فونیکسریمکسبهتام

معرفی برند‌ها و خودرو‌هایی که ممکن است دوباره وارد عرصه شوند

بازگشت به صحنه

عصر خودرو: در دوره‌های متعدد تاریخی تعداد زیادی از برندها و نام‌های مشهور جهان خودرو به دلایل مختلف از عرصه کنار رفته‌اند. برخی از این برندها به دلیل مشکلات مدیریتی و عدم فروش کافی از صحنه کنار رفته‌اند و برخی نیز به دلیل معضلاتی همانند بحران نفتی، بحران اقتصادی و حتی فدا شدن برای بقای سایر زیرمجموعه‌های یک خودروساز محو شده‌اند. به مرور برخی نام‌های مهم دوباره به صحنه بازگشته‌اند و برخی حتی چند بار زنده شده و دوباره ناپدید شده‌اند. شاید مهم‌ترین نمونه از این برندها بوگاتی باشد که پس از قطع فعالیت آن هم اندکی پس از جنگ جهانی دوم، در اواخر دهه ۸۰ دوباره بازگشت و بازهم نتوانست دوام بیاورد و دوباره توسط فولکس واگن در اواسط دهه ۹۰ زنده شد.

بازگشت به صحنه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶:۰۰
  • دینو
  • TRD
  • آلپاین
  • TVR
  • دتوماسو
  • بازگشت به صحنه
  • پلیموث
  • پونتیاک

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب به نام‌ها و برندهایی می‌پردازیم که ممکن است به زودی دوباره شاهد بازگشت‌شان به عرصه خودروسازی باشیم.

پونتیاک

جنرال موتورز در دوران بحران اقتصادی و آستانه ورشکستگی تعدادی از محبوب‌ترین نام‌های خود را حذف کرد. پس از اولدزموبیل که در ابتدای قرن بیست و یکم از گردونه تولید به طور کامل حذف شده بود، نوبت به پونتیاک، ساترن و ‌هامر رسید تا این غول آمریکایی بسیار لاغرتر و نحیف‌تر از سال‌های اوج خود شود. در میان نام‌های حذف شده در تاریخچه جنرال موتورز اما پونتیاک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ بسیاری این برند را عضلانی‌ترین برند تاریخ آمریکا و سرآغاز جنگی که در دهه60 میان برندهای مشهور آمریکایی رخ داد، می‌دانند. در این میان حذف پونتیاک در سال 2009 اما یکی از تلخ‌ترین خبرها برای خودرودوستان سراسر جهان بود. از آن زمان تا کنون پونتیاک به عنوان نام و برندی غیرفعال در میان زیرمجموعه‌های جنرال موتورز باقی مانده است. با این حال پس از موفقیت‌های پی‌در‌پی 2 نسل جدید کامارو و نگاه جنرال موتورز به گذشته باشکوهش، بسیاری چشم به بازگشت این برند دوخته‌اند. در این میان کارگاه‌های بسیاری دست به ساخت نمونه‌های مشابه پونتیاک ترنزام و براساس پلت‌فرم کاماروهای جدید زده‌اند تا آرزوی برخی برای سوار شدن بر یک ترنزام مدرن را محقق کنند. مدیران جنرال موتورز به هیچ وجه سخنی از بازگشت پونتیاک و بازیابی این برند به میان نیاورده‌اند، با این حال در صورتی که شایعات چند سال اخیر صحت داشته باشند و روند نگاه به گذشته جنرال موتورز ادامه یابد، شاید در دهه بعدی قرن بیست و یکم شاهد بازگشت محدود این برند باشیم.

آلپاین

رنو امروزه یکی از موفق‌ترین برندهای اروپایی است و توانسته در بیشتر بازارهای مهم جهانی گوی سبقت را از رقیب دیرینه خود یعنی پژو برباید. با این حال امروزه هیچ یک از محصولات اسپرت و استثنایی رنو با نام آلپاین عرضه نمی‌شوند. آلپاین که در ابتدا برای ساخت خودروهای اسپرت موتور عقب براساس متعلقات فنی و پلت‌فرم‌های رنو شکل گرفت، در دهه 70 میلادی رسماً جزئی از رنو شد و تا دهه 90 نیز هنوز به تولید خودروهایی قابل رقابت با پورشه 911 مشغول بود. با این حال رفته رفته رنو به این نتیجه رسید که آلپاین سوددهی کافی نداشته، بهتر است این برند را حذف کند. با این حال در چند سال اخیر تعداد زیادی خودرو مفهومی با نگاه به برند و ویژگی‌های فنی و ظاهری محصولات تاریخی این برند همانند A110 و A310 معرفی شده‌اند که کفه ترازو را به سمت شایعاتی که پیرامون بازگشت آلپاین وجود دارد، قوت می‌بخشد. شاید رنو در آینده‌ای نزدیک خودرو اسپرتی همانند آنچه از یک آلپاین انتظار داریم را عرضه کند و شاید همانند دهه 70 نیز نمونه‌های سریع‌تر محصولات عادی خود را تحت این عنوان عرضه کند. هرچه که رخ دهد احتمالاً به بازگشت آلپاین خواهد انجامید.

پلیموث

کرایسلر در سال 2001 تصمیمی تاریخی گرفت و یکی از برندهای قدیمی و سرشناس خود را از گردونه تولید خارج کرد؛ پلیموث به عنوان بازوی عضلانی و اسپرت‌ساز کرایسلر در کنار داج همواره در رقابتی سهمناک با فورد، شورولت و پونتیاک بود. با این حال به دلیل کاهش سوددهی این برند به خاطر تصمیمات نادرستی که در دهه 90 میلادی برای نحوه بازاریابی و انتخاب محصولات اتخاذ شد بود، شاید ادامه دادن این برند برای کرایسلر بیشتر دردسر داشت تا اعتبار. برخی محصولات اقتصادی و خانوادگی این برند اما تحت لوای کرایسلر و داج به حیات خود ادامه دادند. کرایسلر پیش از بحران اقتصادی در تصمیمی بجا به سمت گذشته درخشانش در دهه‌های 50 تا 70 میلادی کشیده شد و اعتبار مدل‌های عضلانی خود همانند چارجر، 300 و چلنجر را دوباره احیا کرد.
در این میان شایعاتی مبنی بر بازگشت پلیموث به صحنه آن هم با چند مدل خاطره‌انگیز عضلانی شنیده می‌شد؛ با این حال بحران اقتصادی و ورشکستگی این گروه خودروسازی سبب شد تا بیشتر پروژه‌های بلند‌پروازانه آن نیز به فراموشی سپرده شوند. با این حال در ابتدای دهه جدید میلادی باز هم شایعاتی پیرامون بازگشت پلیموث به گوش رسید. اینکه قرار است داج چلنجر با پلیموث باراکودا (شاید تحت برند SRT) جایگزین شود، امری است که هنوز احتمال آن بسیار بالاست.

TVR

این برند انگلیسی از دهه 60 به یکی از خودروسازان جنجالی جزیره بدل شد. قرار دادن پیشرانه‌های قوی فورد‌ روی خودروهایی سبک و وحشی به سبک شلبی کبرا از این دهه در TVR به سنت بدل شد و رفته رفته در دهه 90،
TVR به یکی از اصلی‌ترین نام‌ها در جهان خوروهای اسپرت بدل شد. محصولاتی همانند سربرا و گریفین در این دوره بارها در مقایسه‌های گروهی توانستند رقبایی به‌مراتب گران‌تر و مشهورتر را به چالش بکشند.
با این حال در میانه دهه اول قرن بیست و یکم بود که با تغییر مدیریت و برخی اشتباهات این خودروساز وارد چالشی اساسی شد و نتوانست دوام بیاورد. علاوه بر این عرضه محصولات وحشی TVR که امکانات ایمنی مورد نظر قوانین اتحادیه اروپا را نداشتند نیز با مشکلی اساسی مواجه بود. بارها خبرهایی مبنی بر واگذاری TVR به مالکان جدید و آغاز شدن پروسه طراحی مدل جدید شنیده شده است؛ با این حال هنوز هم مشخص نیست پشت درهای بسته این خودروساز اصیل چه خبر است. به احتمال زیاد تا چند سال آینده شاهد عرضه مدل جدیدی از این برند خواهیم بود.

جنسن

انگلستان یکی از پایگاه‌های برندهای لوکس اشرافی در جهان است. با این حال تعداد زیادی از این نام‌ها در سال‌های متمادی از میان رفته‌اند. یکی از برندهای مشهوری که جای خالی آن مدت‌هاست حس می‌شود، جنسن است. در میانه دهه 70 میلادی نتوانست به کارش ادامه دهد و ورشکست شد؛ با این حال در دهه 90 میلادی دوباره تلاش‌هایی برای بازگشت آن به عرصه انجام شد که در ابتدای قرن جدید به طور کامل شکست خورد. با این حال به‌تازگی شایعاتی که پیرامون بازگشت قدرتمندانه جنسن به عرصه قوی‌تر شده است. در میان محصولات تاریخی این برند شاید سری موفق اینترسپتر از همه جذاب‌تر باشد. همین خودرو نیز اصلی‌ترین گزینه برای بازگشت جنسن با مدیریت جدید است. مالکان جدید برند جنسن مدت‌هاست با منتشر‌کردن تصاویر ماکت‌های گلی و طرح‌های ابتدایی، خبر از احتمال تولید‌شدن نمونه مدرن‌شده اینترسپتر افسانه‌ای می‌دهند. احتمالات زیادی پیرامون نوع پیشرانه و مشخصات فنی خودرو نیز منتشر شده است. با این حال تاریخی دقیق برای معرفی نمونه نهایی و عرضه آن به بازار مشخص نشده است. آنچه مشخص است حاکی از آن است که احتمالاً به زودی شاهد بازگشت جنسن به صحنه خواهیم بود.

دینو

انزو فراری پسر عزیز و خلف خود را در جوانی از دست داد و آلفردینو فراری نتوانست پروژه‌های استثنایی خود برای خودروهای مسابقه‌ای فراری را به طور کامل به اتمام برساند. با این حال انزو تصمیم گرفت تا نام او را ‌روی محصولات مسابقه‌ای موتور وسط و همچنین برندی از فراری که به ساخت خودروهای ارزان‌تر مشغول است، قرار دهد. در این میان اولین فراری موتور وسط یعنی دینو 206 و 246 با استقبالی تاریخی مواجه شد و به یکی از استثنایی‌ترین محصولات تاریخ این کمپانی بدل شد. با این حال فراری تصمیم گرفت تا در اواخر دهه 70 برند دینو را کاملاً حذف کند و ادامه راه محصولات ارزان‌تر خود را با همان برند مادر طی کند. در سال‌های اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت فراری ارزان با نام دینو شنیده شد؛ شایعاتی که نهایتا به عرضه فراری کالیفرنیا انجامید و محقق نشد. با این حال با تغییر مدیریت فراری و آمدن سرجیو مارکیونه بر مصدر قدرت، این شایعات دوباره قوت گرفتند و حتی خود مدیرعامل فراری نیز عنوان کرد که در نظر دارد فراری ارزان‌تری با پیشرانه‌های 6سیلندر و تحت برند دینو به بازار عرضه کند. در صورتی که این گفته‌ها و شایعات صحت داشته باشند، احتمالا فراری برای ورود به بازارهای جدید و رقابت جدی‌تر با نمونه‌های ساده پورشه 911 و حتی کیمن و باکستر، محصولاتی پاک و اقتصادی‌تر تحت این برند عرضه خواهد کرد.

دتوماسو

شاید امروزه تنها خودروسازی که هنوز هم به سبک عصر حجر سوپراسپرت ایتالیایی تولید می‌کند، پاگانی باشد. استفاده از پیشرانه‌های فوق قوی در کنار کمترین امکانات رفاهی و یک پلت‌فرم سبک برای پدید آمدن یک سواری ناب اصلی‌ترین المان‌هایی هستند که سال‌هاست فراری و حتی لامبورگینی چندان به آنها علاقه‌ای ندارند. برندی که شاید امروزه جای خالی آن بیش از پیش احساس می‌شود اما دتوماسو باشد. این خودروساز ایتالیایی که توسط آله‌خاندرو دتوماسو آرژانتینی‌الاصل تاسیس شد، با استفاده از متعلقات فنی فورد خودروهایی به‌یاد‌ماندنی همانند پنترا و منگوستا را عرضه کرد. با این حال با پیر شدن آله‌خاندرو و مشکلات مدیریتی، بازار دتوماسو محدود شد و رفته‌رفته این خودروساز درهایش را بست. با این حال در 10سال اخیر بارها خبر از تولید مجدد محصولات این کمپانی و بازگشت آن به صحنه شنیده شده است. در ابتدا قرار شد تا یک کراس اوور با برند دتوماسو عرضه شود، اما این پروژه مسکوت ماند تا اخیرا پیش‌نمونه‌های آنچه نسل جدید پنترا نامیده شد، در حوالی مودنا (کارخانه دتوماسو در نزدیکی مزراتی و فراری است) رویت شد. با این حال هنوز هم هیچ خبر رسمی و قابل استنادی پیرامون نحوه بازگشت و زمان دقیق عرضه محصولات جدید این برند منتشر نشده است.


TRD

تویوتا با وجود آنکه در تاریخ پرفراز و نشیب موفق خود همواره خودروهای اسپرت محبوبی به بازار عرضه کرده است، اما هیچ گاه اصلی‌ترین اولویت خود را عرضه محصولاتی سریع و جذاب قرار نداده است. از دهه 80 اما بخش TRD تویوتا (مخفف Toyota Racing Development) به ساخت و پرداخت خودروهای رالی و مسابقه‌ای این کمپانی مشغول است و حتی کیت‌ها و تجهیزاتی برای تیونینگ محصولات عادی تویوتا نیز عرضه کرده است. با این حال هرگز TRD به‌مثابه بخش M ب‌ام‌و و AMG مرسدس عمل نکرده و بیشتر پشت پرده باقی مانده است. با این حال در دهه اخیر نشانه‌هایی از علاقه تویوتا به گسترش این نام و بدل کردن آن به یک برند دیده می‌شود؛ خصوصا اینکه بخش رقیب اصلی تویوتا یعنی نیسان بخش نیسمو خود را بسیار فعال ساخته، برای بسیاری از محصولات خود نمونه نیسمو را نیز عرضه کرده است. اخیرا ادعاهایی از جانب برخی مدیران تویوتا عنوان شده است که احتمال زنده شدن TRD و عرضه نمونه‌های سریع محصولات تویوتا با این پسوند قوت گرفته است. با این حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا AMG تویوتا را خواهیم دید یا نه.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو