فونیکسریمکسبهتام

اتومبیل فراری ۹ میلیون دلاری

عصر خودرو- یک نفر اهل شهر دالاس در آمریکا یک اتومبیل فراری مدل توماسیما سال ۱۹۶۷ را روی حساب شخصی خود در وبسایت‌ای بی‌ به جراح گذاشته است. قیمت اولیه برای شروع حراج ۹ میلیون دلار است.

اتومبیل فراری ۹ میلیون دلاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پیگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بلومبرگ، فراری مدل توماسیما توسط یک مهندس اهل کالیفرنیا طراحی شد و مهندسان و تکنسین‌های شرکت فراری آن را ساختند ولی شرکت اتومبیل‌سازی فراری هیچگاه به طور رسمی آن را تولید و به بازار عرضه نکرد.
    مشترک وبسایت‌ای بی‌ که با نام دریک کندی ثبت شده به تماس خبرنگاران بلومبرگ پاسخ نداده ولی تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که اتومبیل او تنها فراری مدل توماسیما است که در مالکیت شخصی قرار دارد.

    از این مدل فقط سه دستگاه ساخته شده، توماسیمای یک در جریان یک سیل نابود شد و توماسیمای سه اکنون در موزه شرکت خودروسازی فراری نگهداری می‌شود.

    این سری نه فقط به خاطر طراحی و ظاهر خیره‌کننده آن بلکه به این خاطر که توسط یک مهندس آمریکایی به نام تام مید طراحی شده بسیار متمایز است. طرح‌های این مهندس آمریکایی تحت تاثیر اتومبیل‌های مازاراتی آن دوره بود و این تاثیر را می‌توان در فرم ظاهری مدل توماسیما دید.

    کار‌شناسان صنعت اتومبیل می‌گویند قمیت بالایی که برای شروع حراج این اتومبیل تعیین شده بدون شک با موفقیت تجاری اتومبیل‌های فراری در سال‌های اخیر ارتباط دارد. در سال 2006 بهای متوسط اتومبیل‌های فراری قدیمی که در حراج فروخته شدند حدود 900 هزار دلار بود. ولی از تابستان امسال بهای متوسط به حدود 5. 5 میلیون دلار رسیده و حتی در بعضی از موارد مدل‌های ویژه فراری به بهای 20 و حتی 30 میلیون دلار فروخته شده‌اند.

    جاناتان کلینگر یک کار‌شناس اتومبیل‌های قدیمی و گرانقیمت می‌گوید: «مدل توماسیما اتومبیل بسیار ویژه‌ای است خیلی‌ها به فرم ظاهری متمایز آن علاقمند هستند و در بسیاری از نمایشگاه‌های اتومبیل‌های لوکس قدیمی جایگاه ویژه‌ای دارد ولی در عین حال باید به خاطر داشت که یک محصول رسمی شرکت خودروسازی فراری نیست.»

    فیل اسکینر یک کار‌شناس دیگر با این نظر موافق است و می‌افزاید: «این خودرو برخی از قطعات موتور فراری را داشت و قرمز بود، که رنگ پر طرفدار اتومبیل‌های فراری است و ممکن است چند ویژگی مکانیکی منحصر به فرد داشته باشد و حتی انزو فراری صاحب معروف این شرکت در دهه شصت میلادی با آن عکس گرفته باشد ولی یک اتومبیل فراری واقعی نیست. به همین خاطر به نظر من فروش آن به بهای 9 میلیون دلار بیشتر یک آرزو است.»

    یک اتومبیل فراری واقعی باید جواز رسمی این شرکت خودروسازی معروف را داشته باشد. با وجودی که مدل توماسیما را نیز فراری می‌نامند ولی چنین جواز رسمی ندارد. با چنین قیمتی می‌توان اتومبیل‌های فراری واقعی با ارزش و منحصر به فردی را خریداری کرد.

    اتوویک، یک وبسایت تخصصی اتومیبل نیز در مطلب ویژه‌ای به حراج این فراری توماسیما پرداخته و می‌نویسد که در گذشته و به مناسبت گزارش ویژه‌ای از نمایشگاه اتومبیل‌های مسابقه‌ای ایتالیا (کونکورسو ایتالیانو) ویژگی‌های منحصر به فرد این اتومیبل را پوشش داده است.

    وبسایت اتوویک در مورد تاریخچه این اتومبیل منحصر به فرد می‌نویسد که یک مهندس آمریکایی اهل کالیفرنیا چنان شیفته اتومیبل‌های فراری بود که در اوایل دهه شصت میلادی به ایتالیا رفت. آرزوی او این بود که در آنجا بتواند انباری از اتومبیل‌های فراری قدیمی را پیدا کند ولی در ‌‌نهایت تنها چیزی که یافت یک مازاراتی مدل 350 اس آی کهنه بود.

    تام مید شاسی و بدنه این اتومبیل کهنه را خرید و در ‌‌نهایت توانست آن را به طور کامل بازسازی کرده و در آن زمان به مبلغ 2700 دلار بفروشد.

    با این سرمایه اندک او کار خرید، بازسازی و تغییر شکل دادن اتومبیل‌های فراری و مازاراتی قدیمی را شروع کرد و از این طریق با مهندسان و مدیران دو شرکت خودروسازی روابط نزدیکی برقرار کرد تا اینکه بالاخره مدل ویژه خود را ساخت که با الهام گرفتن از نام خودش توماسیما امیده شد.

    اولین خودروی توماسیما که براساس فراری مدل 250 جی تی ساخته شده بود در جریان یک سیل شدید در شهر فلورانس نابود شد. توماسیمای دوم که اکنون به حراج گذاشته شده برای یک مشتری آمریکایی و توسط پیره دروگو طراح ارشد اتومیبل‌های مسابقه‌ای شرکت فراری ساخته شد.

    هر چند کار‌شناسان بازار اتومبیل‌های لوکس قدیمی چندان خوشبین نیستند که این توماسیما بتواند چنین قیمت بالایی را به دست بیاورد ولی باید منتظر شد و دید که نتیجه این حراج در روز‌ها و هفته‌های آینده به کجا خواهد رسید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو