فونیکسریمکسبهتام

کارلوس تاوارس، رییس هیات مدیره پژو سیتروئن:

مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات ایران منتشر می شود

عصر خودرو- شرکت پژو برای هموار شدن راه ورود مجددش به بازار ایران چشم به سفر قریب الوقوع روحانی به فرانسه دوخته است.

مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات ایران منتشر می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ب اف ام تی وی فرانسه نوشت: شرکت پژو سیتروئن تلاش می کند بار دیگر به بازاری که در گذشته در آن یکه تازی می کرد باز گردد.

    پژو از زمان ورودش به ایران در سال هزار و نهصد و هفتاد و هشت تا سی درصد بازار این کشور را در اختیار داشت و در این زمینه پیشتازی بلامنازع بود. اما در سال دو هزار و دوازده، به دلیل اتحاد با شریک آمریکایی اش جنرال موتورز، مجبور به کنار کشیدن از بازار ایران شد تا تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه ایران را رعایت کند.
    اعلام چندی پیش لغو تحریم ها این امید را به پژو داده است که بار دیگر به ایران بازگردد.

    از چند ماه پیش، این گروه خودروساز فرانسوی با سایپا، شریک قدیمی سیتروئن در ایران و بویژه با ایران خودرو که قصد دارد با آن شرکتی مشترک ایجاد کند مذاکره می کند.

    ژان کریستوف کمار مسئول منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو سیتروئن می گوید: «ابتدا ما نوع دیگری از روابط را پیشنهاد دادیم. ما همان شیوه شراکتمان با چینی ها را پیشنهاد می دهیم یعنی شرکتی مشترک به صورت پنجاه پنجاه، انتقال فناوری و دانش ما در زمینه صنعتی سازی.»

    در خیابانهای تهران خودروهای پژو به وفور به چشم می خورند. حدود شش میلیون دستگاه خودرو پژو در ایران در حال تردد هستند. اما این پژوها نه از انواع جدید دوهزار و هشت یا سیصد و هشت بلکه از انواع دویست و شش و به ویژه چهارصد و پنج هستند. پژو شیرنشان پیشتاز بی رقیب در بازار ایران است و این شرکت امیدوار است این داستان حدودا چهل ساله را بتواند ادامه دهد. در سال دو هزار و ده، ایران دومین بازار پژو پس از خود فرانسه بود به طوری که بیش از چهارصد هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته می شد. اما این روند به طور ناگهانی متوقف شد که علت آن اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران در سال دو هزار و دوازده بود. ژان کریستوف کمار مدیر منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو سیتروئن می گوید: «ما مجبور به اجرای مقررات تجارت بین المللی و همچنین دستورالعمل هایی شدیم که شامل صنایع آمریکایی می شد.» علت این امر توافق برای شراکت امضا شده در آن زمان با جنرال موتورز آمریکا بود که مقدمه ای برای ائتلاف جهانی به شمار می رفت؛ ائتلافی که در نهایت ناکام ماند.
    در ایران پس از توقف تحویل قطعات از سوی پژو، بلافاصله ایران خودرو اقدام به تامین قطعات از چین کرد. سال گذشته بیش از سیصد هزار دستگاه خودرو با مارک پژو در ایران به فروش رسید بدون اینکه خودروساز فرانسوی یک یورو از این فروش عایدی داشته باشد اما پژو مانعی در این راه ایجاد نکرد. کمار می گوید: «خودروهایی که به نام ما تولید شدند از مدلهای قدیمی و باکیفیت پایین قطعات بودند.» وی می افزاید: «به محض اینکه چشم انداز تعلیق تحریم ها ظاهر شد ما تماس های خود با دو شریک قدیمی مان را از سر گرفتیم.
    اما مذاکرات طولانی شده است. طرف ایرانی به علت ترک این کشور، پژو را سرزنش می کند. این شرکت همچنین چوب موضع سفت و سخت فرانسه در مذاکرات بین المللی (هسته ای) را نیز می خورد. کمار حتی معتقد است پژو تا حدی دماسنج روابط فرانسه و ایران نیز است. مدیران پژو سیتروئن برای «جلب اعتماد شرکای ایرانی و همچنین افکار عمومی ایران» تلاش های زیادی کرده اند به طوری که کمار در سالهای اخیر هشت بار به ایران سفر کرده است. برخی از اعضای کمیته اجرایی پژو نیز به ایران سفر کرده اند. کمار تاکید می کند که پژو سیتروئن «بدون تکبر» این مذاکرات را به پیش می برد. گروه فرانسوی می داند که «باید تلاش های بیشتری انجام دهد زیرا ضربه وارد شده در ایران به اندازه سهم بازار پژو سیتروئن در این کشور است.»
    تلقی پژو اکنون این است که زمان پایان دادن به مذاکرات فرا رسیده است. کمار می گوید: «ما آماده امضای توافق هستیم. سفر رئیس جمهور روحانی به فرانسه باید امکان تسریع امور را فراهم کند.» این سفر برای اواسط ماه نوامبر پیش بینی شده است. اما به هر حال باید مذاکرات قبل از لغو رسمی تحریم ها به نتیجه برسد زیرا خودروهای جدید سریعاً وارد خیابانهای تهران نخواهند شد. کمار می گوید: «دست کم هجده ما زمان لازم است تا خودروهای جدید از زنجیره مونتاژ بیرون بیایند.» در صورتی که توافق حاصل شود پژو سرمایه گذاری عظیمی در ایران انجام خواهد داد.

     کارلوس تاوارس، رئیس هیئت مدیره پژو سیتروئن در گفتگو با نشریه چلینج فرانسه گفت: «من مشکلات را مشاهده می کنم. آنها به ما حمله می کنند زیرا ما (ایران را) ترک کردیم. مقالات بسیار تهاجمی در مطبوعات ایران علیه ما منتشر می شود.»

    بنا بر اعلام پایگاه اینترنتی این نشریه اقتصادی، کاسه صبر پژو به طور جدی در حال لبریز شدن است و احتمال دارد پژو وضع مذاکراتش را برای اعمال فشار بر ایران افشا کند.


    در هر صورت، پژو سیتروئن باید هر چه سریعتر این توافق را نهایی کند زیرا برای فتح این بازار رقابت شدیدی آغاز شده است. در بین رقبای پژو، بویژه می توان از رنو نام برد که جاه طلبی های بزرگی را اعلام کرده است. بنا بر اعلام وال استریت ژورنال، رنو تلاش می کند سهام شرکت پارس خودرو را خریداری کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو