فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۱۰۷»

آلودگی هوا بحرانی است که مرز ندارد

عصر خودرو : بررسی آلودگی هوای شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب از جمله مواردی بود که در نطق پیش از دستور این جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد.

آلودگی هوا بحرانی است که مرز ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس جدیدی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر در خصوص بحران آلودگی هوا اظهار کرد: سالیانه سه میلیون نفر در دنیا در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که در برخی از کشورها این تعداد بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است و تأثیر آن در کودکان و سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی است. از سال 1379 برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای شهر تهران طراحی و تصویب شد تا در مدت ده سال هوای تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.

    وی گفت: از جمله برنامه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا استانداردسازی خودروهای تولید داخل، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقاء حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی 7 محور این برنامه بودند که با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول قرار بر اجرای آن بوده است.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: متأسفانه بی‌برنامگی و اعتقاد نداشتن به برنامه‌ها در سال گذشته موجب شده است که ظرفیت غیرقابل قبولی در حال حاضر در سطح شهر تهران حاکم گردد.

    جدیدی گفت: تولید آلاینده‌های شهر تهران به دو دسته کلی منابع متحرک و منابع ساکن تقسیم می‌گردد که منابع متحرک شامل خودروهای شخصی، موتور سیکلت‌های، تاکسی‌ها ، مینی بوس‌ها و اتوبوس‌های خودروهای سبک و سنگین است.

    وی افزود: منابع ساکن شامل صنایع خانگی و تجاری، تبدیل انرژی، جایگاه‌های بنزین، پایانه‌های مسافربری اعم از فرودگاه مهرآباد، راه آهن و پایانه‌های اتوبوس‌های درون‌شهری محسوب می‌شود.

    جدیدی اضافه کرد: سهم منابع متحرک از تولید 5 آلاینده هوا یعنی مونواکسید کربن، اکسید نیتروژن و گوگرد ترکیبات آلی و ذرات معلق در سال 1393 برابر با 313 هزار تن بوده است یعنی 85 درصد کل آلاینده‌های هوا مربوط به منابع متحرک هستند.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ذرات معلق اگرچه از نظر میزان تولید کمتر از سایر آلاینده‌هاست اما اثرات مخرب آن به دلیل جامد بودن آن روی محیط زیست و سلامتی انسان بیشتر است و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و قابل ذکر است که منابع اصلی این آلودگی خودروهای فرسوده و کاربراتوری شناخته شده است.

    جدیدی افزود: با ذکر مقدمات فوق به منظور جلوگیری از برخورد شعاری با این مسئله مهم راهکارهای مناسب وجود دارد که باید به آن‌ها نگاه ویژه داشت . از جمله آن‌ها برخورد نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی است که باید نقش قانونی خود را در مبارزه با آلودگی هوا به طور جدی پیگیری کنند.

    وی افزود: طبق مصوبه هیئت دولت خودروهای بالای بیست سال در کلان‌شهرها اجازه تردد ندارند و همچنین موتورسیکلت‌ها و خودروهای فاقد معاینه فنی حق عبور و مرور و تردد در شهر را ندارند لذا راهنمایی و رانندگی موظف است به طور مستمر و جدی از تردد این خودروها جلوگیری کند.

    جدیدی گفت: تسریع در شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های برقی و توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی که فاقد استاندارد مناسب هستند توسط راهنمایی و رانندگی و اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا یا LEZ به جای طرح زوج و فرد که آمار نشان می‌دهد که در کاهش آلودگی هوا فقط 3 تا 4 درصد اثر داشته به طور جدی مشارکت و همراهی کند.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: وزارت نفت باید طرح کاهش و هدایت و انتقال بخارهای بنزین به منظور جمع آوری بخارهای بنزین در پمپ بنزین‌ها را هر چه سریع‌تر اجرایی کند و میزان گوگرد در سوخت دیزل که در حال حاضر با همت و تلاش وزارت نفت از 7 هزار ppm به 250 ppm تقلیل پیدا کرده است را طبق استانداردهای بین المللی باید به 20 ppm برساند.

    جدیدی با اشاره به وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست در کاهش میزان آلودگی هوا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به وظیفه قانونی خویش در عدم تأیید شماره گذاری خودروهای آلاینده و فاقد استاندارد تولید داخل و جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بی کیفیت چینی اقدام کند. با توجه به این که تردد اتوبوس‌های بالای 15 سال در کلانشهرهای تهران ممنوع است لذا کلیه دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و غیرنظامی باید سرویس اداری خود را که اغلب از اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده هستند از رده خارج کند.

    وی افزود: شهرداری تهران طرح نصب فیلتر جذب دوده اتوبوس‌های شرکت واحد را که به دلیل عدم تخصیص بوده و عدم همکاری مدیریت شرکت واحد متوقف شده است، را باید فوراً اجرایی کند و همچنین شهرداری تهران پروژه تعویض کاتالیست‌های تاکسی‌ها که در سال 94 به دلیل عدم تخصیص بودجه نیمه کاره  شده است، سریعاً اجرایی کند.

    جدیدی بیان کرد: باتوجه به این که 28 هزار خودروی کاربراتوری بیش از 40 درصد آلودگی هوای شهر تهران را موجب می‌شوند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وزارت نفت و شهرداری تهران به طور اضطراری و به فوریت نسبت به تأمین بودجه لازم برای از بین بردن این منبع عظیم آلودگی شهر تهران اقدام کند که حدود هزار میلیارد تومان برای این امر بودجه نیاز است.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وظایف دستگاه‌های دولتی در کاهش میزان آلودگی هوای شهر تهران تصریح کرد: وزارت کشور و دستگاه‌های قضایی نسبت به تعطیلی و سازماندهی مراکز فروش برگه معاینه که اغلب در حاشیه شهر تهران و شهرهای اقماری مستقر هستند، اقدام کند و ستاد شورایاری‌ها و روابط عمومی شهرداری تهران با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوا نسبت به آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی به شهروندان خصوصاً از طریق صداوسیما اقدام کند چرا که هر امری با مشارکت مردم انجام شود، موفقیت‌آمیز خواهد بود.

    وی در پایان گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک خصوصاً شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی و سازمان پایانه‌ها و ترمینال‌ها موظفند به رانندگان اتوبوس‌ها ابلاغ کنند که  در ساعات غیرسرویس نسبت به خاموش کردن موتورهای اتوبوس‌ها اقدام کرده تا عملاً 50 درصد آلودگی ناشی از اتوبوس‌ها حذف گردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط