فونیکسریمکسبهتام

هزینه تاکسی در تهران و ۱۸ پایتخت دیگر

عصر خودرو- اگر شما هم هر روز صبح به این فکر می‌کنید که چرا هزینه تاکسی‌سواری در تهران این‌قدر عجیب است،‌ این مطلب به درد شما می‌خورد.

هزینه تاکسی در تهران و ۱۸ پایتخت دیگر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، بررسی ‌های آماری از قیمت تاکسی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که با وجود اینکه تاکسی‌سواری در تهران، کمی با شهرهای دیگر فرق دارد،‌ اما باز هم قیمت تاکسی دربستی در تهران را نمی‌شود با قیمت آن در شهرهای بزرگ دیگر دنیا مقایسه کرد.

    قیمت‌هایی که در جدول زیر آمده، برای یک مسافت سه مایلی (تقریباً معادل 4 کیلومتر و 800 متر) در ساعات روز محاسبه شده است:

     

    ردیف نام شهر رتبه در جدول تولید ناخالص داخلی (گزارش صندوق بین‌المللی پول برای سال 2014) قیمت تاکسی برای هر 3 مایل (گزارش انجمن جهانی اقتصاد)
    1 اسلو - نروژ 6 32 دلار و 10 سنت
    2 زوریخ - سوئیس 9 27 دلار و 59 سنت
    3 آمستردام - هلند 46 16 دلار و 22 سنت
    4 لس‌آنجلس - غرب آمریکا 10 15 دلار و 65 سنت
    5 برلین - آلمان 18 14 دلار و 78 سنت
    6 پاریس - فرانسه 26 12 دلار و 43 سنت
    7 نیویورک - شرق آمریکا 10 11 دلار و 67 سنت
    8 سیدنی - استرالیا 16 11 دلار و 52 سنت
    9 دوبلین - ایرلند 12 11 دلار و 35 سنت
    10 لندن - بریتانیا 27 10 دلار و 9 سنت
    11 توکیو - ژاپن 28 7 دلار و 31 سنت
    12 استانبول - ترکیه 61 5 دلار و 66 سنت
    13 سئول - کره جنوبی 30 4 دلار و 45 سنت
    14 پکن - چین 88 4 دلار و 42 سنت
    15 هنگ‌کنگ * 3 دلار و 65 سنت
    16 قاهره - مصر 99 2 دلار و 40 سنت
    17 کیف - اوکراین 108 1 دلار و 59 سنت
    18 دهلی‌نو - هند 125 1 دلار و 54 سنت

     

    * هنگ‌کنگ یک کشور مستقل نیست؛ هرچند میزان درآمد ناخالص آن بین سوئیس و آمریکاست، اما در جدول درآمد ناخالص داخلی رتبه ندارد.

    - هزینه تاکسی در اسلو تقریباً سه برابر نرخ آن در لندن است. با 32 دلار، در قاهره می‌شود مسافتی حدود 65 کیلومتر را با تاکسی طی کرد‌؛ تقریباً مسافتی به اندازه فاصله گرگان تا بندر ترکمن!

    - قیمت تاکسی معمولاً نسبتی با درآمد سرانه در کشورهای مختلف دارد. نروژ و سوئیس، هر دو کشورهایی هستند که بالاترین درآمد سرانه را در اختیار دارند و قیمت تاکسی هم در آن‌ها بالاست،‌ اما قیمت تاکسی در شهرهای شلوغی مثل نیویورک و لندن، بیشتر به تناسب مقدار رفت و آمد‌ها تعیین شده است تا درآمد مردم.

    عادت تاکسی‌سواری در تهران البته با بیشتر کشورهای دنیا فرق دارد. هزینه تاکسی‌های سواری خطی بر اساس ترکیبی از مسافت،‌ ترافیک راه و حجم رفت و آمد تعیین می‌شود. فرمول محاسبه برای تاکسی‌های دربستی یا عبوری حتی از این هم پییچده‌تر است. برای کرایه تاکسی تک‌سرنشین در یک مسافت حدوداً پنج کیلومتری، با در نظر گرفتن نرخ‌های مصوب تاکسی‌ها در مسیرهای مختلف و در مسیرهایی با این مسافت، بین 10 تا 12 هزار تومان باید هزینه کنید (کرایه یک نفر، ضرب در چهار) که البته عدد اول (10 هزار تومان) شاید کمی خوش‌بینانه باشد.

    یک راه دیگر محاسبه کرایه تاکسی در تهران‌،‌ سوال کردن از راننده‌هاست. قیمتی که برای یک مسیر حدوداً پنج کیلومتری ممکن است بشنوید، 12 یا بیش از 12 هزار تومان است که می‌توان تقریباً معادل «3 دلار و 50 سنت» را برای آن در نظر گرفت. بنابراین اگر تهران را به جدول فوق اضافه کنیم در جایگاه شانزدهم به جای قاهره قرار می گیرد. به عبارت دیگر تهران در زمینه هزینه تاکسی برعکس آنچه خیلی از ما فکر می کنیم، جزو پایتخت های ارزان جهان محسوب می شود.

    با این وجود، حتی این رقم‌ها هم بسته به آب و هوا،‌ به ساعت روز یا شب و حتی تعداد مسافرن در یک مسیر دربستی می‌تواند تغییر کند.

    دفعه بعد که تاکسی دربستی گرفتید،‌ می‌توانید با ماشین حساب و ساعت و کیلومترشمار،‌ طبق فرمول ارائه‌شده،‌ هزینه تاکسی خود را محاسبه کنید!

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو