فونیکسریمکسبهتام

گفت و گو با حسین بزرگ‌زاده؛ چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؟

قدم در راه "همگام"

عصر خودرو: در دنیای مدیریت کمتر فردی را می‌بینید که حاضر به پذیرش مدیریت و دردسرهای یک شرکت در حال ورشکستگی باشد اما در این میان هستند مدیرانی که در این زمینه تخصص ویژه‌ای دارند و می‌توانند در شرایط بحرانی سکان یک شرکت رو به سقوط را در دست بگیرند و درنهایت آن مجموعه را به سود برسانند.

قدم در راه "همگام"
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰
  • قدم در راه "همگام"
  • شرکت بازرگانی همگام
  • شرکت بازرگانی همگام
  • شرکت بازرگانی همگام
  • شرکت بازرگانی همگام

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کشور ما و به‌طور ویژه در صنعت خودروسازی نیز از این دست مدیران کم نیستند و قطعا حسین بزرگ‌زاده یکی از این دسته مدیران است. وی که هم‌اکنون مدیرعاملی شرکت بازرگانی همگام را بر عهده دارد این مجموعه را در حالی تحویل گرفت که بدهی‌های انباشه و هزینه‌های جاری غیر تولیدی بالا بلای جان همگام شده بود و دیگر رمقی برای این مجموعه باقی نگذاشته بود اما اکنون همگام نه‌تنها به سوددهی رسیده بلکه سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای نیز در راستای توسعه فعالیت‌های خود داشته است. برای مرور مسیر پیموده شده از روزهای سقوط به دوران اوج، در آخرین ساعات یک روز کاری فشرده با حضور در دفتر بزرگ‌زاده گفتگوی کوتاهی با وی داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

*****

لطفا در ابتدا از وضعیت شرکت وقتی مدیریت آن را بر عهده گرفتید بفرمایید؟

من شرکت را 12 مردادماه 90 از مدیریت پیشین تحویل گرفتم. در آن زمان تنها وظیفه شرکت فروش ضایعات  تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو بود و به همین دلیل فعالیت های محدود در آن زمان شرکت بیش از 4.5 میلیارد تومان زیان انباشه و بدهی زیادی نیز به گروه داشت. حتی در آن زمان ملک شرکت نیز استیجاری بود و ما مجبور بودیم ماهیانه 120 میلیون تومان نیز اجاره بپردازیم.

اولین اقدام شما در شرکت چه بود؟

وقتی من مدیریت شرکت را بر عهده گرفتم، صاحب ملک شرکت به دنبال افزایش اجاره بهای شرکت تا 150 میلیون تومان در ماه بود، اما پرداخت این عدد با توجه به مشکلات آن روزها تقریبا غیرممکن بود. به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم زمین را از مالک خریداری کنیم.

با کدام پول؟

طی جلسات مستمری که با صاحب ملک برگزار شد قرار بر این شد که ضایعات و قطعات موجود در شرکت(اعم از راکد و غیر راکد)  با ملک شرکت معاوضه شود، در این رهگذر برای گرفتن مجوزهای لازم از گروه ایران خودرو مکاتبات مربوطه با کمیته املاک گروه ایران خودرو صورت گرفت. در نتیجه مجوز جابجای ملک شرکت در مقابل ضایعات و قطعات اخذ و اجرا شد.

گام بعدی چه بود؟

بعد از خرید ملک شرکت در اواخر سال 90 طبق صحبت‌هایی که با مدیران ایساکو انجام شد، تولید 12 قطعه پرمصرف ایساکو به همگام واگذار شد که البته برای این کار  ماهیت تولیدی را نیز  به فعالیت های شرکت اضافه کردیم. در گام بعد طبق رایزنی های انجام شده ایران خودرو تولید اتاق خودرو روا را برای شبکه خدمات پس از فروش نیز به شرکت همگام واگذار کرد. بعد از به سرانجام رسیدن این دو اقدام در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت ایساکو پروژه عظیم  راه‌اندازی خط پیش رنگ در شرکت همگام آغاز شد.

اهمیت این پروژه چه بود؟

این پروژه به دو دلیل بسیار مهم و طاقت‌فرسا بود چرا که تولید این قطعات در شرکت‌های خارج از گروه صنعتی ایران خودرو هم هزینه بالایی داشت و هم به دلیل بعد مسافت بسیار، هزینه بالایی را به شرکت ایساکو تحمیل می کرد. از طرف دیگر این پروژه  سختی های خاص خود را داشت، به این دلیل که استارت خرید و نصب آن از طرف خارجی از سوی شرکت نیرومحرکه قزوین بعنوان رابط این خط تولید، در سال 91 زده شد، سالی که تحریم‌ها و قیمت ارز به اوج خود رسیده بود و در آن دوره بدلیل محدودیت ها جهت نقنیدگی ارزی و ارتباط کاری با تامین کنندگان خارجی عملا خرید و تامین کوچکترین قطعات نیز مشکل و پر دردسر بود. اما به‌هرحال این پروژه هم‌اکنون به لطف خدا و حمایت‌های همه جانبه مقام عالی گروه ایران خودرو در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

برای این خط چه میزان سرمایه‌گذاری شد؟

اجرای این پروژه (ED ،پیش رنگ) تاکنون بالغ بر 16 میلیارد تومان هزینه دربر داشته است. در صورتی که قبلا منابع زیادی برای خرید ملک شرکت در آغاز فعالیت من نیز در این مجموعه هزینه شد.

دقت داشته باشید این سرمایه‌گذاری در حالی انجام شد که تا سال 90 این شرکت زیان ده بود. ولی اکنون به‌جز اینکه تبدیل به یک شرکت سود ده شده است، سرمایه‌گذاری بالایی نیز در زمینه تولید قطعات انجام داده‌ایم.

در این مدت‌ زمان در چه پروژه‌های دیگر همکاری داشته‌اید؟

بعد از متوقف شدن خط تولید خودرو روا و کاهش نیاز به تولید بدنه یدکی آن، تولید 4 قطعه اصلی از وانت آریسان نیز به ما واگذار شد و  تاکنون به میزان زیادی از این قطعات تولید و از طریق ساپکو تحویل ایران خودرو شده است. همچنین طی این مدت تمام شرکت از نظر ظاهری و فنی نیز بازسازی شده است.

هفته گذشته خبری درباره بازگشت شما به شرکت زامیاد نیز مطرح شد، لطفا در این باره نیز توضیح دهید.

بله! من از سال87 بعنوان معاون فروش و خدمات پس از فروش در زامیاد فعالیت داشتم، اما با  تغییر مدیریت در سال 90 از مجموعه زامیاد جدا شدم. این سابقه کاری موجب شد دوباره برای کمک به این شرکت بازگردم و امیدوارم در این مدت که به‌عنوان عضو غیر موظف هیئت ‌مدیره در این شرکت فعالیت خواهم داشت بتوانم با استفاده از ارتباطات و تجربیات گذشته خود در حوزه های مختلف کمکی به مدیریت زامیاد و همکاران پر تلاش آن مجموعه داشته باشم.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو