فونیکسریمکسبهتام

خیز آلمان‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

حضور عضو هیات‌مدیره فولکس‌واگن در ایران

عصر خودرو : هیات تجاری آلمان که از ایالت نیدرزاکسن راهی تهران شده‌است، روز گذشته با فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایران ملاقات کرد. این گردهمایی به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برپا شد و محل این اجلاس نیز هتل پارسیان اوین در شمال تهران بود.

حضور عضو هیات‌مدیره فولکس‌واگن در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصانیوز، هیات تجاری آلمان که از ایالت نیدرزاکسن راهی تهران شده‌است، دیروز با فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایران ملاقات کرد. این گردهمایی به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برپا شد و محل این اجلاس نیز هتل پارسیان اوین در شمال تهران بود.

    هیات تجاری ایالت نیدرزاکسن آلمان را نزدیک به 100 فعال اقتصادی و نمایندگان بنگاه‌های تجاری و صنعتی این ایالت تشکیل می‌دادند و گروه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی را نیز در برمی‌گرفتند. ریاست هیات آلمانی را اولاف لیس وزیر اقتصاد، کار و حمل‌و‌نقل ایالت نیدرزاکسن برعهده داشت. وی همچنین عضو هیات مدیره شرکت خودروسازی فولکس‌واگن است که مقر کارخانه این شرکت خودروساز نیز در ایالت نیدرزاکسن است.

    مهدی جهانگیری نایب رییس اتاق تهران نیز مسولیت هیات ایرانی را در این گردهمایی برعهده داشت. این دومین هیات بزرگ اقتصاد و صنعتی از آلمان است که پس از توافق هسته‌های چند ماه گذشته راهی ایران شده‌است.

    ظرفیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاران آلمانی
    نایب رییس اتاق تهران در این گردهمایی، به سابقه تاریخی و طولانی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و آلمان اشاره کرد که از دهه‌های دور ادامه داشته ‌است. مهدی جهانگیری که در غیاب مسعود خوانساری رییس اتاق تهران که در صدر یک هیات تجاری در رومانی به سر می‌برد، ریاست این جلسه را برعهده داشت، گوشه‌هایی از ظرفیت‌ها و توانمندی اقتصادی ایران را برای مهمانان آلمانی تشریح کرد. وی موقعیت جغرافیایی ایران را مورد اشاره قرار داد که به دلیل ارتباط آبی و خاکی گسترده میان مرزهای ایران با سایر کشورهای منطقه، از توان سوق‌الجیشی بالایی در حوزه اقتصادی برخوردار است. جهانگیری در عین حال، نیروی انسانی و جوان کشور را که بخش عمده‌ای از آن تحصیلکرده و دارای توان فنی بالا هستند، جزو ظرفیت‌های بالقوه ایران امروز عنوان کرد که برای سرمایه‌گذاران خارجی فرصت مغتنمی ایجاد خواهد کرد.

    نایب‌رییس اتاق تهران وجود ذخایر ارزشمند در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و نیز در بخش‌های معدن، کشاورزی و صنایع غذایی و گردشگری را از جمله موضوعات کلیدی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در ایران عنوان کرد. جهانگیری همچنین چهارفصل بودن سرزمین ایران را یکی از مزیت‌های توسعه صنعت گردشگری دانست که در کنار بیش از یک میلیون اثر تاریخی می‌تواند ظرفیت مناسبی برای صنعت گردشگری ایران باشد. وی در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته، ایران در کانون سرمایه‌گذاری خارجی جهان قرار گرفت و پس از آن بود که حضور هیات‌های اقتصادی و تجاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته به ایران روند چشمگیری یافت.
    به گفته نایب رییس اتاق تهران، فعالان بخش خصوصی دیگر کشورها از بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران غافل نبودند به نحوی که پس از توافق هسته ای، کشورهای متعددی در قالب هیات‌های اقتصادی و سیاسی به ایران سفر کردند.

    جهانگیری در ادامه و پس از آنکه گوشه ای از ظرفیت و توان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را برای هیات آلمان بیان کرد، افزود: در دوره جدید، ما به دنبال جذب سرمایه‌گذارانی از کشورهای دیگر هستیم که تولید در ایران را مدنظر جدی خود قرار دهند و صرفا به دنبال فروش کالا و محصولات خود در بازار ایران نباشند. او ادامه داد: به طور قطع، ایران بازار جذابی برای کالاهای خارجی نخواهد بود و این فرصت برای هیچ کشوری در ایران فراهم نخواهد شد. اما ایران به عنوان کشور سرمایه‌پذیر آمادگی خود را برای جذب و جلب سرمایه‌گذاران خارجی اعلام می‌کند.

    بازگشت به دوران رونق تجاری
    نایب رییس اتاق تهران همچنین با اشاره به اینکه جمهوری آلمان یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی و صنعتی در اروپا است، گفت: حجم مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و آلمان در دوره‌های گذشته رقم قابل ملاحظه‌ای داشت اما به دنبال تحریم‌ها که طی چند سال گذشته علیه ایران اعمال شد، حجم مناسبات دو کشور به حدود 2.5 میلیارد دلار کاهش یافت. به گفته جهانگیری، در سال‌های 2002 تا 2006 میلادی، آلمان درصد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران به خود اختصاص داده بود. وی عمده همکاری‌ها میان دو کشور را در بخش‌های پتروشیمی، قطعات یدکی و ماشین آلات و نیز قطعات الکترونیکی عنوان کرد. این فعال اقتصادی همچنین، عمده کالاهای صادراتی از ایران به آلمان را فرش، خشکبار و زغفران عنوان کرد و گفت: کالاهای صادراتی سنتی ایران با مرکزیت آلمان به اروپا صادر می‌شد که به دنبال تحریم‌ها از حجم و اندازه آن به طور چشمگیری کاهش یافت و باید بار دیگر آن را احیا کنیم.

    برنامه‌های اتاق تهران برای جذب سرمایه‌گذاری
    جهانگیری در ادامه به بیان اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمادگی خود را برای همکاری مشترک با آلمان و سرمایه‌گذاران این کشور اعلام می‌کند، افزود: اتاق تهران با فعال کردن ستاد اقتصادی پساتحریم شرایط را به گونه ای هموار کرده که با شناسایی موانع سرمایه‌گذاری خارجی و رفع آن بتواند مسیر آن را در کشور تسهیل کند. نایب رییس اتاق تهران همچنین از راه اندازی مرکز مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری خارجی در اتاق تهران خبر داد و گفت: این مرکز پاسخگوی سرمایه‌گذاران ایران و خارجی خواهد بود.

    علاقه دومین ایالت بزرگ آلمان به همکاری با شرکت‌های ایرانی
    در ادامه این نشست آقای اولاف لیس به عنوان رییس هیات آلمانی و وزیر اقتصاد، کار و حمل‌و‌نقل ایالت نیدرزاکسن، طی سخنانی ضمن ابراز همدردی با بستگان قربانیان حادثه منا، در خصوص اهمیت برگزاری این گردهمایی و نیز توسعه همکاری‌های ایران و آلمان به ویژه ایالت نیدرزاکسن مطالبی بیان کرد. رییس هیات تجاری آلمان با بیان اینکه حضور نمایندگان شرکت‌های مختلف از ایران و آلمان در این نشست، نویدبخش موفقیت این سفر است افزود: ایران یکی از اقتصادهای مهم منطقه و خاورمیانه محسوب می‌شود و همچنین یکی از شرکای مهم آلمان و ایالت نیدرزاکسن به شمار می‌آید.

    وزیر اقتصاد، کار و حمل‌و‌نقل ایالت نیدرزاکسن آلمان با اشاره به اینکه ایران نقش موثری در برقراری ارتباط با کشورهای منطقه داشته است، گفت: مایه خوشحالی است که تلاش دیپلماتیک و تلاش برای عادی سازی روابط در ایران، راه را برای همکاری‌های بیشتر ما هموار می‌کند.او افزود: شرکت‌های متعددی از ایالت نیدرزاکسن، نسبت به برقراری تعامل با ایران ابراز تمایل کرده‌اند و اخیرا این علاقمندی در میان برخی شرکت‌های ایرانی نیز مشاهده شده است. اکنون هیاتی متشکل از 100 شرکت فعال در بخش‌های مختلف در این نشست حضور یافته‌اند و البته در این هیات، تعدادی از شرکت‌های ایرانی‌الاصل نیز عضویت دارند که حضورشان مفید است و ما را راهنمایی می‌کنند.

    اولاف لیس، سپس به ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های ایالت نیدرزاکسن پرداخت و گفت: این ایالت با هشت میلیون نفر جمعیت، از حیث مساحت به عنوان دومین ایالت بزرگ آلمان شناخته می‌شود و شرکت‌های این ایالت جزو شرکت‌های پیشرو هستند. او با بیان اینکه هیات تجاری آلمان را فعالانی از حوزه حمل‌و‌نقل و انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز سلامت همراهی می‌کنند افزود: ایالت نیدرزاکسن، به عنوان قطب حمل‌و‌نقل آلمان محسوب می‌شود و در زمینه لجستیک و فناوری‌های نوین از دانش خوبی برخوردار است. این ایالت همچنین در صنعت هوانوردی پیشرو است.


    رییس هیات تجاری آلمان ادامه داد: در این ایالت، 9 بندر اصلی وجود دارد که کشتی‌هایی با امکان حمل کانتینر عظیم‌الجثه به آن تردد دارند. ایالت نیدرزاکسن به دلیل مساحتی که دارد به قطب گردشگری تبدیل شده است و ارزش تولید محصولات کشاورزی در این منطقه به 10 میلیارد یورو در سال می‌رسد.او این را هم گفت که ایالت متبوع او، یکی از قطب‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است و همچنین نسبت به همکاری با ایران در زمینه تولید انرژی‌های فسیلی ابراز تمایل کرد. اولاف لیس که در عین حال در شورای نمایشگاه‌های آلمان عضویت دارد، گفت: ما خوشحال می‌شویم که بتوانیم پذیرای شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های آلمان باشیم.

    رییس هیات تجاری آلمان با بیان اینکه این گردهمایی نقطه آغازین گسترش روابط و شناخت متقابل ظرفیت‌های دو کشور خواهد بود، از هیات رییسه اتاق تهران دعوت کرد که در سفری به هانوفر آلمان از کارخانه فولکس واگن و سایر مراکز اقتصادی آلمان بازدید کنند.

    پس از این سخنان، اعضای هیات آلمانی و فعالان اقتصادی ایرانی برای یافتن راه‌های همکاری و انجام مبادلات و پروژه‌های مشترک به مذاکره مستقیم پرداختند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو