فونیکسریمکسبهتام

تحلیل منوچهر منطقی از وضعیت صنعت خودرو

پژو دست و دل‌بازتر از رنو است

اول فولکس می آید بعد خودروسازان آمریکایی

عصر خودرو- مدیر عامل پیشین ایران خودرو در تحلیلی به بررسی وضعیت کنونی صنعت خودرو ایران پرداخت و گفت که پژو کماکان شریک اصلی صنعت خودرو ایران خواهد بود چرا که فناوری‌هایش را سخاوتمندانه‌تر از رنو در اختیار ایران می‌گذارد.

پژو دست و دل‌بازتر از رنو است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، منوچهر منطقی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته درباره ادامه همکاری صنعت خودرو ایران با پژو گفت: درست است که پژو در طول سال‌ها حضور خود در ایران سرمایه‌گذاری نکرد، ولی با یک روش دیگر سرمایه آورد و آن سرمایه فنی بود. مثلاً در پروژه 206 صندوقدار پژو سرمایه فنی در اختیار ما گذاشت و قصد داشت در مدل‌های بعدی خود در ایران نیز کار را انجام دهد، یعنی فناوری‌اش را در اختیار ما قرار بدهد.

    منطقی تصریح کرد: در قرارداد با رنو، پیشرفتی در فناوری خودروسازی کشور رخ نداد و پژو در کل بهتر از این شرکت در ایران کار کرده به همین خاطر است که تمام ادبیات موجود در ایران‌خودرو پژویی است.

    او گفت: نمی‌گویم مدیون پژو هستیم، اتفاقاً پژو مدیون ماست. منتها می‌خواهم بگویم از نظر دادن فناوری‌ها به ما، پژو نسبت به رنو خیلی دست و دلبازانه‌تر عمل کرد.

    مدیرعامل پیشین ایران خودرو افزود: اینکه پژو در قالب جوینت ونچر، سرمایه به ایران بیاورد، بد نیست اما این نکته را باید در نظر داشت که پژو به صورت نقدینگی، سرمایه به ایران نخواهد آورد.

    منطقی که با تجارت فردا گفت وگو کرده، افزود: فرهنگ کاری ایران‌خودرو با پژو عجین شده و بنابراین می‌توانیم بگوییم این خودروساز فرانسوی گزینه محتمل برای شراکت با خودروساز اول کشور است. البته می‌توان در کنار پژو به سایر گزینه‌ها نیز فکر کرد و با آنها مذاکره انجام داد، چون همان‌طور که گفتم، در حال حاضر قدرت چانه‌زنی خودروسازان کشور بسیار بالا رفته است.

    ‌او در پاسخ به این پرسش که شریک تجاری بعدی صنعت خودرو ایران از کدام کشور خواهد آمد؛ گفت: گفته می‌شود که فولکس هم قرار است وارد صنعت خودرو ایران شود که اگر این اتفاق بیافتد دست کم دو سال زمان خواهد برد. آلمانی‌ها هم مثل فرانسوی‌ها سابقه حضور در خودروسازی ایران را داشته‌اند، مثلاً همین ایران‌خودرو، بنز رامونتاژ می‌کرد. به همین خاطر آمدن خودروساز آلمانی دیگری مانند فولکس به ایران محتمل است.

    منطقی درباره ورود خودروسازان آمریکایی به ایران اظهار کرد: به نظرم آمریکایی‌ها هم می‌آیند، منتها با تاخیر نسبت به خودروسازان آلمانی. اگر قرار است آلمانی‌ها مثلاً دو سال دیگر راهی ایران شوند، خودروسازان آمریکایی چهار سال دیگر خواهند آمد.

    مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو درباره سرنوشت همکاری صنعت خودرو ایران با خودروسازان چینی گفت: ما قبلاً می‌خواستیم با چینی‌ها در ایران‌خودرو کار کنیم و آنها قرار بود با خود سرمایه و مدل‌های جدید بیاورند که نشد. الان هم می‌توان با چینی‌ها کار کرد و اتفاقاً چون قدرت چانه‌زنی ما بالا رفته، می‌توان از خودروسازان چینی امتیاز گرفت.

    او گفت: مثلاً می‌توانیم در بخش طراحی محصول با چینی‌ها کار کنیم، چون آنها چند سال است که در این زمینه مشغول فعالیت هستند. به نظرم می‌توان با چینی‌ها کار کرد و محصولات دارای فناوری روز آنها را به کشور آورد و حتی این فناوری را به قطعه‌سازان داخلی نیز منتقل کرد.

    منطقی افزود: اگر مسیر درستی در همکاری با آنها تعریف کنیم، حتماً می‌توانند همکار خوبی باشند. نکته اینجاست که چینی‌ها در این سال‌ها درجا نزده‌اند و پیشرفت کرده‌اند و اتفاقاً با استراتژی دقیقی جلو رفته‌اند. چینی‌ها اول قیافه را درست کردند و بعد محتوا را، از همین‌رو معتقدم آنها می‌توانند در صورت انتخابی درست، شریک مناسبی باشند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو