فونیکسریمکسبهتام

توقف ایران در زیرساخت های حمل ونقل هوشمند

عصر خودرو : رییس پژوهشکده حمل و نقل هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در حالی که دنیا به سرعت به سمت جاده های بدون تصادف پیش می رود ما هنوز در مراحل ابتدایی و تامین زیرساخت های حمل و نقل هوشمند هستیم.

توقف ایران در زیرساخت های حمل ونقل هوشمند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، دکتر سیدمهدی تشکری هاشمی روز چهارشنبه در افتتاحیه همایش ملی معماری سیستم های حمل و نقل هوشمند به سابقه شروع فعالیت های رسمی دانشگاه امیرکبیر در حوزه سیستم های حمل و نقل هوشمند از سال 1388 اشاره کرد و گفت: در این مدت اقدامات مناسبی در بررسی تصادفات جاده ای و اهمیت این حوزه انجام گرفته است و ضمن هماهنگی با سازمان ها و نهادهای ذیربط، نیروهای متخصصی در زمینه تحقیقات سیستم های حمل و نقل هوشمند در این پژوهشکده تربیت شده اند.
    وی افزود: از نظر دانش سیستم های حمل و نقل، ضعف نداریم بلکه مهمترین مشکل در زمینه توافق بر اسنادی است که باید تهیه شود و به نظر می رسد این مشکل بیشتر به بحث های فرهنگی برمی گردد.
    تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: البته با همکاری متقابل با سازمان های مسوول در حوزه حمل و نقل از جمله سازمان راهداری، معاونت های حمل و نقل شهرداری ها و شرکت کنترل ترافیک کلانشهرها و وزارت کشور توانستیم در راستای توسعه و بومی سازی و نحوه بکارگیری سیستم های هوشمند مطالعات و تحقیقات وسیعی انجام دهیم.
    وی تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته به ویژه پروژه معماری ملی سیستم های هوشمند، در زمان خوبی انجام شد که نشان می دهد مسیر مناسبی را انتخاب کردیم که از مسیر اصلی دنیا جدا نیست.

    ** تدوین یک سند معتبر ملی، لازمه سیستم حمل و نقل هوشمند
    تشکری هاشمی تصریح کرد: بدون داشتن یک سند معتبر ملی که مورد قبول همه دستگاه های ذیربط باشد و بدون هماهنگی همه ذینفعان این سند ملی، اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند به هدف موردنظر نخواهد رسید و منجر به هدر رفت منابع و بودجه ها و امکانات خواهد شد و حتی تاثیری در ارتقای ایمنی نخواهد داشت.
    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: همچنین باید به سرعت در مورد این اسناد تصمیم بگیریم زیرا از سال 1388 که کار در پژوهشکده سیستم های حمل و نقل هوشمند شروع شد تصور نمی کردیم تغییرات بین المللی این حوزه تا این اندازه، شتابان باشد.
    به گفته وی، در شرایطی که ما هنوز به یک سند ملی دست پیدا نکرده ایم، دنیا از این مراحل گذشته و تقریبا همه برندهای معتبر خودروسازی در دنیا خودروی اتونوموس یا خودکنترلی را طراحی و تولید کرده اند.
    تشکری یادآور شد: به عنوان مثال در دوره قبلی همایش ملی سیستم های حمل و نقل هوشمند به میزبانی دانشگاه امیرکبیر شاهد بودیم که افرادی از پاریس با خودروی خودکنترلی به تهران آمدند و از ترافیک های مختلف سالم به مقصد رسیدند.
    وی با بیان اینکه مباحث مربوط به خودرو و راننده و قوانین و مقررات مربوط به آن در دنیا درحال دگرگونی است، بیان داشت: ظرف چند سال آینده، آنچه امروز به عنوان راننده و خودرو و مالکیت خودرو مطرح است، وجود نخواهد داشت و همه اینها نیاز به زیرساخت دارد و اگر به آن نپردازیم دچار عقب ماندگی جدی خواهیم شد.
    رییس پژوهشکده سیستم های حمل و نقل هوشمند همچنین بر ضرورت ثبت و ضبط دقیق اطلاعات مربوط به زیرساخت های عادی موجود در جاده ها و بزرگراه های کشور به منظور تهیه سیستم های حمل و نقل هوشمند تاکید کرد.
    وی درعین حال با استناد به پیش بینی های علمی صورت گرفته در دنیا گفت: براساس این پیش بینی ها، تا 10 سال آینده (2015) تصور اینکه فردی با خودرو در دنیا رانندگی کند اصلا وجود نخواهد داشت.
    تشکری همچنین بودجه های فعلی طرح کلان ملی مطالعه و طراحی سیستم های حمل و نقل هوشمند را ناکافی دانست و خواستار تامین بودجه لازم برای تسریع در اجرای این طرح شد.
    همایش معماری سیستم های حمل و نقل هوشمند از امروز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گشایش یافته است و به همراه کارگاه آموزشی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
    این همایش ملی در محورهای خدمات مدیریت ترافیک، خدمات ایمنی خودرو، خدمات مدیریت اضطراری، خدمات اطلاعات مسافر، خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات مدیریت داده های بایگانی شده، خدمات عملیات خودروهای تجاری و مدیریت ساخت، تعمیر و نگهداری تدارک یافته است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو