فونیکسریمکسبهتام

خودروسازی در هفته‌ای که گذشت

عصر خودرو- صنعت خودرو ایران در هفته‌ای که گذشت با فراز و نشیب های زیادی مواجه بود. از مضر بودن پراید برای افراد عصبی تا ورود خودرو هندی به جمع خودروهای ارزان و خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته بودند.

خودروسازی در هفته‌ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، اظهارنظر معاون سازمان ملی استاندارد در مورد پراید را باید به نوعی «اظهارنظر هفته» نامید. محمدرضا ممدوحی گفته بود که پراید برای افراد عصبی مناسب نیست و این افراد بهتر است خودرو دیگری سوار شوند. به نظر می رسد وی با توجه به ایرادات کیفی پراید، چنین موضوعی را مطرح کرده، چه آنکه این خودرو از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و گاهی روی اعصاب سرنشینانش ویراژ می رود.

    هرچند معاون سازمان استاندارد در توصیه خود به افراد عصبی، فقط از پراید به عنوان خودرو نامناسب نام برده، اما با توجه به وضع کیفی خودروهای داخلی، به نظر می رسد به جز پراید، خودروهای دیگری هم هستند که افراد عصبی بهتر است از آنها اجتناب کنند.

    نوبخت به سایپا نرفت
    هرچند قرار بود سخنگوی دولت هفته گذشته راهی دومین خودروساز بزرگ کشور شده و از نزدیک اوضاع این شرکت را مشاهده کند، اما این بازدید رخ نداد و کسی هم در مورد لغو آن توضیحی ارائه نکرد.

    محمدباقر نوبخت که دو سه هفته پیش راهی ایران خودرو شد و از خطوط تولید این شرکت بازدید کرد، قرار بود به سایپا هم برود تا میان این دو غول صنعت کشور تمایزی قائل نشده باشد، اما به دلایلی که مشخص نیست، وی به سایپا نرفت و باید دید این بازدید در آینده اتفاق خواهد افتاد یا نه.

    خودرو هندی جایگزین پراید و ام وی ام
    اما در حالی که همه منتظر عقد قراردادهای جدید میان خودروسازان ایرانی و خارجی ها هستند، هفته گذشته خبر رسید خودرو ارزان هندی ها نیز راهی ایران خواهد شد. این محصول که «نانو» نام دارد، متعلق به تاتاموتورز است و خودرویی حدودا 9 میلیون تومانی به شمار می رود. البته اگر قرار به واردات نانو باشد، قیمت این محصول تا 14 میلیون تومان نیز بالا خواهد رفت و با این حساب در صورت حضور در ایران، تاتا نانو به ارزانترین خودرو کشور تبدیل خواهد شد.

    این در شرایطی است که به گفته کارشناسان، نانو در تست های تصادف، عملکرد بهتری نسبت به پراید و ام وی ام 110، از خود به جا گذاشته است.

    سایپا: ارزان نمی کنیم
    اینکه سایپا به هیچ وجه قصد پایین آوردن قیمت محصولت خود را ندارد، دیگر خبر مهم هفته گذشته صنعت خودرو بود. آن طور که مدیرعامل سایپا اعلام کرد، سایپا خودروی اضافه ای در انبارهایش ندارد و از همین رو تصمیم نیز برای کاستن قیمت نگرفته است. مهدی جمالی حتی عکس ماهواره ای از پارکینگ خودروسازان را نیز رد کرد و گفت که آنها صحت ندارند.

    خداحافظی شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو؟
    هفته گذشته اما رئیس شورای رقابت اعلام کرد که احتمال خروج این شورا از قیمت‌گذاری خودرو وجود دارد. رضا شیوا تاکید کرد که بحث انحصاری نبودن خودرو باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد و اگر شورا به این نتیجه برسد که خودرو انحصاری نیست، از قیمتگذاری آن خارج خواهد شد. وی در شرایطی این اظهارات را مطرح کرد که بازار خودرو ایران هم اکنون در رکودی سنگین به سر می برد و به نظر می رسد حتی اگر شورای رقابت نیز کنار برود، خودروسازان باز هم امکان افزایش قیمت محصولات خود را نداشته باشند.

    شرط نعمت زاده برای خودروسازان ژاپنی
    در دیدار هفته گذشته وزیر صنعت،معدن و تجارت با وزیر امور خارجه ژاپن اما، وی دو شرط برای حضور خودروسازان این کشور در ایران، در نظر گرفت.

    اولین شرط محمدرضا نعمت‌زاده برای حضور ژاپنی‌ها در خودروسازی ایران، «سرمایه‌گذاری» بوده است، چه آنکه وی تاکید کرده چشم بادامی‌ها اگر به‌دنبال همکاری درازمدت هستند، باید سرمایه‌گذاری انجام دهند؛ زیرا ایران به‌دنبال همکاری‌های بلندمدت و مشترک است. وزیر صنعت اما شرط دوم را نیز به صادرات اختصاص داده و تاکید کرده که ژاپنی‌ها باید بخشی از محصولات تولیدی در ایران را به بازارهای جهانی صادر کنند. به گفته نعمت‌زاده، همان‌طور که بازار بزرگ ایران در اختیار شرکت‌های ژاپنی قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود محصولات تولید مشترک ایران و ژاپن یا تحت لیسانس این کشور نیز در بازارهای خارجی (از جمله خود ژاپن) عرضه شوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط