فونیکسریمکسبهتام

هدف اپل از خودروساز شدن چیست؟

عصر خودرو : احتمالا شنیده‌اید که اپل در حال کار برروی یک خودروی برقی است و قصد دارد آن را تا سال ۲۰۱۹ روانه بازار کند.

هدف اپل از خودروساز شدن چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، همچنین ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا شرکتی همچون اپل که با تولید آیفون سود هنگفتی به جیب می‌زند، چرا باید وارد بازاری شود که در آن حاشیه سود کم و مقررات دست و پا گیر دردسر زیادی را برایش ایجاد خواهد کرد.

    برای این سوال یک جواب احتمالی ساده وجود دارد. در اینکه اپل در حال ساخت خودرو است تردیدی نیست ولی به این معنا نیست که این شرکت میخواهد وارد تجارت خودروسازی شود بلکه اپل با طراحی خودرو و فروش آن به سازندگان دیگر میخواهد نظریه خود را در مورد خودروهای آینده پیش ببرد و از بخش عمده ریسک و هزینه های مرتبط با خودروسازی طفره خواهد رفت.

    در دنیای تولید واژه ای به نام "طرح مرجع" وجود دارد. اساسا اپل قصد دارد نسخه اولیه ای را ساخته و سپس آن نسخه را یا بفروشد یا برای تولید به دیگران واگذار کند.

    برای مثال پروژه خودروی بدون راننده گوگل یک "طرح مرجع" است. گوگل هیچ علاقه ای به ورود به صنعت خودروسازی نشان نداده است بنابراین تعدادی نسخه اولیه را ساخته و امیدوار است که یک خودروساز به خرید این طرح تمایل پیدا کند.

    مزیت این طرح برای گوگل دو برابر است. اول اینکه لازم پول زیادی را صرف ساخت این خودروها کند و دوم اینکه بر عهده یک شرکت خودروسازی جسور است که چالش پرداختن به مقررات و مسائل قانونی را بپذیرد.

    همچنین اگر بیش از یک شرکت علاقه مند به خرید مجوز طرح خودروی بدون راننده از گوگل شوند، این شرکت بدون هیچ زحمتی سود هنگفتی به جیب خواهد زد. همچنین مسئولیت هرگونه تصادف یا مسئله ایمنی احتمالی متوجه گوگل نخواهد شد.

    اپل نیز قصد دارد همین بازی را دنبال کند. برای مثال اپل پیپین قرار بود طرح مرجع یک کنسول بازی روی پلت فرم مکینتاش باشد. نهایتا تنها شرکت باندای و یک شرکت کوچکتر به نام کاتز مدیا طرح اپل را خریدند و روی آن کار کردند. این کنسول بیش از حد شبیه یک کامپیوتر بود و نتوانست موفق شود.

    اپل همچنین طرح مرجع دیگری بنام اپل نیوتن داشت که برای دستگاههایی بود که امروزه دستیار شخصی دیجیتال خوانده میشود. این کامپیوترهای دستی کاری بیش از سازماندهی تماسها، خواندن ایمیلها و داشتن یک سری بازی پایه ای انجام نمی‌دهند. اما شرکتهای شارپ، موتورولا و حتی خود اپل دستگاههایی بر پایه طرح نیوتن ساختند.

    اما شرکت موتورولا در سال 2005 لایسنس فن آوری آیتونز را برای گوشیهای سری ROKR از اپل خریداری کرد و به اولین شرکت سازنده تلفن همراه که گوشیهایش قابلیت پخش موزیک از آیتونز را داشتند تبدیل شد.

    اکنون اپل با ارائه طرح خودروی برقی قصد دارد شرکتهای خودروسازی را به ساخت خودروهای آنلاین که از سیستم مولتی مدیا اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند ترغیب کند.

    به عبارت بهتر اپل از تمام هزینه های ساخت، مقررات دست و پا گیر و مشخص نبودن سرنوشت سرمایه گذاری طفره می‌رود. شایعات حاکی از اینست که اپل با شرکت بی ام و برای استفاده از خودروی الکتریکی i3 به عنوان پایه ای برای طرح خود صحبت کرده است.

    در حال حاضر تمام خودروها از سیستم عامل خودرویی اپل استفاده نمی‌کنند ولی در سال 2019 زمانیکه شاهد رونمایی از خودروی اپل باشیم، احتمالا مدلهای مختلفی از خودروی اپل توسط سازندگان مختلف با برند "طراحی شده توسط اپل" روانه بازار خواهد شد. این خودروها همگی ظاهری شیک، یک موتور الکتریکی کارآمد خواهند و از همه مهمتر از تمام فن آوریهای اپل پشتیبانی خواهند کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو