فونیکسریمکسبهتام

چند توصیه مهم به خریداران خودرو؛

کلاهبرداران چگونه خودرو تصادفی می فروشند؟

عصر خودرو: این روزها خیلی ها قید خرید خودرو صفر را زده اند و به دنبال خرید خودرو کارکرده هستند. اما بازار خودروهای کارکرده چندان بی خطر نیست و بعید نیست بعد از خرید متوجه شوید خودرو شما سابقه تصادف داشته است.

کلاهبرداران چگونه خودرو تصادفی می فروشند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، تجربه خرید ماشین دست دوم ممکن است برای برخی چندان تجربه خوشایندی نبوده باشد. مثلا برای برخی از افراد پیش آمده است که بعد از خرید یک ماشین به عنوان خودروی بی رنگ متوجه شده باشند ماشین از چند جا رنگ شده، حتی ممکن است از وسط نیمه شده و از آن بدتر چپ کرده باشد؛ اما زمانی از این موضوع مطلع می شوید که دیگر کار از کار گذشته است و شما اگر پشت گوش تان را دیدید می توانید فروشنده ماشین را هم ببینید و گیر بیندازید. از این دست اتفاقات کم نیستند و سود برنده اصلی آن یکسری از دلال ها و سارقانی اند که از این روش حسابی پول های کلان به جیب زده اند و دیگر ضرردیده ها نمی توانند آنها را پیدا کنند. حتی اگر امکان پیدا کردن آنها را هم داشته باشند زنده کردن پولشان به این سادگی ها نیست و باید چندین ماه زمان و هزینه اضافه تر صرف کنند تا مال از دست رفته را اگر بتوانند برگردانند.

    در این گزارش به سراغ دو نفر از خبره هایی که در زمینه خرید و فروش ماشین های تصادفی و دست دوم هستند رفتیم. آقای صالح پهلوان کسی است 11 سال می شود در این زمینه کار می کند و بیش از 5 سال است سایتی با عنوان «پارکینگ تصادفات» راه اندازی کرده و در آنجا به صورت آنلاین به کار خرید و فروش اتومبیل های تصادفی مشغول است و گاراژ ماشین هایش در جایی بین محمودآباد و فریدون کنار قرار دارد. او در این سایت عکس هایی از بخش های تصادفی ماشین می گذارد و بعد از آن تصویری از همان خودرو بعد از تعمیر نیز در سایت قرار می دهد و از این طریق مشتری با اطلاع از اینکه آن خودرو قبل از تعمیر چگونه بوده است تصمیم به خرید می گیرد. عمو حسین نیز 20 سالی می شود در این زمینه مشغول به کار است و چند سالی است که کارش را در محدوده گاراژهای طرشت دنبال می کند. او نیز با توجه به تجربه چندین ساله اش به خوبی در این زمینه کاربلد شده است.

    با توجه به تجربه های این دو نفر در ابتدا شما را با روش هایی که ممکن است در زمان خرید ماشین های دست دوم، تصادفی، بدون رنگ و... کلاه بگذارند آشنا می کنیم و در بخش دیگری از این گزارش به شما خواهیم گفت در زمان خرید این دسته از ماشین ها چه کارهایی باید انجام بدهید تا خیالتان راحت باشد در زمان خرید به هیچ عنوان سرتان کلاه نرفته است.

    مشتری های ماشین تصادفی چه کسانی هستند؟

    1. مشتری های اصلی این ماشین ها صافکار، نقاش، جلوبندی ساز و مکانیک ها هستند. آنها این ماشین های تصادفی را می خرند و بعد از تعمیر بار دیگر به خریداران ماشین های دست دوم می فروشند. خریدار ماشین های دست دوم به طور کامل می دانند که ماشین در زمان تصادف چگونه بوده است و کجای ماشین ضربه خورده و آنوقت بعد از تعمیر، قیمتی براساس میزان خسارتی که به ماشین وارد و موجب اوفت قیمت شده را محاسبه می کنند و معامله انجام می گیرد.

    2. دسته دیگر خریدار این ماشین ها، آنهایی هستند که می خواهند ماشین مدل بالا داشته باشند اما پول آن را ندارند. بنابراین آنها مشتری ماشین های تصادفی مدل بالاند. این مشتری ها می توانند ماشین های مدل بالایی که تصادف کرده اند را با قیمت پایین تر تهیه کنند و با کمی هزینه آن را بار دیگر سرپایش کنند. با این کار یک ماشین مدل بالا با قیمت پایین تر دارند و کاملا راضی هستند.

    3. نوع دیگر مشتری ها هم دلال هایی هستند که از طریق خرید این نوع ماشین ها حسابی سود می کنند. مخصوصا آنهایی که باهدف کلاه برداری وارد می شوند. بعضی از دلال ها آنقدر در این زمینه تبحر دارند که نه تنها می توانند سر خریدار را کلاه بگذارند بلکه می توانند سر فروشنده را هم به راحتی آب خوردن کلاه بگذارند.

    4. سارقان، مشتری های دیگر این ماشین های تصادفی هستند. آنها با خرید این ماشین ها از طریق روش های مختلف سر مشتری های بخت برگشته شان را کلاه می گذارند که به برخی از روش های سارقان و دلال ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

     

    روش هایی که از طریق آن سرتان کلاه می رود

    1. یکی از معمول ترین روش هایی که دلال ها در این زمینه بسیار تخصص دارند «سیاه بازی» است. شما در زمان خرید یک خودرو می توانید به مناطقی مانند طرشت، خاک سفید تهرانپارس، چیتگر، اسلام شهر، شهریار، شهرک گلستان و... بروید. در زمان خرید شما، یک عده نقش «سیاه باز» دارند و شما را در هنگام انتخاب و خرید ماشین دوره و به نوعی نقش بازی می کنند و می گویند ماشین بسیار خوبی است و حتی بابت آن حاضر هستند قیمت بالاتری پرداخت کنند. یعنی به نوعی طوری جو سازی می کنند که خریدار تصورش بر این می رود که ماشین خوبی گیرش آمده. شما می بینید ظاهر ماشین شکیل است اما از درون آن که وضع خوبی ندارد و تجربه تصادف شدید داشته خبر ندارید. «سیاه باز»ها در اینجا وارد می شوند و شما بر اساس جویی که وجود دارد حاضر می شوید همان قیمتی که خریدار به شما گفته است پرداخت  کنید. «سیاه باز»ها نقش دیگری که دارند کاری می کنند شما در آن زمان فکر بردن ماشین برای کارشناسی را هم از سرتان بیرون کنید.

    2. فروشنده های کلاه بردار ماشین تصادفی روش دیگری که دارند تعویض سریع ماشین مقابل محضر است. به گونه ای که روح خریدار از این تعویض خودرو بی اطلاع می ماند. یعنی آنها ماشین رنگ نشده به شما نشان می دهند و زمانی که وارد محضر می شوید رنگ شده را با ماشین رنگ نشده عوض می کنند. حتی با سرعت هر چه تمام تر پلاک ها را هم جا به جا می کنند. شما در محضر از همه جا بی خبر بدون آنکه به شماره شاسی، شماره موتور و ... توجه کرده باشید پول را پرداخت می کنید و در زمان تعویض پلاک می بینید ماشین دوتیکه، نیم به نیم و رنگ دار است یا اتاقش عوض شده. در این زمان سند هم باطل می شود چون در قانون جدید ماشین هایی که شاسی اش عوض شده باشد، نیمه شده باشد و بدون اطلاع و هماهنگی راهنمایی و رانندگی اتاقش تعویض شده باشد باطل می شوند. حتی اگر قیمت ماشین 200 میلیون باشد دیگر می شود لاشه و اسقاطی و متاسفانه در این شرایط شما زمانی می فهمید چه کلاهی سرتان رفته که هیچ کاری هم از دستتان برنمی آید.

    3. یک سری سارق ها هستند که به شکل کاملا قانونی ماشین تصادفی کاملا فشرده شده را می خرند و دقیقا عین همان ماشین تصادفی اما سالم اش را سرقت می کنند. در همین زمان از اسناد و مدارک آن ماشین تصادفی در زمان فروش ماشین سالم استفاده کرده و به اصطلاح دو تا یکی می کنند و خریدار در زمان تعویض پلاک متوجه می شود که ماشین سرقتی است. اما دیگر نمی تواند آن سارق را پیدا کند.

    روش هایی که موجب می شود سرتان کلاه نرود

    1. اگر هیچ تخصصی در زمینه خرید ماشین دسته دوم ندارید هیچ وقت به تنهایی سراغ خرید نروید و حتما با یک کار بلدِ ماشین دسته دوم این کار را بکنید. کار بلد در این زمینه نیز تنها صافکارها و نقاش ها هستند. حتی مکانیک ها و جلوبندی ساز ها هم نمی توانند در این زمینه به شما کمکی کنند. این دو قشر به خوبی می توانند تشخیص دهند کجای ماشین نیم به نیم شده، کجایش رنگ شده، از کجا برش خورده است و...

    2. اگر کسی به عنوان صافکار یا نقاش سراغ ندارید در حال حاضر مراکزی به عنوان کارشناسی رنگ وجود دارد که حتما قبل از خرید می توانید ماشین را به آنجا ببرید. این کار را قبل از ثبت سند و پرداخت پول انجام دهید و این موضوع را پشت گوش نیندازند. یکی از نقش های «سیاه باز»ها همین است که شما را از رفتن به کارشناسی باز می دارند. پس حسابی مراقب باشید.

    3. در زمان خرید به هیچ عنوان به «سیاه باز»ها و کسانی که دوره تان می کنند توجه نکنید و شش دانگ حواستان را بر روی ماشینی قرار بدهید که می خواهید آن را تهیه کنید. متاسفانه به دلیل زیاد شدن دلال ها، سیاه بازها و سارقان؛ کار خرید و فروش ماشین های دست دوم بسیار دشوار شده است.

    4. ماشین باید در اداره راهنمایی کارشناسی شود که مبلغی در آنجا جهت کارشناسی می گیرند و به شما خواهند گفت خودروی مدنظر شما چه نقطه ضعف هایی دارد و اگر شاسی آن عوض شده باشد یا هر تغییر دیگری در آن رخ داده که برخلاف قوانین است در آنجا به طور حتم مشخص خواهدشد. این را بدانید که عوض کردن اتاق ماشین حتما باید با هماهنگی راهنمایی و رانندگی و نامه از شرکت سازنده خودرو باشد پس حتما به این نکته توجه کنید.

    5. زمانی که می خواهید ماشین را به اسم بیرنگ بخرید از فروشنده بخواهید که حتما این موضوع در قولنامه ذکرشود. به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کند. از طرف دیگر در این زمان بهترین روش آن است که قولنامه سه برگی باشد. یک برگ برای خریدار، یک برگ برای فروشنده و یک برگ هم به اداره آگاهی.

     

    6. معمولا خریدارها زمانی متوجه می شوند سرشان کلاه رفته است که در تعویض پلاک هستند. بهترین کار این است که در این زمان خریدار و فروشنده با هم وارد شماره گذاری و بعد از شماره گذاری و تعویض پلاک وجه پرداخت شود. در این صورت است که در زمان حضور در محضر خیالتان راحت خواهد بود که ماشین خریداری شده همان ماشینی است که انتخاب کرده اید.

    7. متاسفانه کسانی سرشان کلاه می روند که در تلاش هستند با قیمتی کمتر یک خودروی دست دوم بخرند. در این شرایط آنها وقتی می بیند که یک خودور قیمت کمی دارد  یا تحت تاثیر جو سیاه بازی قرار می گیرد سریع وارد معامله و خرید می شوند و بدون توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد پول پرداخت می کنند. همین اتفاق نیز باعث می شود سرمایه شان به باد برود و دلال ها به راحتی از چنین ویژگی سوء استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی می گیرند. پس لطفا در هنگام خرید صبور باشید و نکات ایمنی جهت جلوی گیری از کلاه برداری را رعایت کنید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو