فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با اشاره به تاثیر تسهیلات خرید خودرو اعلام کردند

رونق در صنعت قطعه با افزایش تقاضای خودرو

عصر خودرو : افزایش میزان وام خرید خودرو موضوعی است که فعالان صنعت قطعه اجرایی شدن آن را عاملی مهم در رونق صنعت قطعه‌سازی می‌دانند. به گفته کارشناسان، با افزایش میزان قدرت خرید مردم، فروش خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و به دنبال آن تولید قطعات خودرو نیز روند افزایشی درپیش خواهد گرفت.

رونق در صنعت قطعه با افزایش تقاضای خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در نشست رونمایی بسته دوم خروج از رکود دولت که در چند روز گذشته، با حضور وزیر اقتصاد، رییس سازمان مدیریت و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد، وام جدید خودرو رونمایی شد. ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در این مراسم از اعطای وام خرید خودرو تا سقف 25میلیون تومان خبر داده و گفته است این وام 7ساله و با نرخ 16درصد است. وی همچنین از شرایط ویژه خرید اقساطی خودرو خبر داده و معتقد است، با این روشی که بانک مرکزی در پیش خواهد گرفت، درنهایت مصرف‌کنندگان این امکان را خواهند داشت که تا 80درصد قیمت خودرو و حداکثر تا 25میلیون تومان را در یک دوره 7ساله پرداخت کنند. رییس کل بانک مرکزی گفته است، نرخ مورد نظر برای فروش اقساطی خودرو 16درصد از طریق نمایندگان مجاز شرکت‌های خودروسازی خواهد بود که براساس آن اسناد از سوی شرکت خودروساز به بانک مربوط آمده و این بانک با 16درصد آن را دریافت می‌کند، نرخی که بانک مرکزی آن را با 14درصد در اختیار بانک مربوط قرار خواهد داد.


    راهی برای پرداخت مطالبات خودروسازان
    افزایش میزان وام خرید خودرو، راهکاری برای رفع بخشی از مشکلات قطعه‌سازان و رونق تولید قطعات خودرو خواهد بود، این را ابوالقاسم آروند، رییس انجمن قطعه‌سازان استان خراسان رضوی  گفت و افزود: کشورهای خارجی در مواقعی که صنایع موجود در این کشورها با بحران‌های مالی روبه‌رو می‌شوند، به‌دنبال ارائه راهکار برای رفع مشکلات هستند. کشور ما نیز باید برای خروج از رکود و بسیاری از مشکلاتی که در صنعت خودرو و قطعه‌سازی به وجود آمده است، راه‌حل ارائه کند. از این‌رو افزایش وام خرید خودرو یکی از روش‌هایی است که باعث افزایش میزان فروش خودروسازان و پرداخت مطالبات آنها به قطعه‌سازان می‌شود.به گفته آروند افزایش میزان وام خرید خودرو تا سقف 25میلیون تومان و پرداخت آن به مدت 7سال با بهره 16درصد راهکاری برای افزایش فروش خودرو و به دنبال آن افزایش تولید قطعات است.


    ایجاد زمینه رونق تولید قطعات
    از سوی دیگر یک فعال بازار خودرو نیز افزایش وام خرید خودرو به مشتریان را اقدامی مثبت در تحریک تقاضا و رونق چرخ صنعت قطعه‌سازی می‌داند. کاظم محمدی‌نیکخواه  اظهار کرد: افزایش وام خرید خودرو تا سقف 25میلیون تومان به‌طور قطع در رونق تولید قطعات خودرو تاثیرگذار است زیرا افزایش تولید خودرو، ارتقای تولید قطعات را به همراه خواهد داشت.محمدی‌نیکخواه تصریح کرد: افزایش وام خرید خودرو در قالب بخشنامه ابلاغ شده و اجرایی شدن آن بسیار مهم است. از این‌رو باید منتظر ماند و دید که بانک‌ها چگونه عمل خواهند کرد زیرا در برخی موارد میزان وام‌های پرداختی اعلام و بخشنامه‌هایی نیز در این زمینه صادر می‌شود اما اجرایی شدن آن با مشکلات و موانعی روبه‌رو می‌شود که مشتریان قادر نخواهند بود از این وام‌ها استفاده کنند. آنطور که محمدی‌نیکخواه می‌گوید افزایش میزان وام خرید خودرو باعث تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مشتریان می‌شود بنابرا، ین درصورت محقق شدن این امر چرخ صنعت قطعه‌سازی نیز می‌چرخد.


    شرط رونق تولید قطعه در اثر پرداخت وام خودرو
    این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که علی‌اکبر جوانروح، عضو انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است با افزایش وام خرید خودرو، قدرت نقدینگی مشتریان افزایش پیدا می‌کند اما با وجود این شرایط نمی‌توان به‌طور قطعی درباره رونق خرید خودرو نظر دا د. این مسئله به این امر بستگی دارد که مشتریان خودروهای داخلی را خریداری کنند یا برای خرید خودروهای چینی و خارجی اشتیاق نشان دهند. بنابراین جزییات و شرایط پرداخت و استفاده از این وام باید به طور دقیق اعلام شود. به گفته جوانروح درصورتی که افزایش وام خرید خودرو باعث افزایش میزان خرید خودروهای داخلی شود، میزان فروشافزایش پیدا کرده و تولید قطعات نیز رونق می‌گیرد اما اگر مشتریان به سمت خرید خودرو خارجی بروند، طبیعی است که افزایش وام خودرو تاثیری بر صنعت قطعه‌سازی نخواهد گذاشت.


    تحریک بازار با افزایش وام خرید خودرو
    یکی دیگر از نتایج ارائه وام خودرو با شرایط جدید، تحریک بازار قطعه خواهد بود. محسن رزم‌خواه، مشاور انجمن قطعه‌سازان با اشاره به این مطلب، درباره تاثیر میزان افزایش وام خرید خودرو بر رونق تولید قطعات گفت: به قول اقتصاددانان تحریک تقاضا باعث افزایش رونق تمامی صنایع می‌شود زیرا قدرت خرید مردم افزایش پیدا خواهد کرد و خرید آنها باعث تحریک بازار می‌شود، که در این صورت چرخه تولید فعال می‌شود. وی معتقد است وقتی تولید خودرو افزایش پیدا کند، به دنبال آن تولید قطعات نیز رونق پیدا خواهد کرد و صنعت قطعه‌سازی جان می‌گیرد.آنطور که کارشناسان و اهالی صنعت خودرو و قطعه‌سازی می‌گویند، وام جدید خودرو که قرار است از سوی دولت ارائه شود، علاوه‌بر رونق بازار خودرو، باعث رونق صنعت ساخت و بازار قطعات خواهد شد. از سوی دیگر برخی معتقدند همچنان باید منتظر ارائه جزییات دقیق شیوه استفاده از این وام باشیم زیرا تاثیر این وام بر صنعت قطعه، بستگی به انتخاب مردم برای استفاده از خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارج خواهد داشت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو