فونیکسریمکسبهتام

امپراتوری فولکس واگن در آستانه تغییر و تحولات

برندهای فولکس قربانی رسوایی؟

عصر خودرو- رسوایی تقلب که میلیاردها یورو هزینه بر شرکت فولگس‌واگن تحمیل کرده است، احتمالا مجبور خواهد کرد در امپراتوری خود که طی دو دهه گذشته از ۱۲ برند ساخته است، تغییراتی را به وجود آورد. این برندها همه نوع خودرو، از خودروهای ارزان قیمت گرفته تا موتورسیکلت و کامیون‌های سنگین، تولید می‌کنند.

برندهای فولکس قربانی رسوایی؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، شرکت فولکس‌واگن در گذشته می‌توانست با سود سرشاری که از برندهای پورشه و آئودی به دست می‌آورد از زیرمجموعه‌های ضعیف‌تر خود مانند سیات اسپانیا، بوگاتی و تولیدکننده کامیون‌های سنگین مان حمایت مالی کند، اما اکنون این پول باید صرف جبران هزینه‌های ناشی از این رسوایی شود.

    استفان براتزل، مدیر مرکز مدیریت خودرو در دانشگاه علوم کاربردی برگیش گلادباخ در آلمان، می‌گوید: «فولکس‌واگن برندهای فراوانی دارد که در دسته‌ای قرار می‌گیرند که می‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. بوگاتی، لامبورگینی و حتی دوکاتی، این‌ برندها هسته درآمدزایی فولکس‌واگن نیستند.» براتزل همچنین برآورد می‌کند این رسوایی حدود 30 میلیارد یورو (34 میلیارد دلار) برای فولکس‌واگن هزینه به بار آورده است. این در شرایطی است که ماتیاس مولر، مدیرعامل جدید فولکس‌واگن، گفته است گرچه لازم نیست در این شرکت انقلابی صورت گیرد، اما به منظور کاهش هزینه‌ها پروژه‌های غیرضروری لغو می‌شوند یا به تعویق می‌افتند. این خودروساز هفته گذشته اعلام کرد 5/ 8 میلیون خودروی دیزلی را در اروپا فراخوان می‌کند و مولر نیز گفت هزینه این رسوایی بسیار بیشتر از 5/ 6 میلیارد یورویی است که فولکس‌واگن هم‌اکنون کنار گذاشته است. به گفته منابع آگاه شرکت فولکس‌واگن هم‌اینک همکاری خود را با 5 مدیر ازجمله فرانک تاچ، مدیر کنترل کیفیت، به حالت تعلیق درآورده است.

    برندهای زائد

    دوکاتی، موتورسیکلت‌ساز ایتالیایی، در سال 2012 و با هزینه 860 میلیون یورو و برای تکمیل فهرست برندهای فوق لوکس فولکس شامل لامبورگینی، تولیدکننده ایتالیایی خودروهای اسپرت، بنتلی، خودروساز لوکس بریتانیایی و بوگاتی به این شرکت اضافه شد. به‌دلیل کندی رشد فروش در چین، سود عملیاتی بنتلی در نیمه نخست امسال 43 درصد کاهش یافته و به 54 میلیون یورو رسیده است. گرچه فولکس‌واگن گزارش‌هایی درباره آمار مالی لامبورگینی و بوگاتی منتشر نکرده است، هیچ یک از این دو شرکت سهم قابل‌توجهی در ترازنامه فولکس‌واگن ندارند. بوگاتی فقط تعداد معدودی خودرو تولید می‌کند که قیمت هر کدام از آنها یک میلیون یورو است. این شرکت از سال 1998 که توسط فولکس‌واگن خریداری شد تاکنون سودآور نبوده است. فرانک شواپ، تحلیلگر مرکز نورد ال‌بی در آلمان، می‌گوید: «بوگاتی یکی از زائدترین برندهای گروه خودروسازی فولکس واگن است. زمانی که شرایط خوب است بوگاتی برندی است که اعتبار فولکس‌واگن را افزایش می‌دهد، اما زمانی که شرایط خوب نیست، مثل الان، مردم انگشت خود را به سمت این برند می‌گیرند و می‌گویند آیا فولکس‌واگن این برند را نگه خواهد داشت.»

    همچنین، فولکس‌واگن ممکن است ساختار واحدهای کامیون‌سازی خود را به دقت مورد بررسی قرار دهد. از زمانی که فولکس‌واگن شرکت اسکانیای سوئد و مان آلمان را خریداری کرده است، شاهد بهره‌وری قابل‌توجه هزینه در این دو برند نبوده است. شرکت مان تحت مالکیت فولکس‌واگن تضعیف شده است به‌طوری که سود این شرکت در نیمه نخست امسال 17 درصد سقوط کرده و به 185 میلیون یورو رسیده است. حاشیه سود عملیاتی شرکت مان در نیمه نخست امسال فقط 8/ 2 درصد بوده است. استفان براتزل می‌گوید این احتمال وجود دارد که فولکس‌واگن واحدهای کامیون‌سازی خود را مستقل کند، اما همچنان اکثریت سهام آنها را در اختیار داشته باشد. این کار برخلاف استراتژی فولکس‌واگن خواهد بود، اما مولر که به تازگی به سمت مدیرعاملی فولکس‌واگن منصوب شده است، به تصمیم‌هایی که در گذشته گرفته شده است، پایبند نیست. در میان برندهای فولکس که تولید انبوه دارند، ازجمله برند فولکس و اشکودا، برندی که به شدت مورد بازبینی قرار خواهد گرفت، سیات است. این خودروساز اسپانیایی از سال 2007 تاکنون موفق نشده است در یک سال کامل سود ثبت کند و مجموعه محصولاتی را تولید می‌کند که دارای قیمت پایینی هستند و با محصولات اشکودا همپوشانی دارند. این در شرایطی است که اشکودا در نیمه نخست امسال سود عملیاتی 522 میلیون یورویی را ثبت کرده است. اما مساله‌ای که ممکن است به نفع سیات باشد این است که این خودروساز در سال آینده خودروهای شاسی‌بلند کامپکت تولید خواهد کرد. این خودروها در کارخانه اشکودا در جمهوری چک ساخته خواهند شد و این مساله به بهبود عملکرد سیات کمک خواهد کرد. شرکت سیات که در نیمه نخست امسال سود 52 میلیون یورویی را ثبت کرده، در بیانیه‌ای که به‌صورت ایمیل منتشر کرده اعلام کرده است این واحد همچنان یک«دارایی اصلی» در گروه خودروسازی فولکس‌واگن است.


    اما هر پیشنهادی مبنی بر حذف سیات از گروه خودروسازی فولکس‌واگن با مخالفت شدید رهبران اتحادیه کارگری رو به رو خواهد شد، مگر اینکه این خودروساز متعهد شود مشاغل در این برند حفظ خواهند شد. البته سیات در حال حاضر در اسپانیا مدلی را برای برند آئودی تولید می‌کند و یک احتمال این خواهد بود که از ظرفیت کارخانه سیات برای ساخت خودروهای دیگر برندهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن استفاده شود. رافا گوئرو، نماینده کارکنان سیات در اتحادیه کارگران اسپانیا، می‌گوید: «پس از واکنش‌های اولیه، همچنان نگرانی‌ و بی‌‌اعتمادی فراوانی وجود دارد. مدیریت باید به مشتریان توضیح دهد که چه اتفاقی رخ داده است و این مساله چطور حل خواهد شد.» این سخنان گوئرو به افشای تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده و واکنش‌ها به این مساله اشاره دارد. در ماه گذشته میلادی فاش شد شرکت فولکس‌واگن برای اینکه بتواند از تست استاندارد گازهای آلاینده عبور کند، دست به تقلب زده است. این شرکت برای خودروهای دیزلی خود سیستم نرم‌افزاری را طراحی کرده است که انتشار گازهای آلاینده را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. برآورد می‌شود 11 میلیون خودرو در سراسر جهان به این نرم‌افزار مجهز هستند.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو