساماندهی عملکرد است.

    سهمیه پایه در دو تا سه ماه آینده هم یک پایش اساسی داده خواهد شد و رانندگان حمل و نقل عمومی گازوئیلی درون شهری باید برای ثبت نام دریافت این سهمیه به مراکز و سایت‌های ثبت نام مراجعه کنند. رانندگان درون شهری می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس www.navganbari.ir مراجعه کنند، از اول مهر سهمیه اول به سهمیه دوم تغییر می‌یابد.
    جلیل جعفری بنه خلخال عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اجرای طرح پیمایشی گازوئیل در کشور گفت: به طور یقین اجرای این طرح می‌تواند از قاچاق سوخت با ارزش کشور جلوگیری نماید.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر این سوخت گرانبها در کشور 10 برابر کمتر از کشورهای همسایه به فروش می‌رسد و متأسفانه مصرف‌کنندگان این سوخت ازنحوه مصرف آن سوء‌استفاده کرد و با پر کردن باک‌های خود سوخت را از کشور خارج کرده و به قیمت گزاف در مرزها به فروش می‌رسانند.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: اجرای طرح پیمایشی برای خودروهای سنگین راهکار عملی است که می‌تواند علاوه بر کنترل کمک بزرگی به حفظ این سوخت با ارزش در کشور نماید چرا که در مقوله بنزین نیز افراد سودجو با استفاده از کارت سوخت از این محصول استراتژی سوء‌استفاده می‌کردند.

    با توجه به اینکه دولت در گذشته طرحهای زیادی را برای مبارزه با قاچاق سوخت در کشور اجرا کرده و در برخی مواقع با کم و کاستیهایی مواجه بود به طوری که نه تنها قاچاق کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است. حال باید دید طرح پیمایش سوخت گازوئیل در کشور چقدر موفقیت آمیز خواهد بود تا بتوانیم ضمن کنترل مصرف از قاچاق این سوخت با ارزش در کشور جلوگیری کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو