فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در هفته جاری

واکنش مبهم بازار به بسته خروج از رکود

عصر خودرو : خزان بازار خودرو در حالی ادامه‌دار است که این‌روزها کارشناسان، از آینده بازار خودرو پس از وام ۲۵ میلیون تومانی تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌دهند.

واکنش مبهم بازار به بسته خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی که بازار خودرو همچنان در تب رکود می‌سوزد، تدوین تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو در بسته خروج از رکود دولت موجب ارسال پالس‌های مثبتی در بخش خودرو شده است؛ به‌طوری‌که برخی از کارشناسان معتقدند این سیاست دولت می‌تواند تا حد زیادی به فروش محصولات خودروسازان رونق ببخشد؛ زیرا موجب افزایش قدرت خرید مشتریان می‌شود.

    با این حال، برخی فعالان بازار می‌گویند این سیاست دولت تاثیر مثبتی در بازار نخواهد گذاشت؛ زیرا تقاضای موجود در بازار به سمت شرکت‌های خودروساز سوق پیدا می‌کند.

    با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران بازار در حالی از ثبات قیمتی در بازار طی هفته جاری خبر می‌دهند که فرا رسیدن ایام محرم یکی از عوامل اصلی عدم خرید و فروش خودرو در بازار عنوان می‌شود. در این میان اما بازار شایعه نیز داغ شده است به‌طوری‌که آینده بازار خودرو به ارائه سازوکار وام 25 میلیون تومانی در هفته‌های آینده گره خورده است. براین اساس بازار هم‌اکنون در بلاتکلیفی و وضعیتی مبهم قرار گرفته تا شاید در هفته آینده سازوکار اجرایی وام خودرو مشخص شود.

    بنا به گفته نمایشگاه‌داران پایتخت، شایعات درخصوص مزایا و معایب وام خودرو زودتر از سازوکار اجرایی آن در میان مشتریان غوغا به پا کرده است. در این بین یک دست اندکار بازار خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اعلام می‌کند که وضعیت در بازار خودرو هم‌اکنون خنثی است و در آینده نزدیک نیز روند سکون خود را حفظ خواهد کرد. به اعتقاد وی سیاست‌های دولت نمی‌تواند منجر به تغییرات جدی در وضعیت رکودی بازار خودرو شود. وی همچنین معتقد است که سیاست‌ ضدرکودی دولت زودگذر و مقطعی است و نمی‌تواند به ثبات بازار کمک قابل‌توجهی کند.

    با این حال، برخی نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تاکید دارند که ارائه وام 25 میلیون تومانی موجب افزایش رونق خرید و فروش در بازار خودروهای دست دوم می‌شود؛ زیرا بسیاری از مشتریان قصد دارند، ماشین‌های دسته دوم خود را بفروشند و با دریافت این وام خودروی صفر خریداری کنند.

    ثبات قیمتی در بازار

    حالا گشتی در بازار خودرو بزنیم و ببینیم وضعیت قیمت خودروها در بازار چگونه است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار در مدل V8 هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. با این حال اما از بازار پژو 405 در مدل SLX خبر می‌رسد که این محصول با توجه به افت قیمت 100 هزار تومانی‌اش، در حال حاضر 28 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز با همان قیمت 35 میلیون و 500 هزار تومان هفته گذشته معامله می‌شود. دیگر محصول ایران خودرو یعنی سمند EF7 نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد، اما آن طور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو روزهای باثبات خود در بازار را رها کرده و در حال حاضر با افزایش 200 هزار تومانی به قیمت 32 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود. علت افزایش قیمت رانا به دلیل کاهش عرضه این محصول در بازار است. از سوی دیگر دنا نیز 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. دنا تا همین چند ماه پیش قیمتی نزدیک به 48 میلیون تومان در بازار داشت. سری هم به بازار محصولات شرکت سایپا بزنیم. بنا به گفته فعالان بازار خودروهای این شرکت نیز روزهای باثباتی را سپری می‌کنند؛ به‌طوری‌که تیبا قیمت 24 میلیون تومانی خود را حفظ کرده است. همچنین برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. قیمت پراید مدل 131 نیز 19 میلیون و 900 هزار تومان است و مدل 111 هم 20 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود.

    افت تندر در بازار

    تنها افت و خیز قیمتی در هفته جاری مربوط به مدل‌های مختلف تندر است. بنا به گفته فعالان بازار تندر-90 در مدل E2 با کاهش 100 هزار تومانی هم‌اکنون 38 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. پارس‌تندر نیز قیمتی برابر با 38 میلیون و 600 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت 200 هزار تومانی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. این خودرو زمانی بالای 44میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما طی دو سه ماه گذشته با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن به زیر 39 میلیون تومان افت کرده است. از دیگر تندر تولیدی کشور یعنی مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این محصول نیز افت 100 هزارتومانی را تجربه کرده به‌طوری‌که هم‌اکنون به قیمت 46 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

    خیز اندک وارداتی‌ها

    در حالی که بازار خودروهای وارداتی همچنان در رکود به سر می‌برد اما با عرضه خودروهای مدل 2016 در بازار قیمت برخی از خودروهای وارداتی طی هفته جاری افزایش اندکی را تجربه کرده است. هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 165 میلیون تومان دارد که این موضوع از افزایش یک میلیون تومانی این خودرو در بازار حکایت دارد. هیوندایی توسان نیز با افزایش 500 هزار تومانی هم‌اکنون با قیمت 147 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون برای خرید کیا اپتیما باید 151 میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. سراتو اما با افزایش 500 هزارتومانی در حال حاضر 115 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که سراتوی اتومات سایپا با تثبیت قیمتی هم‌اکنون 87‌میلیون تومان قیمت دارد و مدل دنده‌ای آن نیز 76 میلیون تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز که همواره ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده‌اند، اما در هفته جاری با افت و خیز قیمتی مواجه بوده‌اند، به‌طوری که لکسوس با افزایش 3 میلیون تومانی هم‌اکنون 587 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین تویوتا کمری هیبریدی به قیمت 173 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی 180 میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس‌هاچ بک نیز با افزایش 500 هزار تومانی با قیمت 105 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در این میان اما تویوتا RAW4 با تثبیت قیمتی خود در هفته جاری با قیمت 208 میلیون تومان معامله می‌شود. بنز C200 ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده است و هم‌اکنون 295 میلیون تومان و بنز E200 نیز 420 میلیون تومان معامله می‌شوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو