فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۱۴۸»

بزرگترین شهر کناره خزر زیربار دودهای سیاه و خطرناک

عصر خودرو- آسمان آبی رشت زیربار دودهای سیاه و سنگین ۸۸ درصدی وسایل نقلیه شخصی مردم این شهر رو به سیاهی و تاریخ رفته است.

بزرگترین شهر کناره خزر زیربار دودهای سیاه و خطرناک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان ، بزرگترین شهر کناره دریای خزر با ممتاز‌ترین موقعیت اقتصادی کشور این بار زیر بار سنگین آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌ انسان‌های در بسترش در حال خفگی است انگار آلودگی و بیماری خزر، زباله‌ها و پسماندهای تلنبار شده، زمین‌خواری و تخریب‌ جنگل‌های این منطقه که همه دستخوش فعالیت‌های انسانی بوده برای گیلان و طبیعت بکرش کم بوده، که اینک دود بیش از حد وسائل نقلیه و خودروهای شخصی هم به کمک نابودی این قطب گردشگری آمده است.

    *سهم 88 درصدی خودروهای رشت

    اگزوز اتومبیل‌ها آلاینده‌های متعددی از جمله مونواکسیدکربن‌،‌دی‌اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق از جمله ذرات کوچکتر از 10 میکرومتر و هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای را وارد هوا می‌کنند وقتی آلاینده ها در سطح زمین با نور خورشید واکنش می‌دهد گاز ازنی به وجود می‌آورد که برای انسان سمی است.

    رضا رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت دراین باره می‌گوید: سهم وسیله نقلیه شخصی در سیستم حمل و نقل و ایجاد آلاینده‌های خطرناک هوا در رشت بسیار نگران کننده است به طوری که خودروهای شخصی سهم 88 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

    *رشت و اختصاص رتبه تک رقمی کشور

    هم اکنون میزان آلاینده‌های شهر رشت به حدی رسیده که این شهر اسم خود را در لیست 10 شهر تولید کننده آلاینده کشور به زیبایی به ثبت رسانده است.

    رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی رشت در این خصوص معتقد است: میدان شهرداری رشت از حرارت و آلاینده‌های پرخطر است و محدوده مرکز شهر طبق آخرین پروفایل خبر مناطق پرحرارت اعلام شده و شهر رشت از نظر تولید آلاینده‌ شرایط مناسبی ندارد.

    *آلاینده‌ها مخرب سلامت انسان

    هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت، رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود و این یعنی افزایش میزان گازهای سمی، ذرات ریز جامد و مایع در هوا با غلظت‌هایی که تهدید کننده سلامتی جامعه است.

    غیاث‌الدین متخصص بهداشت هوا در این باره می‌گوید: خودروها به عنوان منابع متحرک مهم ترین عامل آلودگی هوا و مرگ و میر، ایجاد سرطان، مشکلات تنفسی و کاهش طول عمر افراد محسوب می‌شوند.

    *پایین بودن سهم پیاده‌روی در رشت

    مردم رشت در پیاده‌روی سهم بسیار ناچیزی ایفا می‌کنند ولی دلیل این امر چیست؟ چرا مردم این دیار وسیله نقلیه خود را ترجیح می‌دهند؟

    رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در این باره معتقد است: نامناسب بودن معابر پیاده، عدم جذابیت پیاده‌رو، پل عابر پیاده و خط‌کشی‌ها، عدم کیفیت نور و زیبایی فضای سبز عدم توسعه حمل و نقل همگانی و در واقع نبود توسعه پیاده‌روی در بافت مرکزی ازدلایل عدم استقبال مردم در پیاده‌روی است چرا که هم اکنون سهم پیاده‌روی مردم در گیلان دو دهم درصد گزارش شده است.

    *بدون خودرو هم می‌شود

    هر خودرو با توجه به استاندارد سال آینده‌ آلاینده‌ای وارد هوا می‌کند که این آلاینده مخرب سلامتی انسان و محیط است حتی با یک خودروی کمتر نیز می‌توانیم از میزان آلودگی هوا کم کنیم و در حفظ سلامتی و محیط زیست خود و نسل‌های آینده بکوشیم هر چند که این وسیله برای راحتی و آسایش مهیا شده ولی وقتی شرایط خطرناک و بحرانی است باید در استفاده از آن تجدید نظر کرده و کاربری آن را به حداقل رساند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط