فونیکسریمکسبهتام

ASR، سیستم ضد‌لغزش

عصر خودرو: سیستم ضد‌لغزش‌ هنگام شتاب‌گیری یا Acceleration Skid Regulation که در واقع همان anti-slip regulation است، یکی از سیستم‌هایی است که به کمک راننده ‌هنگام شروع حرکت در مسیر‌های برفی و یخی می‌آید و البته فلسفه ابداع آن، جلوگیری از بکسوات و هدر رفت انرژی در شروع حرکت در هر حالتی است.

ASR، سیستم ضد‌لغزش
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این سیستم در همکاری با سیستم ترمز ضد‌قفل کار می‌کند و از سنسور‌های آن برای کنترل لغزش چرخ‌ها استفاده می‌کند. حرکت در مسیر‌هایی که اصطکاک در آنها برای شروع یک حرکت مطمئن کم است مثل زمین یخی و برفی و یا چرب‌شده با آلودگی‌های غیر‌طبیعی، کمی سخت بوده و منجر به لغزش خودرو به طرفین و یا اصلا عدم حرکت رو به جلو در خودرو می‌شود. در اکثر خودرو‌ها که فاقد قفل دیفرانسیل باشند، چرخش درجا یا همان بکسوات یک چرخ از یک محور، باعث می‌شود تا چرخی که حتی تماس مناسبی با مسیر دارد نیز توانایی و امکان حرکت دادن به خودرو را نداشته باشد.  سیستم ASR ‌روی محور محرک خودرو عمل می‌کند. این سیستم با استفاده از سنسور‌های تعبیه‌شده برای سامانه ABS، سرعت چرخش چرخ را با چرخ دیگر در محور محرک خودرو مقایسه می‌کند. اگر چرخی سرعتی بیش از چرخ دیگر داشته باشد، به معنی هدر رفت نیرو در آن چرخ و بکسوات کردن آن است. پس با استفاده از نیروی ترمز، کم کردن گاز‌خور پیشرانه با کمک کنترل دریچه گاز و تبادل اطلاعات با ECU، اقدام به کاهش سرعت در چرخ هرزگرد می‌کند. این سامانه تا حدودی شبیه به سیستم ESP است؛ یعنی کنترل پایداری خودرو با کمک ترمز‌گرفتن‌های هوشمند با این تفاوت که ASR فقط در شروع حرکت کارایی دارد. خودرو‌ها دارای دکمه خاموش کردن این سیستم نیز هستند؛ چرا‌که در برخی‌ مسیر‌ها لازم است تا خودرو با بکسوات کردن حرکت را آغاز کند و بتواند به جلو برود و در صورت روشن بودن ASR، عملا خودرو زمینگیر خواهد ماند. این سیستم در خودرو‌های سنگین مثل اتوبوس‌ها و کشنده‌ها نیز بسیار دیده می‌شود. همچنین از آنجایی که بکسوات‌کردن و انجام حرکات نمایشی نیز خود از جاذبه‌های رانندگی است، گاهی اوقات لازم است تا این سیستم را بتوان از دور خارج کرد. سیستم کنترل کشش یا TC نیز مثل ASR در شروع حرکت، مانع از ایجاد هرزگردی می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو