فونیکسریمکسبهتام

پرداخت تسهیلات خودرو، شروعی خوب برای حمایت از تولید داخلی

عصر خودرو- دولت اکنون با برنامه منسجم تری بانک ها را ملزم به پرداخت وام خرید خودرو کرده است. روندی که دولت در پیش گرفته روندی منطقی برای حمایت از تولید داخلی است و در بیشتر کشورهای دنیا هم تسهیلات برای خرید تولیدات داخلی پرداخت می شود.

پرداخت تسهیلات خودرو، شروعی خوب برای حمایت از تولید داخلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از روزنامه ایران، این یادداشت که در روز چهارشنبه ششم آبان 1394 هجری خورشیدی به قلم جواد مرزبان راد استاد دانشگاه علم و صنعت منتشر شده، آمده است: به منظور حمایت از تولید داخلی و تقویت تقاضا،دولت پرداخت تسهیلات جدید برای خرید خودرو را در نظر گرفته است. این تسهیلات قرار است فقط برای خرید خودروهای تولیدی باشد که امری منطقی برای حمایت از تولید داخلی به حساب می آید. دولت بانک ها را موظف به پرداخت این تسهیلات کرده است به این معنی که قرار نیست بودجه ای مستقیم از طرف دولت برای وام خودرو در نظر گرفته شود. پیش تر نیز بانک ها موظف بودند تسهیلاتی برای خرید خودرو پرداخت کنند اما کمبود منابع و کوتاهی برخی بانک ها، پرداخت تسهیلات خرید خودرو را با مشکلاتی مواجه کرد.
    وقتی برای حمایت از تولید وام پرداخت می شود هم تولید کنندگان هم بانک ها و هم خریداران به نوعی از این اقدام سود می برند. تولید کننده محصولاتش را می فروشد، بانک سود تسهیلات را دریافت می کند و توان مالی خریدار برای خرید خودروی مورد نظرش نیز تقویت می شود. مزیت دیگر پرداخت وام نوسازی خودروها است. در واقع افراد مشتاق می شوند با استفاده از تسهیلات خودروی خود را به روز کنند.
    علاوه بر حمایت از تولید پرداخت تسهیلات و نوسازی خودروها نتایج خوب دیگری برای کشور در پی دارد. در حال حاضر خودروهایی در کشور تردد دارند که حتی بیشتر از 30 سال از عمر تولید آنها می گذرد، با نوسازی خودرو ها هم مصرف سوخت کاهش می یابد، هم کنترل و وضعیت ترافیک بهتر می شود و نکته مهمتر اینکه کاهش آلودگی هوا با کاهش عمر استفاده از خودرو اتفاق می افتد.
    دولت می تواند بتدریج با افزایش سقف وام، طولانی کردن زمان بازپرداخت و کاهش بهره بانکی حمایت از تولید را بیشتر کند اما برای شروع، سقف در نظر گرفته شده برای تسهیلات خرید خودرو سقف مناسبی است و می تواند بخشی از مشکلات را حل کند و رونق را سرعت ببخشد.
    اما برای حمایت از تولید و از طرف دیگر برای حمایت از مصرف کننده دولت باید به موازات پرداخت وام برنامه های دیگری را برای افزایش کیفیت تولید خودروها اجرا کند. پرداخت وام خرید و تقویت تقاضا به تنهایی نمی تواند موجب بهبود کیفیت تولیدات شود. پرداخت وام برای خروج از رکود و افزایش تقاضا مؤثر است اما برای افزایش تولید، تولیدات جدید، طراحی های جدید و تنوع تولیدات راهکارهای دیگری در کنار پرداخت وام باید به کار گرفته شود. مثلاً برای کاهش تصادفات و کاهش آمار تلفات در تصادفات تشکیل مؤسسه ای برای بررسی وضعیت خودروها در این خصوص ضروری است. مؤسسه استاندارد به تنهایی نمی تواند کیفیت خودروها را تعیین یا رد کند بلکه باید مؤسساتی تخصصی و معتبر برای سنجش کیفیت و ارتقای کیفیت تولیدات تشکیل شود.
    چنین مؤسساتی در اغلب کشورهای تولید کننده خودرو تشکیل شده و حتی از حمایت های دولتی هم بهره می برند. کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن موضوع مهمی است که با نظارت بر خودروسازی ها می توان کم کم به این هدف دست یافت.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو