فونیکسریمکسبهتام

به پیشنهاد انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان انجام شد

احیای صنعت خودرو در کمیسیون صنایع مجلس

عصر خودرو : صنعت خودرو به‌عنوان پیشتاز و لکوموتیو صنعت کشور می‌تواند از طریق ایجاد توانمندی‌ها و قابلیت‌های علمی، فنی و... در دستیابی به سند چشم‌انداز کشور در ۱۴۰۴ نقش مهمی ایفا کند. بنابراین ارائه راهکار و در ادامه اجرای راهبردهای کاربردی، جان تازه‌ای به کالبد این صنعت می‌دمد.

احیای صنعت خودرو در کمیسیون صنایع مجلس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت،  بر همین اساس چندی پیش انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور پیشنهادهایی با هدف تدوین «کلیات طرح جامع احیا و اعتلای صنعت خودرو کشور» به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه داد.


    سرعت در اجرای بسته حمایتی
    راهبردهای این طرح در 3 سرفصل «بسته حمایتی از مصرف‌کننده و تولیدکننده خودرو داخلی»، «طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن» و «طرح تحول فرهنگی – اجتماعی» دسته‌بندی شده است.  فصل اول این راهبردها در 2 محور «اقدامات فوری به منظور احیای صنعت خودرو» و «اقدامات میان‌مدت و بلندمدت به منظور اعتلای صنعت خودرو» تعریف شده است. در این 2 بخش موضوع‌هایی نظیر تقویت مکانیزم لیزینگ خودرو داخلی، تعلیق پرداخت بدهی‌های دولتی به مدت یکسال، تشکیل صندوق تقویت تولید و حمایت از مصرف‌کننده خودرو و همچنین اختصاص مواد اولیه و منابع ارزان‌قیمت داخلی و پرداخت یارانه بخش صنعت به‌ویژه در صنعت خودرو به همراه بسته‌های پیشنهادی و کاربردی موردنظر تعریف شده است. از آنجایی که فصل دوم این طرح به واردات خودرو و قطعات اختصاص دارد، در سرفصل‌هایی از جمله «اصلاح تعرفه موثر واردات»، «واقعی کردن ارزش گمرکی خودروها و قطعات وارداتی» و «جلوگیری از قاچاق قطعات خودرو» به تمرکز بر این موضوع مهم تاکید شده است. همچنین «اصلاح جو عمومی کشور با اجرای اقدامات فرهنگی-اجتماعی» و «تدوین قوانین برخورد با تخریب‌کنندگان صنعت خودرو» 2 بخش از فصل سوم این طرح را با عنوان طرح تحول فرهنگی – اجتماعی تشکیل می‌دهند. به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، این طرح در حال‌حاضر بین کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دست بررسی‌های کارشناسانه بوده و قرار است در قالب قانون تدوین و تصویب شود. آرش محبی‌نژاد ضمن تاکید بر تصویب سریع این طرح برای اجرا اظهار کرد: در هفته‌های گذشته بسته «سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» از سوی دولت رونمایی شد. از آنجایی که از زمان اعلام تا اجرای این بسته، فاصله زمانی به وجود می‌آید، در این بازه زمانی مردم به‌صورت ناخودآگاه در انتظار باقی مانده و حرکتی انجام نمی‌دهند که در نتیجه بازار در حالت فعلی باقی می‌ماند. بنابراین هنگامی‌که بسته‌ای حمایتی اعلام می‌شود، باید به سرعت عملیاتی و به اجرا درآید.


    مشکلات واردات خودرو
    احمدرضا رعنایی، نایب‌رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور که در تدوین فصل دوم این طرح با عنوان «طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن» نقش داشته است،  با بیان اینکه هر طرح برای اجرا نیاز به بازه زمانی مفیدی دارد که اگر اجرای آن زودتر اتفاق بیفتد یا برعکس و دوره زمانی اجرای آن بگذرد، طرح مورد نظر موفق نخواهد شد، توضیح داد: طرح جامع «احیا و اعتلای صنعت خودرو» براساس شرایط و فضای کسب‌وکار فعلی کشور تهیه شده است و در صورت اجرایی شدن در زمان مشخص، حدود 80درصد از مشکلات فعلی در بخش واردات خودرو را برطرف خواهد
    کرد. این فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه اگر زمان تعیین شده بگذرد و اوضاع اقتصادی و سیاست‌های خارجی کشور تغییر کند، از آنجایی که این طرح جامع، مانع و برای تمام زمان‌ها نیست، باید مورد بازنگری قرار بگیرد، تصریح کرد: اگر این طرح هرچه زودتر تصویب و اجرایی شود، مفید بوده و بهره‌وری بالایی خواهد داشت. به گفته رعنایی، در تهیه و تدوین این طرح و از جمله فصل دوم آن از کارشناسان خبره در زمینه‌های مختلفی نظیر امور اقتصادی، قاچاق کالا، اقتصاد و بازرگانی بین‌الملل کمک گرفته شده است، چراکه معتقدیم هر طرحی که از طرف انجمنی صنفی ارائه شود، در صورت نداشتن پشتوانه علمی، قابلیت پاسخگویی و اجرا نخواهد داشت. وی درباره اولویت‌بندی برای اجرای بخش‌های مختلف این طرح تصریح کرد: تمام مواردی که در فصل دوم به آن اشاره شده است، هرکدام از اولویت‌هایی خاص برخوردارند که جمع تمام موارد با یکدیگر اثربخش خواهد بود. به عبارت دیگر نمی‌توان بخش‌هایی از طرح را اجرا و بخش‌هایی را رها کرد و بعد از آن انتظار داشت که به نتیجه برسد.


    اظهارنظرهای غیرکارشناسی
    همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، فصل سوم طرح جامع «احیا و اعتلای صنعت خودرو» به «طرح تحول فرهنگی – اجتماعی» اختصاص دارد که بر این اساس اصلاح جایگاه و اهمیت صنعت خودرو در رسانه‌ها یکی از مواردی است که در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است. در همین حال یک عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در این‌باره معتقد است، رسانه‌ها در زمینه آگاهی‌رساندن به مردم نقش اساسی دارند. مهدی مطلب‌زاده  اظهار کرد: افراد مختلف در رسانه‌های متفاوت هرکدام نامی بر خودروهای تولید داخل نهادند و هیچ‌کس به این موضوع اعتراضی نکرد که چرا به محصول ملی اهانت می‌شود. یکی از پیامدهای منفی این اظهارنظرها این بود که تعداد زیادی از خودروهای صادراتی به عراق برگشت خورد زیرا هنگامی‌که در رسانه ملی به این صنعت توهین می‌شود، به‌طور طبیعی خودروهای داخلی و به دنبال آن اقتصاد کشور آسیب خواهند دید. وی با بیان اینکه تا زمانی که قانونی برای پرداخت هزینه «کلام» این افراد وجود نداشته باشد، همچنان شاهد شنیدن این توصیف‌ها خواهیم بود، از تدوین قوانین برخورد با این‌گونه رفتارها ابراز امیدواری کرد و گفت: در جلسات متعددی که با مسئولان مختلف داشته‌ایم، بارها این موضوع را مورد تاکید قرار داده و تا اندازه‌ای بیان می‌کنیم تا عملیاتی
    شود. مطلب‌زاده با بیان نمونه‌ای ادامه داد: درخت گردو بعد از کاشت سال‌ها طول می‌کشد تا به بار بنشیند. از آن طرف، سال‌های سال این درخت محصول گردو را به صاحب خود عرضه می‌کند و این، مصداق کشورهایی نظیر چین و کره است که بعد از گذشت چندسال از ورودشان به صنعت خودرو، اکنون محصولات آنها در جهان وجود دارد. بنابراین باید در صنعت خودرو برنامه‌هایی تدوین شوند و برای اجرای آنها هزینه کرد تا به ثمر نشینند. یک عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان تصریح کرد: خارجی‌ها نسبت به محصولات خود تعصب دارند اما در ایران تمایل به کالاهای خارجی بیشتر است زیرا علاوه بر آنکه تبلیغات مناسبی برای کالاهای داخلی وجود ندارد، مردم از اثرات سوءخرید محصولات خارجی مطلع نیستند. مشکلات کنونی صنعت خودرو به تعطیلی برخی کارخانه‌های قطعه‌سازی انجامیده است که در صورت ادامه این روند در 6ماه آینده حدود 300هزار نفر بیکار خواهند شد که این موج بیکاری به‌طور طبیعی برخی را به سمت کارهای ناصحیح سوق می‌دهد، چراکه منشأ بزهکاری، بیکاری است. براساس این گزارش، همان‌طور که انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور در قالب طرحی به ارائه راهکار برای احیا و اعتلای صنعت خودرو پرداخته است، این صنعت نیاز به برنامه‌های راهبردی بلندمدتی برای بقا دارد که امید می‌رود با عنایت مسئولان، طرح‌های کارشناسانه هرچه زودتر تصویب شود و به مرحله اجرا درآید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو