فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۱۰۰»

بوی مهر، بوی دود!

عصر خودرو : شرکت کنترل کیفیت هوای استان تهران گزارش تحلیلی درباره تاثیر ترافیک اول مهر بر کیفیت هوای شهر تهران ارائه داد و تاکید کرد: شروع سال تحصیلی و تردد تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت مراکز آموزشی و مدارس و افزایش تقاضا برای سفرهای درون شهری الگوی ترافیکی پایتخت را تغییر داده و بر میزان غلظت آلاینده‌های هوا می‌افزاید.

بوی مهر، بوی دود!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، همزمان با آغاز سال تحصیلی و ماه مهر و با توجه به افزایش 20 درصدی ترافیک در معابر شهر تهران، 134 تُن منواکسید کربن، 8 تُن اکسید نیتروژن، 16 تُن ترکیبات آلی فرار، 400 کیلوگرم دی اکسید گوگرد و 64 کیلوگرم ذرات معلق وارد هوای تهران می شود.

    واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا همزمان با نخستین روز سال تحصیلی تغییرات ناشی از افزایش ترافیک شهر تهران بر آلاینده‌های هوا را برآورد کرده و اعلام کرده است: شروع سال تحصیلی و تردد تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت مراکز آموزشی و مدارس و افزایش تقاضا برای سفرهای درون شهری الگوی ترافیکی پایتخت را تغییر داده و بر میزان غلظت آلاینده‌های هوا می‌افزاید. بیشترین میزان تاثیرگذاری در ساعات اولیه صبح و همچنین حوالی ظهر مشاهده می‌شود که زمان آغاز به کار و پایان فعالیت مراکز آموزشی است.

    همچنین شروع سال تحصیلی، در افزایش حجم ترافیک و ترددهای شهری برای آمادگی دانش آموزان و دانشجویان برای بازگشایی مدارس در شهریور نیز موثر است.

    در گزارش پیش‌رو، تأثیر بازگشایی مدارس بر وضعیت آلودگی هوا در اولین روز سال تحصیلی 1394 بررسی و تحلیل شده است. همچنین با توجه به اینکه پارامترهای هواشناسی در ایجاد، ماندگاری، توزیع و پراکندگی آلودگی هوا نقش به سزایی دارد، بنابراین در نظرگرفتن شرایط جوی نیز در راستای کسب نتایج دقیق­‌تر ضروری است.

    بنا بر اعلام سازمان کنترل ترافیک شهرداری تهران مبنی بر افزایش تردد خودروهای سواری در روز اول مهر سال جاری به میزان تقریبی 20 درصد در مقایسه با روز گذشته آن، انتظار می­‌رود میزان انتشار آلاینده­‌های هوا در این روز به شرح ذیل افزایش پیدا کند:

    - 134 تن افزایش در انتشار آلاینده منواکسیدکربن

    - 8 تن افزایش در انتشار آلاینده اکسیدنیتروژن

    - 16 تن افزایش در انتشار آلاینده ترکیبات آلی فرار

    - 400 کیلوگرم افزایش در انتشار غلظت آلاینده دی­اکسید گوگرد

    - 64 کیلوگرم افزایش در انتشار غلظت ذرات معلق

    بر این اساس با فرض افزایش 20 درصدی حجم ترافیک در روز چهارشنبه اول مهر ماه ، در حدود 198 تُن آلودگی بیشتر تولید می‌شود.

    در نمودارهای هواشناسی میانگین روند تغییرات ساعتی آلاینده­‌های ذرات معلق کمتر از 10، 2.5 میکرون و منواکسیدکربن در ایستگاه­‌های شهر تهران در فاصله 27 شهریور تا 1 مهر نشان داده شده است. براساس اطلاعات به دست آمده غلظت تمام آلاینده­‌های مورد مطالعه در این بازه زمانی با افزایش نسبی روبرو بوده است. همچنین شاخص کیفیت هوای روزانه نیز در همین زمان روند افزایشی داشته است. به‌گونه ای که در روز ابتدایی مهر شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌­های حساس قرار گرفته و به عدد 101 واحد رسیده است.

    با توجه به اینکه آلاینده منواکسیدکربن بیش از سایر آلاینده­‌های هوا متأثر از ترافیک است، این آلاینده در هوای تهران به دلیل افزایش حجم ترافیک به طور محسوس افزایش یافته است.

    وضعیت شاخص کیفیت هوا در شش ماهه ابتدایی سال­های 1392 تا 1394 برحسب تعداد روز است. وضعیت شاخص کیفیت هوا در این بازه زمانی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 1392 در شرایط مطلوب­‌تری قرار دارد و تعداد روزهای آلوده کاهش یافته است. با این حال دو روز در شش ماهه نخست سال جاری در شرایط ناسالم برای عموم افراد جامعه و یک روز نیز در وضعیت بسیار ناسالم بوده است. این درحالی است که وضعیت آلودگی هوا در شش ماهه ابتدایی سال جاری و سال 1393 نسبتاً مشابه بوده است.

    به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، وضعیت شاخص کیفیت هوا در روز ابتدایی بازگشایی مدارس در سال­‌های 1392 تا 1394 نیز نشان می­‌دهد، تهران در اولین روز مهر این سال­‌ها در شرایط فراتر از حد مجاز آلایندگی قرار داشته بگونه‌­ای که شاخص کیفیت هوا در روز اول مهر سال­‌های 1392 تا 1394 به ترتیب برابر با 118، 105 و 101 بوده است. با توجه به مصادف شدن اولین روز بازگشایی مدارس در سال جاری با روز چهارشنبه قبل از تعطیلات، انتظار می­‌رود در هفته دوم شروع سال تحصیلی و افزایش حجم ترافیک، بر میزان غلظت آلاینده های هوا افزوده شود.

    بنابراین گزارش، نمودارهای بررسی گزارش تحلیلی درباره تاثیر ترافیک اول مهر بر کیفیت هوای شهر تهران بر روی سایت شرکت کنترل کیفیت هوا قرار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو