فونیکسریمکسبهتام

تامین نقدینگی و استفاده مطلوب از نیروی انسانی،

راهکار دستیابی صنعت قطعه‌سازی به اهداف

عصر خودرو : ایجادتراز ارزی صادرات و واردات از مواردی است که در افق چشم‌انداز صنعت خودرو به آن اشاره شده است.

راهکار دستیابی صنعت قطعه‌سازی به اهداف
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، آنطور که کارشناسان می‌گویند، این هدف به معنای آن است که درآمد کشور از صادرات غیرنفتی با تراز وارداتی معادل شود؛ درواقع باید به سمت اقتصاد غیروابسته به نفت حرکت کرد و به عبارتی حجم صادرات غیرنفتی کشور با حجم واردات غیرنفتی معادل شود. تحقق این هدف در صنعت قطعه‌سازی از نظر کارشناسان با تامین نقدینگی و توجه به نیروی انسانی ماهر امکانپذیر است در همین زمینه مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور  گفت: ایجاد تراز ارزی صادرات و واردات در صنعت قطعه‌سازی در صورتی محقق خواهد شد که سرمایه‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف این صنعت تامین شود تا زیرساخت‌های قطعه‌سازی رونق پیدا کند که نتیجه آن ساخت قطعات جدید و کیفی برای افزایش میزان صادرات است. محسن رزم‌خواه در ادامه توضیح داد: برای دست‌یابی به تولید بیش از 25 دلار قطعه در کشور و صادرات 6 میلیارد دلاری قطعات به کشورهای خارجی باید در بخش‌های مختلف صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شود که البته در طرح رقابت‌پذیری این صنعت به تمامی سرمایه‌های مورد نیاز اشاره و توضیح داده شده است که برای توسعه هر کدام از این بخش‌ها چه میزان سرمایه باید اختصاص داده شود، بنابراین در صورتی که مبالغ درخواستی به بخش‌های گفته شده اعطا شود شاهد ورود ماشین‌آلات جدید، ارتقای دانش فنی، توسعه مراکز تحقیق و توسعه، ارتقای مهارت کارگران صنعت قطعه‌سازی با آموزش آنها و در نتیجه ساخت قطعات جدید و کیفی خواهیم بود.
    آنطور که رزم‌خواه می‌گوید فراهم‌شدن این مقدمات زمینه را برای صادرات قطعه به کشورهای خارجی فراهم خواهد کرد. وی با نگاهی به قابل رقابت بودن قیمت تمام‌شده قطعات تولیدی در ایران با نمونه‌های مشابه خارجی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده قیمت تمام‌شده قطعات تولیدی در ایران 20 درصد ارزان‌تر از کشورهای اروپایی است زیرا در این کشورها هزینه‌ها بالاتر و دستمزدها بیشتر است و در نتیجه قطعات داخلی با این قیمت قابل رقابت است.


    فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم برای صادرات قطعات
    هدف ایجاد تراز ارزی واردات و صادرات با توجه به امکانات بالقوه و توانایی‌هایی که در کشور وجود دارد تدوین شده است و در این میان، صنعت قطعه‌سازی نیز به دلیل برخورداری از نیروی انسانی ماهر و متخصص می‌تواند به این هدف دست پیدا کند. این را فضل‌اله جمالو، استاد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی  می‌گوید و می‌افزاید: ایجاد تراز ارزی صادرات و واردات هدف خوبی است ولی در صنعت قطعه‌سازی سیاست‌گذاری‌ها در راستای دست‌یابی به این هدف انجام نشده زیرا قطعه‌سازان برای تولید قطعات همواره تابع سیاست‌های خودروسازان بوده‌اند این درحالی است که ارتقای فناوری‌های تولید و ایجاد شرایط رقابتی از سوی خودروسازان مورد حمایت قرار نگرفته و همواره با مشکلات زیادی روبه رو شده‌اند. آنطور که جمالو می‌گوید در بسیاری از موارد قیمت تمام‌شده قطعات تولید داخل با نمونه‌های مشابه خارجی قابل رقابت است ولی نکته قابل توجه این است که قیمت تمام‌شده قطعات خودرو واقعی نیست. وی در این باره توضیح داد: زمانی که قطعه‌سازان به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز ناچار هستند از وام‌هایی با سود 27 یا 30 درصدی استفاده کنند به طور قطع با وجود فشارهایی که بر آنها تحمیل می‌شود نمی‌توانند شرایطی را به وجود آورند که قیمت تمام‌شده قطعات رقابتی شود. این استاد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: قطعه‌سازان موفقیت‌های خوبی در رعایت استانداردهای شرکت رنو برای تولید خودروی تندر ال 90 داشته‌اند از این‌رو این توانایی در قطعه‌سازان وجود دارد که برای دست‌یابی به هدف صادرات، قطعاتی مطابق با استانداردهای جهانی تولید کرده و روانه بازارهای جهانی کنند ولی ضمن درنظر گرفتن توانمندی قطعه‌سازان برای تولید قطعاتی مطابق با استانداردهای جهانی باید زیرساخت لازم برای صادرات قطعات نیز در کشور فراهم شود تا صادرات قطعات گسترش پیدا کند.


    تولید قطعات مطابق با استانداردهای اروپایی
    جهان با سرعت زیادی در حال تحول است زیرا روز به روز دانش و فناوری پیشرفته‌تر می‌شود و صنایع جهان نیز از دانش و فناوری جدید در تولید کالاهای خود بهره می‌گیرند، حال با وجود مشکلاتی که قطعه‌سازان با آن مواجه هستند و در شرایطی که روزبه‌روز بر مشکلات آنها افزوده می‌شود ایجاد تراز ارزی صادرات و واردات در صنعت قطعه‌سازی تا 10 سال آینده دشوار است.این نظر سعید صبوری، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور است که معتقد است در صورتی که قطعات تولیدی، کیفیتی مشابه با نمونه‌های خارجی داشته باشد قیمت تمام‌شده قطعات تولیدی قابل رقابت خواهد بود و درحال‌حاضر به دلیل پایین بودن نرخ ارز واردات قطعه با شرایط آسان‌تری انجام می‌شود و بر صادرات پیشی گرفته است. آنطور که صبوری می‌گوید برای صادر کردن قطعات تولیدی به بازارهای جهانی باید استانداردهای قطعات تولیدی مطابق با استانداردهای جهانی باشد و ضرورت‌های استانداردهای اروپایی در قطعات تولیدی رعایت شود. بر اساس این گزارش، فعالان صنعت قطعه‌سازی، حل مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان، تقویت زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی و تامین سرمایه‌های لازم برای این بخش به منظور ساخت قطعات جدید و رقابتی را لازمه افزایش میزان صادرات قطعه می‌دانند. حال درصورتی که صادرات افزایش پیدا کند هدف ایجاد تراز ارزی صادرات و واردات در صنعت قطعه‌سازی نیز محقق خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو